/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
altid ondt i halsen!? :(
Fra : jobestar
Vist : 4090 gange
45 point
Dato : 21-01-07 22:43

Hejsa

Jeg får typisk ondt i halsen/influenza 7-8 gange om året og symptomerne er der ofte en uge eller mere. Kan typisk mærke at halsen ikke er helt på toppen om morgen helt op til 3 uger.

Det er mildest talt ret irriterende og kan ikke rigtig tro at mit imunforsvar skulle være så elendigt.

Tror i at man kan have en slags konstant virus der ikke forsvinder af sig selv og som popper op her og der? Noget der skal behandles med pencilin feks.

Så er der også en anden teori en kammerat havde.

Jeg er mildest talt ret large med køkkenhygiejne. Altså vasker altid de ting af som jeg bruger, men rundt i krogene osv. Er der ikke så lækkert. Han mente at mit imunforsvar kunne være i konstant ”kamp” fordi der er mange baktierier i min lejlighed og så ville imunforsvaret ikke være så klar til at kæmpe med influenza/halsbetændelse når de kom endelig kom forbi.

Tror i det kan være sådan?

Jeg har altid bare tænkt at man fik holdt sit imunforsvar ved lige ved at give det lidt at slås med i form af bakterier fra køkken osv.

Mvh den evige halsbetændelse:(

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 21-01-07 22:46

når ja og så er jeg mand, 25 år, ikke ryger, i ok form.

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 21-01-07 23:04

Kontakt din læger, så der ikke er noget alvorligt i vejen, men

har du det på det rene, så er det en rigtig god ide at tage C vitaminer

mange C vitaminer hver dag, og det vil nok sige 500-1000 mg

siden jeg begyndte på det, har jeg ikke engang været forkølet

prøv det

/ henrik

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-01-07 23:22

Få fjernet dine KIRTLER, eller lær at lev med det.

Bliver du ældre, går det over i en næsten kronisk tilstand,
der kommer igen og engang mere

http://search.netdoktor.com/dk/results.html?col=dkpuball&pw=510&la=da&nh=10&query=&qt=byld+i+halsen&base=nd

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-01-07 23:26

Kan det blive værre.

Hvor gammel er du.

De Baktusser du får i halsen,,,,,KAN være de VÆRSTE du
nogensinde har fået.
Ikke alle kendte lægemidler kan ÆDE dem...

Havde det tit, indtil et par år siden, men ??? det blev til bylder i halsen,
som man stikker hul på, hvis du er modig.....

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-01-07 23:29

Eller´s kunne man JO rende til NATLÆGEN hverdag.

Skal lige sige, mit gik væk efter en meget intenstiv og bredspektret
Pennecillin behandling ..... for et skide mavesår.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-01-07 23:34

Men kan ikke anbefale den KUR

Dyrt for det Danske samfund__i følge et par mennesker herinde.
Øhhhhhh nu igen.

Til andre klamme klummer / klæmmer.....
FAKTA = gå hjem, eller tag en Bus.
Tror du samfundet skal betale for MIG/ dig

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-01-07 23:55

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/halsbetaendelse.htm

Citat
Hvad er halsbetændelse?

Halsbetændelse er en sygdom primært lokaliseret til mandlerne og området omkring mandlerne. Både virus og bakterier kan forårsage halsbetændelse. Halsbetændelse er dels en sygdom i sig selv, men ses også som led i andre sygdomme, for eksempel influenza og kyssesyge.

Sygdommen rammer ofte børn og unge, men kan optræde i alle aldre. Karakteristiske tegn på halsbetændelse er ondt i halsen og synkesmerter. Hvis sygdommen skyldes en bakterie, behandles den med antibiotika. Forløbet er sædvanligvis godartet.

Hvorfor får man halsbetændelse?

Man smittes med virus eller bakterier.

Virusbetinget halsbetændelse kan blandt andet udløses af de samme virusser, som giver forkølelse, og Epstein-Barr virus, som forårsager kyssesyge. Smitten sker dels i form af luftbårne dråber, dels i form af smitte via hænderne, således at virus overføres fra en person til en anden.

Blandt de bakterielt udløste halsbetændelser er streptokokker gruppe A den vigtigste årsag. Smitten sker dels ved luftbårne dråber dels ved direkte kontakt. Inkubationstiden, det vil sige den tid, der går, fra man er smittet med streptokokker, til sygdommen bryder ud, er to til fire dage, somme tider kortere.

Hvordan føles halsbetændelse?

