/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
2 x windows samme harddisk
Fra : hojriiskim
Vist : 600 gange
100 point
Dato : 23-01-07 20:15

Hey..

Efter at have haft problemer med min stationære com har jeg konstateret det må være harddisken.
jeg har derfor fået kopieret hele denne harddisk(vi kalder den hd1) over på en anden harddisk(hd2).
Det ser ud til at filerne er ok, men at hd1 måske er ved at gå død.
På hd2 ligger der en windows som har kørt på en anden maskine, og der ligger så nu også hele hd1 og dermed også den windows der kørte på maskinen før.
Mit spørgsmål er nu hvordan jeg får computeren til at starte op med den windows der er kopieret over fra hd1. Denne ligger i en mappe på c drevet som hedder tt.
stien er altså: c:\tt\windows (ved ikk om tegnene er rigtige, men i forstår mig nok
Der ligger så også den windows som lå på hd2 fra starten den ligger direkte på c-drevet.
Jeg skal jo så have de 2 windowsmapper byttet rundt.
hvordan får jeg gjort det? windows vil jo ikk være med til det hvis jeg starter computeret op og forsøger.
Mit problem er at jeg ikke tænkte på det da jeg fik kopieret hd 1 over på hd2 hos en som havde noget udstyr. Da var det jo nemt lige at bytte rundt, men nu står jeg så med den ene computer, en harddisk (hd2) og 2 gange windows.
hvordan får jeg dem byttet?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 23-01-07 20:17

det var en lidt indviklet forklaring.
Jeg forklare selvfølgelig nemmere hvis det er nødvendigt..

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-01-07 20:26

Hd1 er ved at gå ned.
HD2 har en windows fra en anden comp. På C: drevet.
HD2 har en kopi af HD1 på en anden partition
Hvis det er sådan.

Hvor meget ekstra plads er der på HD2

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 23-01-07 20:35

ja det var også min tanke om hd1.

Ja hd2 har en windows fra en anden com på c-drevet.

der ligger en kopi af h1 på hd2 i en mappe på c-drevet. (ved ikk om det er det samme som en partition. Men i en mappe på c-drevet ligger en kopi af hele hd1.

der er næsten ikke mere plads på hd2.

Det jeg gerne vil er egentlig bare at bytte rundt på det i mappen og det uden for mappen som er omtalt ovenfor, hvori en kopi af hd1 ligger.
Altså så kopien af hd1 kommer til at ligge på c-drevet og det oprindelige indhold fra hd2 kommer ind i en mappe på c-drevet, altså det oprindelige fra hd2 må ikke slettes endnu.

Er det forståelig?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-01-07 21:05

Nogenlunde forståelig men umuligt.
Der kan ikke byttes plads på en harddisk men flyttes og springe hen over, men det kræver et sted at flytte hen.

[ ] er harddisken
( ) er partitioner
{ } er hvad program og filer fylder i en partition
C: ligger i en partition.

HD1 [ ({C: windows})

HD2 [ ({C: anden win } tom plads ) ( {HD1win i en mappe} tom plads ) ]
Hvis de to tomme pladser til sammen er større end {C: anden win}..........så kan det lade sig gøre.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 23-01-07 21:23

der større ledig plads end hvad C:anden win fylder.
KAn det så lade sig gøre mener du?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-01-07 21:50

Ja det er muligt, at det så kan lade sig gøre.
Jeg har en diskette, som du kan låne over nettet.
Men det bliver først i morgen, for jeg lukker nu, og det skal gøres meget præcist, så du får den ikke uden forklaring.
Vi ses.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 24-01-07 18:06

kan jeg ikk bare starte op i dos eller noget og så flytte den win der ligger på hd2 oprindelig i en mappe og så ligger den win der lå på hd1 oprindelig ud på c-drevet direkte(så den altså starter win(som oprindelig lå på hd1) op??

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 24-01-07 18:37

kan man overhovedet kopiere en harddisk over på en anden(lad os sige jeg har 2 harddiske, en hvorpå der er installeret en "hel computer" på, og en tom harddisk) og så forvente at computeren køre som den gjorde før? altså kan je bare flytte alle data fra den ene harddisk til den anden og så køre computeren videre?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 24-01-07 22:15

hvis jeg nu kan finde en der har udstyr til at få min hd2 sat til som ekstern harddisk, altså så man kan kigger og flytte rundt på den uden at starte noget op fra den hd.
kan man så ikk få "byttet om" på de 2 gange data jeg har? så den så køre på det data der lå på hd1 oprindelig?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 24-01-07 23:44

Ja og nej.
I starten af en HD er der en Master Boot Record altså styring af hvor selve styresystemet ligger og hvor der skal startes.

Når der laves kopi af HD1 over på HD2 skal også MBR lægges rigtigt, ellers vil comp ikke vide hvor der skal startes. Så partitionen med windows skal kopieres på en bestemt måde.
Partition Magic kan rokere partitionerne
Drive Image er god til at kopiere partitioner med styresystemer.

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 26-01-07 16:47

MANGE Tak for svaret e.c.