/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Fan Error
Fra : chicapigen
Vist : 563 gange
200 point
Dato : 24-01-07 17:18

hejsa

da jeg skulle starte min pc op idag, kom der en underlig side frem jeg ikke har set før , der stod en hel masse med hvid skrift på sort baggrund og så ville den ikke mere. der stod nederst :
cpu fan error
Fatal error...............system halted.

hvad betyder det ????

jeg slukkede pcén og startede den op igen , nu virker den med det bekymrer mig den gjorde det.
min email scanner popper op hver dag i øjeblikket og siger den har fjernet en trojan, kan det have noget med det at gøre ??

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 24-01-07 17:24

Blæseren, der skal holde din CPU nedkølet til acceptabelt niveau, er nok stået af/defekt. Kan du høre om den "lyder som den plejer"?

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 24-01-07 17:27

hejsa, ja jeg syntes den lyder som den plejer.

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 24-01-07 17:31

har du fået ændret noget i BIOS under Hardwaremonotering ?
har lige selv haft nøjagtigt det samme, og der skulle der lige indstilles lidt derinde.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 24-01-07 17:31

og lige en anden ting: har du checket temperaturen ?

Accepteret svar
Fra : fdbm

Modtaget 210 point
Dato : 24-01-07 17:38

fan = ventilator

Temperaturen kan være kritisk, derfor køleanlæg i dyret. Kan måles vha gratis program, som f.eks. dette:

http://www.rsdsoft.com/hdd-thermometer/index.php

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 24-01-07 17:48

hej fdbm

jeg har installeret programmet og temperaturen siger 35 er det godt nok ??

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 24-01-07 17:53

35 gr. er PERFEKT

så skal du altså ind i BIOS og checke indstillingerne der.
mener det er under Advanced -> Hardware-monetoring -> og så må du ellers prøve dig frem.
På mit bundkort er det 1. punkt derunder (der stod N/A og det blev ændret)
Hvilket bundkort har du?

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 24-01-07 18:02

Det KAN jo være at din ventilator har været blokeret af en gang støv, eller nullermænd, så starter den ikke, og så kan du risikere at få denne fejlmeddelelse.
Af med coveret, og forsigtigt igang med støvsugeren - anvend laveste sugestyrke og enten en børste-forsats eller den tynde, spidse forsats til slangen, OG hold så minimum 2-3 cm afstand til A-L-T. Så kan du støvsuge både kabinet og blæsere (blæserne må du gerne gå tæt på - uden at røre - og kan du få dem i omdrejninger, så er det helt ok..)

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 24-01-07 18:13

jeg vil prøve at gøre kabinettet rent inden i , da der blev skrevet at det nok var noget med køleren tænkte ( pral ) jeg straks at det måske var nullermænd og hundehår der var årsagen til det.

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 24-01-07 18:16

sidste spørgsmål .............hvad er " normal temp" den bliver jo varmere når den har været tændt et stykke tid. hvornår er det kritisk ??

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : fdbm

Dato : 24-01-07 18:29

Vil mene at temperaturen ikke bør komme over 50 grader. Min PC pendler mellem 39 og 45, men en gang imellem når den op på 51 - og så sker der noget mærkbart.

Du kan instille det installerede HDD Thermometer til at give alarm ved f.eks. 50 grader.

Men rengøringsopgaven er nu nok en rigtig god foranstaltning for at undgå at køleren går i stå - og der er jo nok indtil flere kølere i kabinettet.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 24-01-07 18:38

max. temperatur er helt afhængig af hvilken CPU + bundkort du har.
f.eks. en Intel Celeron D 356 (Cedar Mill) har ingen problemer med at gå op til 70 gr.
Min egen ligger og svinger mellem 45 - 60 gr. alt efter hvor meget der arbejdes.

Godkendelse af svar
Fra : chicapigen

Dato : 24-01-07 18:41

Tak for svaret fdbm.

venlig hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 24-01-07 18:58

Det anviste program viser HARDDISK-temperaturen - men det er nok mere din CPU-temperatur der har været problemet, og dermed er interressant.... men det findes der også programmer til at vise..

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 24-01-07 19:22

prøv lige at downloade Everest Home (gratis) og check temp. på din cpu derinde
http://www.hcma.dk/uploads1/div_uploads.htm (tag ver. 2.20)