/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Laboratoriebejdset bordplade
Fra : ruder4
Vist : 4918 gange
200 point
Dato : 22-01-07 10:33

Hej.

Jeg vil lige høre, om det er giftigt, at have en laboratoriebejdset bordplade som køkkenbordplade? Det er giftigt at lave den, men jeg kan næsten ikke tro, at man må sælge det som bordplader, hvis de står og damper efterfølgende.

Er der nogle af Jer der kender til laboratoie bejdsede bordplader og evt kan fortælle, om de er nemme at vedligeholde?

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-07 12:16

Det kommer i høj grad an på kvaliteten af træet og den mekaniske forbehandling. Hvis den får et par gange linolie og til sidst et tyndt lag linoliefernis, er den meget robust.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-07 12:18

alle ingredienserne er kemisk bundet, når den sorte bejdsning er fuldført, så der skulle ikke være sundhedsmæssige problemer ved brug. Det er først, når den bliver brændt efter udskiftning, man skal have høj temperatur og kontrolleret lufttilførsel.

Kommentar
Fra : ruder4

Dato : 24-01-07 09:17

Kan du så ikke også lige hjælpe mig med at finde nogle, der forhandler denne bordplade - altså sort laboratoriebejdset?

http://www.spekva.dk/ har dem ikke længere og det har http://www.molballe.dk/ heller ikke. Jeg kan simpelthen ikke opstøve nogle, der har dette produkt længere.

Hilsen Ruder4

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-01-07 13:15

Det er da fordi ingredienserne er fyfy. Glæd dig i stedet over, at de ikke har fået øje på rundstykke-birkesene! Det var vist noget med pyrokatekin og tungmetal(jern-)salte. Personligt ville jeg være ligeglad og til gengæld købe én af de billige bordplader i eksotisk træ, som byggemarkederne tilbyder. Og så se, om jeg kunne finde en sort spritbejdse efter opskriften: Affedtning, flere gange spritbejdse til fuld dækning, flere * olie.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 24-01-07 14:24

Citat
Er der nogle af Jer der kender til laboratoie bejdsede bordplader og evt kan fortælle, om de er nemme at vedligeholde?

Jeg havde en i 5 år (så flyttede jeg).
Den fik en gang alm. træolie (teakolie eller 'lys træolie' - det var ikke til at se forskel) nogenlunde ofte. En gang om året var der begyndt at komme lysere områder - så affedtede jeg den løseligt, sleb måske lidt, gav den en gang ny bejdse og så når det var tørt igen en gang olie. Det tog ialt under en time. Jeg synes den var nem og 'organisk'.