/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
statstelefonen=rigstelefonen?
Fra : oz1amh
Vist : 1476 gange
60 point
Dato : 22-01-07 11:03

hej. passer det at tyskerne under besættelsen forlangte at statstelefonen skulle hedde rigstelefonen. mvh jørgen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-01-07 11:16

Næææ det har vist ikke noget på sig

Statstelefonen oprettes. Også kaldet Rigstelefonen.

står der i dette link http://stass.dk/historiebogen/tidstavle_1800.asp altså en del år før krigen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-01-07 13:14

Citat
Censur af udlandssamtalerEfter besættelsen den 9.april 1940 blev telefoncensuren udvidet væsentligt efter tysk krav,men også iværksat af danske myndigheder på egen hånd.De mange aflytninger og også selve besættelsessituationen påvirkede danskernes forestillinger om aflytning og kontrol og deres telefonvaner.Efter den 9. april 1940 blev alle samtaler til udlandet efter tysk krav undergivet kontrol.Private samtaler og enhver samtale om begivenheder vedr.krig og besættelse var forbudt.En udlandssamtale skulle bestilles i forvejen,og formålet med samtalen angives.Det blev bekendtgjort,at samtaler til udlandet ville blive aflyttet,og at sam-taler kunne afbrydes,hvis reglerne blev misligholdt.Nogle abonnenter kunne opnå tilladelse til udlandssamtaler uden at søge om samtale på forhånd ifølge en særlig »listeordning«. Det gjaldt bl.a. danske aviser, der havde korrespondenter i udlandet.

http://64.233.183.104/search?q=cache:n8nyd2QnTMIJ:www.sidensaxo.dk/fileadmin/saxo-abstract-uploads/naar_fjenden_lytter_med_telefonaflytning_under_besaettelsen_2005_1.pdf+rigstelefonen&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=4

Men der står ikke noget om at tyskerne havde forlangt at det skulle kaldes Rigstelefonen, men de forlangte kontrol over samtalerne.

Kommentar
Fra : oz1amh

Dato : 22-01-07 16:54

hej ans. jeg takker for dit venlige svar, hvorfor jeg spurgte er at jeg gentagne gange har hørt at det skulle være efter tysk krav. Men et andet spørgsmål som jeg har ledt efter i mange år, jeg er meget interesseret i historie europæisk +balkan fra 1860-1921. Det drejer sig om den franske hær i 1917 efter slaget ved shemin de dames, de franske soldater nægtede at gå op fra skyttegravene, de franske myndigheder nægtede at give oplysninger selv efter 11-11-1918, jeg har ledt og ledt men ikke fundet særlig meget om emnet, det virker som om, det bliver undertrykt af myndighederne. jeg ville være meget taknemmelig om du kunne henvise til nogle kilder!! venligst jørgen..

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 22-01-07 17:04

oz1amh.... I mit link står at man kalde telefon"virksomheden" begge dele lige fra den kom til DK
i 1893...

Det der er oplyst i Ans indlæg, har hun også givet dig linket til?? og er alm. kutyme under en krig

Godkendelse af svar
Fra : oz1amh

Dato : 22-01-07 21:21

Tak for svaret Nordsted1.