/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
"Familiesammenføring" katte
Fra : Chamira
Vist : 901 gange
200 point
Dato : 24-01-07 15:26

Vi skal pga. allergi af med vores dejlige hunkat på 11 år.
Min mor har sagt, at de gerne vil have hende, men de har i forvejen en hunkat på 7 år.

Min mor vil ikke tage "ansvaret" for at føre dem sammen, og har derfor pålagt mig at gøre det.

Derfor søger jeg [B]PERSONLIGE ERFARINGER[/B] fra andre brugere.
Hvordan har I gjort det, når I har skullet præsentere to fremmede katte for hinanden?
Hvor lang tid har introduktionen taget?
Hvordan gik det?

Det skal siges at begge katte tidligere har haft legekammerater (som desværre ikke er her mere), begge er 100% indekatte og rolige af natur.

Min mor bor i et STORT 2-etages hus med bla. 5 værelser og 3 stuer. Kattene har adgang til alle rum, og der vil være masser af steder, hvor de kan gemme sig osv.

Eneste "problem" jeg umiddelbart kan se er, at min mors kat mistede sin mor og derfor er flasket op. Dvs. at den mangler noget i sin katteopdragelse og er meget babyagtig og tror at min mor er dens mor! Den sutter bla. også på sengetøj og bluser min mor har haft på, og er nok sådan lidt "langsom". Hvis min kat markerer (hvæser) er jeg ikke sikker på, at den anden vil trække sig, for jeg tror ikke den ved hvad det betyder. Skal dog lige siges at min kat hellere vil tage flugten end begynde at slås... den er lidt en kylling!

Håber I kan hjælpe!
Og vil lige præcisere igen: jeg søger [B]PERSONLIGE ERFARINGER[/B] fra andre brugere.
Har konsulteret Google...

Mvh,
Chamira

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-01-07 15:38

vi havde i forvejen en hankat (kastreret) og har for 2½ uge siden fået en 2 årig hunkat (steriliseret). Der valgte vi at lade den nye bo på kontoret med en trådnetdør imellem så de kunne se hinanden an. Men umiddelbart tror jeg ikke det havde været nødvendigt. den gamle var sur og tvær i starten, hvæsede og knurrede meget, men rørte ikke den nye. Fpr hun hvæsede ikke igen, men kiggede bare på ham som om hun tænkte - hva er dit problem makker. Så det er gået fint. de er ikke perlevenner endnu, men de går sammen i hele huset uden problemer. Hvis den gamle ikke gider at snakke med hende, undgår han hende bare. Så måske i bare skal lukke dem sammen, og så se hvad der sker. Men vær i stuen i lukker dem sammen i, for hvis de kommer op at slås skal i være der til at skille dem ad, nemmest med en spand vand eller noget - for hvis i blander jer vil de prøve at forsvare deres ejere.

Så må i se hvordan det går derfra.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-01-07 15:40

så jeg vil foreslå, at i lukker dem sammen i huset og lader dem tage problemet selv, hvis der er en kattelem skal denne låses, så den gamnle ikke smutter udenfor.....

det første stykke tid vil de nok ikke engang snakke sammen, men efter et stykke tid burde de vænne sig til hinanden. Men 2 hunkatte kan godt være lidt mere hidsige ;)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-01-07 16:00

Sammenføring kan forløbe lige så forskelligt som kattene er, så derfor kan du ikke bruge andres erfaringer til noget som helst, men vi kan komme med nogen råd.

For nogen katte kommer det aldrig til at fungere, at de vil acceptere en anden kat på deres territorium.

Men, såfremt man fornemmer der ikke er direkte fjendskab og stor agressivitet mellem de to, er det bedste at lade kattene finde ud af det i fred og ro.

Tag den nye kat med ind, sæt transportkassen (i åbnet tilstand) midt på gulvet, og lad katten selv bestemme farten for hvornår den vil komme ud og bese de nye omgivelser.

Så kommer den gamle kat helt sikkert hen og er nysgerrig, og så kan du sagtens se om de er agressive over for hinanden.

