/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Frost stopper flaskegassen
Fra : klemme2006
Vist : 10939 gange
100 point
Dato : 24-01-07 19:45

Jeg har en almindelig 11kg gasflaske til mine blus. Flasken står udenfor, og det er et tilbagevendende problem at i koldt vejr (frost) kommer der ikke gas ud. Tager jeg ventilen af og varmer den med en varmluftsblæser virker det igen, men det er jo ikke en holdbar løsning. Jeg har også afmonteret ventilen og lagt den på radiatoren - det hjalp et par dage. Tilsyneladende fryser ventilen til - hvad kan jeg gøre.

Accepteret svar
Fra : droslerne

Modtaget 110 point
Dato : 24-01-07 19:50

Det samme som mig, kom en rullemåtte dem af Roockvol som man også bruger på vejarbejde uden om flasken så er det overstået, jeg har ikke haft problemer siden
Mv Robert

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 24-01-07 20:02

Det er kondensvand der fryser og stopper ventilen.
Få lavet en kasse omkring flasken og isoler med et isoleringsmateriale der ikke suger vand.
En hurtig løsning er en vintermåtte (som ovenstående) http://www.isover.dk/sw2452.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 20:03

Isoler den som også droslerne siger, men jeg ville også sætte den i en kasse

Kommentar
Fra : disken

Dato : 24-01-07 21:40

Tag det hele inden-dørs,
og lad det tørre- for fugt og sæt det ud igen, 1 døgns tid.
men isoler det- før det kommer ud i frosten.
Husk der kan være ''vand i rørerene'' så åben slangen- til og fra.
Ellers burde det virke. bare du ikke skifter flaske i
frost, da det kommer igen MED det samme.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-01-07 21:59

Lav en kasse som sagt og brug flamingo beklædt med plastic på indersiden og så et låg der er skrå med et par hængsler på (ov det rimer) og så slår du to fluer med et smæk for sådan en gul gasflaske er jo heller ikke særlig køn at se på.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-01-07 02:56

Du bør som minimum bygge et isoleret skur til flasken, det bedste ville være at bruge ren propan gas, som har kogepunkt på -45 grader, det vil sige at den flydende gas, bliver luftformig når temperaturen er højere end -45 grader, propan gas er i noget større industri flasker, 11 kg flasker er til indendørs brug, i "gamle" dage indeholdt en 11 kg flaske butan gas, som har kogepunkt på +1 grad, hvilket vil sige at i frostvejr kommer der ingen gas, jeg er ikke sikker, men mener at 11 kg flasker i dag, er en blanding af butan og propan gas, så der også damper gas ved lavere temperatur end +1 grad

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-01-07 08:54

Hvis du lægger flasken ned, får gassen en større overflade - det varer lidt længere før den fryser, men det er jo lige som at p.... i bukserne for at holde varmen.

Normalt sælges der i Danmark en blanding af propan og butan. Butan har et kogepunkt på -0.5 gr., d.v.s. det overgår fra luftformig til flydende tilstand ved ca. 0 gr., hvorimod propan har et kogepunkt på -42 gr. og således kan anvendes ved rigtig dybe kuldegrader.

Derfor er det vigtigt, at man om vinteren køber flaskegas de steder, hvor der er meget propangas i.
Som mangeårig campist og tidligere vintercampist, kender vi godt problemet, derfor skal der være mere propan i flasken om vinteren til en vintercampist, så på den måde, kan du få løst dit problem, men naturligvis er det klart det nemmeste/billigste, at får gasflasken "ind i et ventileret rum"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-01-07 02:07

33 kg flasker er beregnet til at stå ude og indeholder derfor altid propan.

Det samme gælder de specielle letvægt campingflasker.

Men 11 kg husholdningsflasker er beregnet til indeanlæg og kan derfor indeholde en større eller mindre mængde butan. Med direkte fordampning vil gassen der går først fra en ny flaske være hovedsageligt propan og resten efterhånden være med stadig faldende propan/bytan forhold. til sidst er der næsten ren butan i flasken, og så kommer der ikke noget ud i frostvejr. Med ren butan vil der være undertryk (vacuum) i flasken i frostvejr.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 27-01-07 21:22

Dit problem er at protanen... (gassen) skifter fra flydende i flasken til fugtig når det fryser....Derfor det fryser.... Isoler den eller sæt den indendørs
Mvh
joeson

Godkendelse af svar
Fra : klemme2006

Dato : 29-01-07 22:05

Tak for svaret droslerne.

Du var først ude. Spændende med de tekniske forklaringer. Gassen i flasken har nu været flydende hele tiden, så det er nok kondens i ventilen. Pakkede hele molevitten ind i en stor flamingokasse, det virkede; Det har været tøvejr lige siden. Venter spændt på frost

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 29-01-07 22:12

selv tak
det er ikke det sore problem bare pak flasken ind