/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Elbagrude virker ikke
Fra : alapmi1
Vist : 2474 gange
100 point
Dato : 25-01-07 12:09

Er der nogle der har en ide. Min elvarme i bagruden på min A4 avant virker ikke.

Jeg har checket at ledninger ikke er knækket ved gennemføringen ved bagklappen.

Jeg har haft beklædningen af ved venstre bagstolpe, her kan jeg kun måle en minimal strøm med multimeteret, og kan ikke få polsøgeren til at lyse.

Jeg har målt strøm både i sikringen og bag på kontrakten til elbagrude

Så problemet er et sted der imellem, er der nogle oplagte steder at checke. Går ledningerne i bunden af bilen?

Håber nogle kan hjælpe

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 25-01-07 12:39

Frem for alt skal du checke din stelforbindelse.

Hvis stelforbindelsen er iorden, akn du jo vælge at trække en helt ny ledning, fra relæet til elbagruden. Det er forholdsvis nemt at trække ledningen og skjule den i tagbeklædningen eller i gummilisterne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-07 12:42

Som Thulin skriver ligger fejlen NÆSTEN ALTID i stelforbindelsen......

Kommentar
Fra : alapmi1

Dato : 25-01-07 13:46

Hej igen

Tak for svaret, hvordan tester jeg stelforbindelsen, jeg går ud fra det er det modsatte stik til elbagruden.

Med venlig hilsen

Alapmi

Kommentar
Fra : poul1erik

Dato : 25-01-07 15:09

Du fjerner det stik,som du mener er stelforbindelsen.Derefter tager du din "polsøger" og måler på det stik,som nu ikke er forbundet.Sørg tor at have en stelforbindelse som er ok.Dette afprøver ved at undersøge om din polsøger lyser på den anden stikforbindelse. Såfremt den lyser ,så skal den også lyser på det stik,som du har fjernet stelforbindelsen fra.Er dette ikke tilfældet så er din varmetråd i ruden defekt.Når du tilslutter stelfobindelsen igen,skal lampen slukke.Er du så uheldig at varmetråden er afbrudt,kan det lade sig gøre at reparere den,med sølvmaling,men det tager mindst en uge,inden du kan tilslutte strøm .Fordi der skal mange lag sølv på,som skal tørre 100%.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-07 16:18

Har du et voltmeter (kan køber for 50,- kr i Bilka) Så kan du stille den til 20V DC, så vil den vise plus og minus.

Minus er den sorte føler på voltmeteret. Sætter man dem modsat vil den sætte et -(minus) foran tallet.

Så kan du ret hurtig se hvad der er stel.

Du skal så "bare" lige finde ud af hvor stel starter og slutter.

Slutter det gør den der hvor stel ledningen går op til ruden.

Starter kan være alt lige fra sikringkassen til ude i motoren. Kig efter ir.

Godkendelse af svar
Fra : alapmi1

Dato : 26-01-07 08:41

Tak for svaret thulin.