En smule hvæs og dasken til hinanden er helt normalt, de skal lige finde ud af hvem der bestemmer.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 200 point
Dato : 24-01-07 19:46

Hvis begge katte er nøjtraliserede, burde der ikke være de store problemer. Naturligvis vil kattene i de første dage være lidt sure og på vagt overfor hinanden med hvæs og knurren, men "den nye" kat i hjemmet vil altid være den underlegne i begyndelsen, hvor "den gamle" kat vil være overlegen og bestemme hvordan det hele takles i begyndelsen. Sandsynligvis vil den fortrække hen til en roligere plads i hjemmet. Lad endelig være med at smide en spand vand i hovederne på dem, - det er en meget dårlig løsning, og en slem forskrækkelse og særdeles dårlig oplevelse for begge katte, som vil forbinde dette med "en ny kat".
Den 11 år gamle kat, kan muligvis være "for gammel" til at den psykisk kan klare en flytning til nyt hjem og nye lugte. I så fald er en aflivning det bedste for katten.
Ellers, regn med 2-3 dagers våbenhvile og 2-3 ugers tilpasning.
MVH Akle

Kommentar
Fra : disken

Dato : 24-01-07 21:04

God fornøjelse.
Bare alle her et sted at kunne gemme sig, så kan det ikke gå HELT GALT.

Men at sammen/ føre katte, giver KNUBS- da alle gamle rang-ordner
skal afprøves på NYT.

Men dte finder du hrutigt ud af, når den ene/ eller anden kat
kommer og søger TRØST.

Men et GODT lille råd___
Lad hver KAT HAVE SIN EGEN KATTEBAKKE
Så har de ikke DEN at skændes OM.

Kender KUN lidt til, at lade en strejter/ følge med hjem.
Enten eller,..... hvis den gik med mig hjem frivligt.
'''''Og den kom hjem til en MEGET STOR og hidsig hankat,
som selv Dyelæge tog en EXTRA HANDSKE på.
Den kunne huske SPRØJTEN/ lægen''''
Og en lille 7 mdr´s hunkat, hvilket resukterde i
at min **gamle** hankat aldrig kunne finde fred,
for 2 ''andre'' katte, der leger med hinanden, og løb gamle
mis over ENDE, han ville JO bare have fred, OG MAD.
Ellers fik selvv jeg TÆSK,,, og det var en STOR hankat

Men husk at lade alle dyr...kunne sniffe til hinandens
DØRLEM, eller andet.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-01-07 12:30

altså her fik vi som sagt en ny hunkat, hankatten har ingen bakke for han render udenfor og gør det, hvilket hun i længden også skal lære at gøre.

Men her var der ingen dask kun hvæs - men sikkert også fordi det er 2 neutraliserede katte af hvert sit køn. Gør det en del nemmere.

Kommentar
Fra : Chamira

Dato : 25-01-07 17:00

Mange tak for jeres fine svar. Jeg skal nok acceptere et af dem...

Vil bare lige følge op på nogle af jeres erfaringer og ideer.

Begge katte er 100% indekatte (min har dog kunnet komme i løbegård denne sommer), og begge katte er neutraliserede.

Jeg kunne aldrig drømme om at smide vand efter mine katte! Og jeg er 99% sikker på, at der ikke bliver slåskamp. MIN kat er sød og rar, og hvæser hverken af naboens hun eller af vores kanin, hvis de kommer for tæt på dens udendørs-katteløbegård.
Min kat vil hvæse og måske lige markere, og så vil den løbe væk og gemme sig et sted. Den anden kat mangler som sagt lidt alm. katteopdragelse og er (undskyld udtrykket) måske for dum til at reagere på, at min kat markerer med en pote... den vil nok nærmere ligge sig foran min kat og forvente at blive klappet!

Mht. flytning vs. aflivning så har min kat ofte overnattet i en weekend eller endda en uge på min mors første sal, hvis vi har skullet på ferie eller lign. Og normalt hopper den op på min mors sofa og falder i søvn indenfor den første halve time, så det er jeg overhovedet ikke nervøs for.

Og til slut vil jeg lige fortælle at min mor vil forgude og forkæle min lille Chasmin til hudløshed... måske så meget at den sender emails hjem om, at den ikke har mere pels, fordi den bliver klappet og aet hele dagen. Derfor håber jeg, at de to misser vil enes efter et par uger, så de kan leve sammen i fred og fordragelighed.

Mvh
Chamira

Godkendelse af svar
Fra : Chamira

Dato : 25-01-07 17:00

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-01-07 17:41

det at den ikke hvæser af naboens hund og jeres kanin er også noget andet da det er et helt andet dyr. Vores gamle kat (vores hankat) har fra vi flyttede ind været gode venner med naboens hund, de kan ligge og sove sammen og sådan, uden at han nogensinde havde været vant til hunde før, men en anden kat kan han se meget gal på

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-01-07 18:02

Selv tak, Chamira. Håber og tror det vil gå rigtig godt, - efter at have læst din sidste kommentar.
MVH Akle