/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Minisliber
Fra : kpm10
Vist : 1441 gange
100 point
Dato : 25-01-07 18:30

Hej allesammen!

Det er efterhånden et stykke tid siden jeg sidst har været herinde, men nu har i mig tilbage......

Og jeg har lige brug for et godt råd.

Jeg vil have en minisliber(sådan dremel efterligning), jeg skal bla bruge den til at fræse i træ, bare nogle få milimeter skal den kunne tage af. I det lokale byggemarked har de fræsejern til sådan en, så det er ikke et problem.

Men jeg ved ikke helt hvad der er bedst, elektrisk eller trykluft? Jeg hælder mest til trykluft.

Jeg har fundet en jeg syntes der interessant ud, og et sted hvor der ikke er for mange leveringsomkostninger.

http://tool-net.dk/shop/productinfo.asp?id=54949

Håber på et godt råd!

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 25-01-07 18:44

Ja til trykluft hvis du har luft nok eller du ikke skal arbejde længe ad gangen.
Og husk lige at køre med "modtryk" eller render den af H........ til.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 25-01-07 19:04

Tror jeg har luft nok, 50 liter tank 2 heste og 250 liter luft i minutet. Modtryk?????

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-01-07 19:14

Ja det lyder underligt, men hvis du sætter et bor i en boremaskine og holder siden ned på er brædt, så vil den forsøge at køre til højre.
Hvis du nu tvinger boremaskinen mod venstre, så begynder den at skrælle noget af træet.
Det er modtryk, for så undgår du netop at din fræser drøner ud til højre.
Det kaldes og så modløbsfræsning.

Ps. Du har vist luft nok.

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 25-01-07 20:02

Aha, fint nok, men det fræser jern jeg kan købe er kun 5mm i tykkelsen, så det er vist begrænset hvor meget den kan "rykke"

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 25-01-07 20:32

Jeg kan da ikke se at du skal bruge dremel, den type er da mest til jern aluminium mm.
Men til træ, bruger man da en el-overfræser, som de også har alle steder, bl.a. i dit link.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : kpm10

Dato : 25-01-07 21:28

Helt enig, men den duer ikke til "fri-hånds" arbejde!

Jeg har set snedkere der bruger noget lignende det jeg søger. Jeg har flere små projekter hvor den vil være nyttig.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-01-07 09:19

Citat
begrænset hvor meget den kan "rykke"

Selv når et fræsejern bruges i en overfræser(som den er beregnet til) kan den "løbe" eller flække træet.
Det var også bare et råd.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-01-07 12:19

Hvis du køber den elektriske dremel-efterligning, er du ikke bundet af kompressorens adresse, og den virker meget bedre på træ end på metal, som én foreslog, er faktisk ret nem at arbejde frihånds med. Men skal det være pænt, må du nok sørge for modholdet!
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : kpm10

Dato : 09-02-07 17:10

Så har jeg fået min mini sliber, og har købt et fræsejern til den. Fantastisk stykke værktøj! Men den tager hurtig pusten fra kompresoren, kan kun kører ca 10 sek med fuldt tryk, så skal den lige have 10sek til at "komme sig", men det er også ok

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-02-07 19:45

Ok -