/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Kan jeg mætte træ med linolie
Fra : Zigarlos
Vist : 2537 gange
100 point
Dato : 22-01-07 00:54

Efter at have oplevet oversvømmelse i vores kælderrum i weekenden, var jeg glad for at de fleste af vores ting var placeret på nogle gamle stigereoler - altså hævet tilpas højt over gulvet til at der ikke er sket den store skade.
Men stigereolerne har vel næppe specielt godt af at stå under vand, så jeg kom til at tænke på om man kan mætte træet ved at sætte det i rå linolie (længe leve Flemming Leth), så jeg kan undgå at træet stille og roligt rådner. Mener at have hørt dette tip et eller andet sted for længe siden, men det kan meget vel være at jeg har misforstået noget.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-01-07 01:13

Llinolie kan da råne. Det er udmærket grobund for bakterier og svampe.

Men ubehandlet træ tåler da vand, bare det bliver tørret igen og ikke vedvarende er vådt.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-01-07 05:19

Olien skal ''lukkes'' inde, eller´s fordamper skidtet.
Husk at tilsætte lidt ATEMOL, det forhindrer råd
og svamp________men det skal forsegles, inden for
ca: 14 dagr, med enten ren LAK / eller anden træbehandling/
beskyttelse

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-01-07 05:39

Ren OLIE virker IKKE.
lige meget hvor du hører det fra.
Der SKAL ALTID VÆRE NOGET DER holder det ''gode'' inde.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-01-07 05:41

Og husk: BRUGTE LINOLIEKLUDE SKAL OPBEVARES LUFTTÆT!

De er selvantændelige!

Moster

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-01-07 05:42

Men tror du IKKE du skal vente til træet er TØRT
Ellers giver det ingen mening.
Du kan låne en fugt-måler i trælast handel
Og den skulle gerne ned PÅ/ under 18 % før du
giver den/ det endelige LAG.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-01-07 06:06

Linolie hærder ved tilgang af ilt. Til gengæld fylder olien ca 130% når den er hærdet. Hærdet linolium er hærdet linolie med kridt i. Kit er linolie med kridt i.linolie er længe om at hærde.

Et bad af 1/3 del linolie med tørrelse, + 2/3 lugtfri petrolium eller lignende. Stolper skal være neddykkede i 1 måned, så bræderbehøver nok ikke helt så lang tid.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 22-01-07 08:32

brug den koldpressede linolie og rør en smule glycol (kølervæske) i. Glycolen er svampedræbende men vandopløselig, så den skal gentages efter næste oversvømmelse. Og du skal IKKE fortynde linolien; så får du nemlig fyldt træet.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-01-07 12:23

vi har købt en flaske vandglas og har givet vores bord i værkstedet, det skulle beskytte mod vand, snavs, olie osv. Mon ikke du kan bruge det ?

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 22-01-07 13:13

Glem nu alt om det behandlingshalløj som folk alligevel ikke ved noget ensartet omkring. Hvis gulvet ikke er permanent fugtigt og træet derfor sagtens kan blive gennemtørt igen, sker der ikke noget ved at det har været vådt, eller bliver det igen med års mellemrum. I modsætning til hvad nogle mennesker tror, så rådner træ altså ikke bare det ser en spand vand. Lad det tørre stille og roligt, sæt evt. en affugter op.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-07 14:53

seneste kommentar var ganske udmærket. Mange kældre har det dog desværre sådan, at ting tørrer langsomt dernede - medmindre man har fyr eller fjernvarmeunit. Så tørrer ting udmærket. Jeg har personlige erfaringer med begge slags. I den fugtige gjorde jeg det, at stigereolernes ben (4 fødder ad gangen) blev stillet op i en lille blikdåse, som så blev toppet op med trætjære (vistnok noget fyfy inden døre) og fik lov at drikke en uge hver reol. Det er vist omkring 12 år siden og reolerne har ikke trængt til pedicure siden. Det gamle inventar fra samme kælder var røget på bålet, fordi der groede hvide vattotter på det. Med min nuværende viden ville jeg ha givet det en gang glycol med så meget borax og borsyre, som det kan opløse.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-01-07 15:40

Hvorfor glycol og borax og borsyre???

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-01-07 18:25

tilsammen dræber det både igangværende angreb og gir beskyttelse i årtier. Det er næsten samme blanding, man sprøjter ind i angrebne bjælker i gamle huse i stedet for at brække ned og brænde af. Derfor!
De pågældende firmaer tager bare en formue for det.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 22-01-07 18:51

Disken skriver:
Men tror du IKKE du skal vente til træet er TØRT
Ja vådt træ kan ikke suge noget som helst, heller ikke lindolie.

pbp_et skriver:
I den fugtige gjorde jeg det, at stigereolernes ben (4 fødder ad gangen) blev stillet op i en lille blikdåse, som så blev toppet op med trætjære
Du kunne have ladet dåsen stå, eller have erstatten den med en lille metal- eller tagpapplade.

jtlauersen skriver:
Glem nu alt om det behandlingshalløj som folk alligevel ikke ved noget ensartet omkring. Hvis gulvet ikke er permanent fugtigt og træet derfor sagtens kan blive gennemtørt igen, sker der ikke noget ved at det har været vådt, eller bliver det igen med års mellemrum. I modsætning til hvad nogle mennesker tror, så rådner træ altså ikke bare det ser en spand vand. Lad det tørre stille og roligt, sæt evt. en affugter op.

Bjørn
Hørt sæt bare en lille plade af et vandtæt materiale under stigereolen, og dit problem er løst.

Godkendelse af svar
Fra : Zigarlos

Dato : 30-01-07 22:50

Tak for svaret pbp_et.

Beklager det har taget så mange dage inden jeg uddelte point
Også tak til alle andre for gode råd, men jeg kan desværre kun dele point ud til én