/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Vraggods !!!!!!
Fra : refi
Vist : 1740 gange
100 point
Dato : 22-01-07 11:01

Nu ved jeg ikke hvor mange der har fulgt med vedr. det strandede containerskib i Den Engelske Kanal....

Da containerne er begyndt at falde overbord og skylle i land er der selvfølgelig en masse mennesker på stranden....

De finder lidt af hvert, men nu har man også opdaget at en af containerne indeholder motorcykler til en værdi af 15.000 £ (160.000 kr)....

En er blevet "bjerget" at "tilskuere" og det viser sig at de faktisk har ret til at beholde den...

De skal "blot" udfylde et stykke påpir på nærmeste politistation - derefter er det finderens EJENDOM...

Gad vide hvad de containere ellers indeholder

Spørgsmålet er nu.....

Vil det samme kunne ske i DK ?????

Jeg mener IKKE vraggods er finders ejendom, men at der er nogle "få" der har rettighederne til at sætte tingene på auktion...

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 22-01-07 11:04
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-01-07 11:06

Iflg. Ekstrabladet fremstilles det lidt anderkedes http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article263444.ece

Citat
Varerne er omfattet en shippinglov fra 1995, som siger, at det er ulovligt at fjerne vraggods, hvis man opbevarer det og efterfølgende nægter at udlevere det.

Frygter miljøkatastrofe
Politiet på stedet har udleveret formularer til personer på stranden, som skal oplyse, hvilke genstande de har fjernet fra området. Formularerne skal herefter sendes til de relevante myndigheder, som skal afgøre ejerskabet af varerne.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 22-01-07 11:12

Stk.4 Naar løst Gods, Vrag eller Vragstykker[13] inddrive paa Forstranden, har Strandfogden, saa snart han faar Kundskab derom, foruden at gøre Indberetning til Politimesteren efter den ham i saa Henseende givne Instruks, at tilstille vedkommende Toldfunktionær Underretning om Vraggodset,[14] hvorhos han uopholdelig bør drage Omsorg for, at Godset bringes i Sikkerhed. Politiets Tilstedekomst udfordres ikke, naar Værdien af det inddrevne Gods, der er Genstand for samlet Bjærgning,[15] skønnes ikke at overstige 500 Kr.[16]

http://www.jesnet.dk/strandfoged/loven.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-01-07 11:21

Klumme

Citat
Politiet på stedet har udleveret formularer til personer på stranden, som skal oplyse, hvilke genstande de har fjernet fra området

Der er ExtraBladet så lidt bagud....

Sky har netop sendt næsten en time derfra og fået udtalelser fra forskellig side....

Selv politiet påstår at det ER finders ejendom....

Det eneste man frygter er hvis folg fjerner "giftige" og andre skadelige materialer....

Det er det der undrer mig lidt for det vil jo også betyde at hvis du finder andet på gade og vej så tilhører det finderen...

Men som andre også slår fast kan det altså ikke lade sig gøre i DK, det mente jeg nu heller ikke...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-01-07 11:22

folg = folk

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-01-07 11:24

Tjae ... en af dem har nok ret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-01-07 11:34

Det må formodes

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-01-07 12:29

Jaee, vi har jo regler herhjemme om dette emne, men de kan jo sagtens være helt anderledes i andre lande.

Noget helt andet er, mange af de ting der har været i saltvand, stort set er værdiløse !!!!
En motorcykel der har været i saltvand, vil jeg under ingen omstændigheder have eller eje. De kan sikkert skylles rene og pæne i første omgang, men de vil ruste og tære op, før eller senere. Regn blot med at hele el-systemet er defekt og skal fornyes.

MVH

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 22-01-07 13:07

jeg havde nu nok snuppet den gratis cykel alligevel

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-01-07 13:13

Nu er de også begyndt at snakke om der er "biler" ombord.....

Det er da vist lige før man skal en tur til England....

Hvem ved om der er et par tons guldbarrer ombord......

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-01-07 15:16

Jammen vi kan da lige tage derover..................men hvis det er en af disse riskogere - så gider jeg ikke slæbe den hjem.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 22-01-07 16:28

Tak for svaret e.c.

Nå vi må hellere lukke inden der går smalltalk i det

Hovedsagen var at det IKKE vil kunne ske i DK....

Kommentar
Fra : Yatowi