/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Begrænsninger i børns forbrug
Fra : masteraugust0
Vist : 671 gange
100 point
Dato : 22-01-07 19:36

Hej alle

Kan jeg på nogen måde begrænse timeforbruget når min dreng er på nettet.
F.eks. hvis nu han må bruge 2 timer pr. dag, hvordan gør jeg det.
Det er ikke altid jeg er hjemme og kan kontrollere.
Mon der er et program på nettet der kan klare det??

Mvh.Masteraugust

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-01-07 20:07

Det var sparsomme oplysninger du kom med!

Hvis drengen har sin egen computer, og sider i et netværk, over en router, så er der i nogle modeller mulighed for at sætte begrænsninger for hans adfærd på nettet.

Muligheden er også, at sætte et kontaktur på strømtilførslen til netmodemet, så den kun er tændt i en given periode, og når far så vil tage over, kan uret stilles til manuelt tændt.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-01-07 23:16

Du ku jo --måske-- også stole på din dreng hvis du nu laver en aftale med ham og hvis du nu alligevel ikke tror ham ka du evt fortælle ham at man kan gå ind og se hvad han har set på og hvornår på puteren
Mvh Sune

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-01-07 23:43

Du kan ikke umiddelbart lave så han har 2 timer, fra han går på nettet.

Men du kan sagtens, lave så nettet kun er åbent i en bestemt tidsperiode.

Vores tøser kan ikke rigtig selv styre nettet, og sidder og chatter 24/7 hvis de får lov.
Så jeg har sat vores trådløse router op til kun at give adgang fra 17.00 til 20.00.

Har du f.eks. en Linksys, er der en menu der hedder "access restriction".
Hver netkort i computeren har en unik MAC adresse, et slags serie nr. for netkortet. Så du kan bestemme hvilke MAC adresser der skal lukkes af hvornår.

Vores arbejds computere har adgang til internet døgnet rundt, men børnenes computere lukkes ned.

Skulle det blive nødvendig at ændre indstillingerne, gøres det nemt på den webbasered opsætningsmenu som følger med til din router.
Her kan man så vælge en anden profil eller helt at slukke for den.

Eller man kan sætte en profil op så børnene kan være på nettet længere tid i weekenden.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-01-07 00:18

Men thulin! - Nu ved vi jo ikke om han har en router, ej heller om han har mere end en maskine.
Men det kan være at han kommer med en nærmere brugsforvirring, omkring sit EDB system!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-01-07 10:24

Hvis du IKKE er hjemme og kan kontrollere det, hvordan ved du så at han ikke går på gaden og overfalder gamle damer.....

RIGTIGT

Sådan noget gør han da ikke

Så lav du en aftale med ham - OG STOL PÅ HAM......

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-01-07 10:27

Der findes programmer som man kan installere på de enkelte maskiner som begrænser f.eks. internet eller lign funktioner.
Men har man en rask knægt på 12år, skulle det ikke tage mange minutter at få et sådan program ned med nakken. Ellers skal man låse maskinen helt af, og det er jo ikke sjovt for noget, så kan administratoren (dig) rende hele tiden for at installere programmer m.m. Og børnene lærer intet om computere, da de jo ikke kan prøve sig frem på en låst computer.

En router er langt den bedste løsning - Linksys aller bedste valgt inden for trådløs router koster 499,- leveret til din hoveddør.

Kommentar
Fra : masteraugust0

Dato : 23-01-07 20:07

Lidt flere oplysninger
4 computere i netværk alle tilsluttet med kabel til en Netgear router model WGR6146.
Omtalte dreng(med egen pc på værelset) er ikke som andre drenge-dette ønsker jeg ikke at uddybe.!

Mvh.Jan

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-01-07 22:48

Prøv at gennemse den medfølgende manual, og de menuer der er i routeren, om der er de omtalte muligheder.
Hvis der er det, så skal du være opmærksom på, at en sådan indstilling bliver styret via det indbyggede ur i routeren, og at det selvfølgeligt skal gå korrekt, for at virke efter hensigten.
Her kan man så vælge at lade uret styre af et atomur ude på nettet, en såkaldt NTP = Network Time Provider

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-01-07 09:16

Ok