/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
HJÆLP Kølervandet er frosset!!
Fra : tbayh
Vist : 4111 gange
100 point
Dato : 23-01-07 10:03

Jeg ved godt at dette var MEGET dumt. Men jeg er ikke den store bil entusiast/kender. Derfor har jeg selvfølgelig glemt at hælde (ved ikke hvad det hedder) i vandet. Så nu er den frosset til i slangerne og dunken og aner ikke hvad jeg skal gøre! Hjælp!

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 110 point
Dato : 23-01-07 10:09

Hvis du har en garage skal du have slæbt bilen ind, og tøet den forsigtigt op. Ellers så forsøg om du kan låne en garage et sted - opvarmet vel at mærke.

Hvis ikke, må du have fat i værkstedet og få den ind der.

Efter optøning kan de svare på om skidtet har taget skade. Der sker som regel ikke noget når det ikke har frosset mere end det har nu. Oftest er der frostpropper i motoren der bliver skudt ud, istedetfor at isen knækker motoren.

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 23-01-07 10:14

Men da vi startede bilen imorges røg den fra motoren. Betyder det at den har taget skade?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-01-07 10:16

Det du hælder i kølervandet hedder glykol og fåes i tilbehørsbutikker og tankstationer (og brugsen og Bilka).

30% ethylenglykol + 70% vand frostsikrer til -15° 35% frostsikrer til -18° (vægtprocent). Ved propylenglykol henholdsvis -14 og -17°

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-01-07 10:17

Ja hvis du ikke har fået sikret dit kølevand med frostvædske, KAN det have alvorlige konsekvenser...men behøves ikke.

Hvis det "KUN" drejer sig om en enkelt nat med nattefrost kan du være heldig at der ikke er sket skade på hverken køler eller motor.

I værste fald kan motoren være frostsprængt, hvilket er RET alvorligt

Dog har motoren en slags "frostsikring" de såkaldte frostpropper som gør at det frostne kølevand ikke ødelægger motorens vitale dele, idet disse frostpropper bliver "skudt/presset" ud så det udvidende frosne vand kan "undslippe" igennem disse frostpropper.

Undersøg derfor aom disse stadig er "intakte" ved at kigge på motorblokken og se om de sidder hvor de plejer.
Disse frostpropper sidder på siden af motoren og er lidt større end en femkrone.

Giv så lige en melding

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-01-07 10:17

Det er aldrig godt når det ryger fra den. Oftest ryger temperaturen på vildt op, og så er det med at få slukket i en fart. Eller kigger man ind i et nyt topstykke.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-01-07 10:20

DU MÅ ENDELIG IKKE LADE MOTOREN KØRE HVIS DEN ER FROSSEN!!!!!

SLUK DEN OMGÅENDE!!!!

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-01-07 10:23

Kan hilse og sige at udskiftninger af 6 frostpropper på en Peogeut koster 7000,- kr Da hele motoren skal skilles ad i atomer.
For at banke de gamle frostpropper ud, som formetlig har taget skade, hvis blot én prop er røget

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-01-07 10:26

Som 3773 skriver kan det være FATALT for motoren hvis den er startet når den er frosset i kølesystemet....vi snakker om MANGE TUSINDE kroner i efterfølgende reperationer i værste fald.

Få motoren tøet op inden den startes igen....evt. i en lun (eller i hvert fald frostfri) garage...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-01-07 10:34

Citat
Men jeg er ikke den store bil entusiast/kender
Laver du aldrig service på din bil ???????

Det er garanteret højst 1 ud af 10.000 der kører HELT UDEN frostbeskyttelse (selv om sommeren).....

Du har så måske en af dem.....

Men som allerede skrevet - ind i en garage og lad den "tø op"

DEN SKAL SKUBBES IND....

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 23-01-07 10:35

Ok, jeg må håbe at der ikke er sket noget. Det ser ikke ud til at disse propper sprunget. Men angående en garage ved jeg sgu ikke. Skal den være opvarmet? Findes der garager som man kan leje for en nat?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-01-07 10:36

Værkstedet har en opvarmet hal. Og under alle omstændigheder er det klogt at få bilen checket

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-01-07 10:53

Det er et absolut MUST at du får tøet bilen op og checket motoren inden du starter den igen...så et besøg på værkstedet skal du under alle omstændigheder...og som 3773 påpeger har værkstedet varme på
Få evt. bilen transporteret hen på værkstedet af Falck eller et andet redningsselskab i dit lokalområde.

Vi håber det bedste for dig og din bil

/Palle

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 23-01-07 10:54

Okay, og tak for jeres svar. Det vil jeg få gjort. Jeg vender tilbage imorgen, så i kan høre hvordan det gik

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 23-01-07 11:58

For at følge op på svaret fra "REFI".
Det er da utroligt at der findes mennesker her i Danmark som har kørekort og en bil og som ikke ved at der skal kølervæske på en bil.
Ja meget stor dumhed. Burde du overhoved eje en bil?????????
Fyld kølervæske på bilen hele året rundt.

Ja "REFI" du turde nok ikke skrive dine tanker, men jeg gør det.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 23-01-07 13:43

Til hawaii7
.....Og sjovt nok vidste jeg at der nok skulle komme sådan en dum smart bemærkning Men det som undrer mig er du overhovedet gider sidde og bruge din tid på at kommentere og blive stødt over jeg ikke har puttet kølervæske på - det fortæller vidst lidt mere om dig end mig

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 23-01-07 13:45

p.s. Hawaii...og jo Refi skrev sine tanker, men på en lidt mere hensigtsmæssig facon end dig

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-01-07 14:02

->tbayh

Pyt med det. Vi har vel alle lavet noget mindre heldigt i ny og næ. Få nu bare bilen ind og få den tøet. Så kan mekanikeren fortælle dig hvor galt det er gået (forhåbentlig slet ikke). Og det behøver ikke være så slemt. Min ex-svigerfar havde for lidt kølevæske på, altså ikke frostsikret langt nok ned. Det medførte hans fine Fiat frøs under kørsel i stærk frost. Men det fiksede sig selv når han holdt stille. Og så var det noget med at liste forsigtigt hen på en tank og få efterfyldt med lidt kølervæske.

Iøvrigt hedder dimsen du måler frostsikringspunktet med, et refraktometer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-01-07 14:07

Nu ikke skændes.....

Jeg "tænkte" måske nok det omtalte, men undrede mig egentlig mere over at en bilist der IKKE (siger du selv) har den store "forstand" på det - ikke overlader bilen til service af og til....

Et ordentlig værksted ville aldrig blot fylde "postevand" på.....

Kommentar
Fra : tbayh

Dato : 23-01-07 15:57

Det er skam pengene som er grunden til manglende værksteds besøg :-/, men nu indhenter det mig jo nok desværre, at jeg var så nærig...

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 12-02-07 20:09

køb en bil hvor det der jeg ved ikke hvad det hedder i

Godkendelse af svar
Fra : tbayh

Dato : 28-03-07 13:42

Tak for svaret 3773 og alle jer andre. Glad for at i gad tage jer tid til min situation