Ondt i halsen, synkesmerter.

Nogen gange går smerterne ud til ørerne.

Rødme i halsen, hævede mandler og hyppigt med belægninger.

Feber.

Hævede lymfeknuder på halsen.

Ved den virusbetingede halsbetændelse er sygdomstegnene i reglen mildere. Ofte er der samtidig forkølelse.

Ved halsbetændelse forårsaget af coxsackievirus kan der være små blærer på mandlerne og på den bløde gane. Blærerne brister i løbet af et par dage, og der kommer sår. Sårene kan være meget smertefulde.

Ved streptokokudløst halsbetændelse er der oftest hævede mandler med belægninger, ondt i halsen hele tiden, feber og dårlig ånde. Man kan blive ret medtaget af sygdommen.

Hvad kan man selv gøre mod halsbetændelse?

Ved tegn på halsbetændelse med feber og generel sygdomsfornemmelse er det en god idé at søge læge.

Synkesmerter lindres med varme drikke og blød kost.

Drik meget væske.

Hvordan stiller lægen diagnosen halsbetændelse?

Lægen stiller diagnosen ud fra sygdomsbilledet, halspodning og eventuelt en blodprøve.

Udsigt for fremtiden

Halsbetændelse er sædvanligvis en godartet lidelse, der går over i løbet af en ugestid. Men halsbetændelsen kan også føre andre sygdomme med sig, og der kan tilstøde komplikationer:

Ved streptokokudløst halsbetændelse kan der komme udslæt (skarlagensfeber)

Der kan dannes en byld ved mandlen, typisk kun i den ene side

Mellemørebetændelse

Bihulebetændelse.

I yderst sjældne tilfælde ses gigtfeber eller en bestemt nyresygdom, nemlig glomerulonephritis. Der findes ikke et dansk ord for denne lidelse.

Hvilken medicin kan anvendes mod halsbetændelse?

Halsbetændelse forårsaget af bakterier behandles med antibiotika. Streptokokker behandles med penicillin, i tilfælde af penicillin-allergi med erytromycin.

Penicillin

Erytromycin i tilfælde af penicillin-allergi.

Virusudløst halsbetændelse behandles ikke.

Værre end Gonnere´i gamle dage

Men det kan også nedarves

Kommentar
Fra : disken

Dato : 21-01-07 23:57

Hellere en gammeldaw´s gunner.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-01-07 00:18

Tænk sig, den HED et - eller andet med Angina """
Og den æder

HOST

Men hvad pokker, det kan JO være det BARE var et MENNESKEHÅR
der skulle fjernes fra de bagerste del af samme hals.

Men kommer der først baktusser / HÅR
ind der, og der er baktus og den anden Dame = karius & baktus
GOOD lock/ LUCK.

Men gå til en LÆGE.
Det er ikke noget at lege med, medmindre du punkterere skidtet.
Og PAS på alligevel, da du ikke kan få andre behandlinger,
LØGN- privat behandling, o..s.v
så som et enkelt Tandlæge-besøg.

Han kan da i det mindste se din kommende bylder, og
nægter at behandle dig, før du har en attest- lignende på
at du ikke fejler NOGET

Ikke fordi han tror det værste, som i fu___USA
men du kan DØ under en narkose,

GÅ TIL DIN LÆGE, men pas på han ikke afliver dig.......

Og så er det ikke værre.
En hals Læge klarer den på ½ sekund, bare du ikke bider
ham, når han tager fat i din TUNGE, eller´s er du SGU på den,
og før du tænker viedere, er det overstået.
Han påfører din mandler ??? og værsgo og synk.
og allerede ud fra lægen kan du mærke Øhhhhh
hvor blev skidtet af.
Men du får sikkert en FED melding OM at få dine MANDLER fjernet'
Men kom du bare igen,,,,, eller husk at bestille TID 3 Mnd efter.

Oh jeg støtter ikke andre end mig selv.....

Men det er mere farligt, end andre IKKE gør det til.

PØJ/ PØJ

SORRY

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-01-07 00:20

Tror snart jeg skal have min KAT til syn.-.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 00:25

Når jeg begynder at få ondt i halsen tager jeg Echinamin, som stimulerer immunforsvaret.
Jeg har brugt det i mange år og har haft god effekt af det, men du skulle nok besøge en næse/øre/hals specialist for der kan jo være en årsag der kan fjernes.

http://www2.netdoktor.dk/medicin/fakta/echinamin5.htm

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 22-01-07 06:29

Det er ikke nødvendigvis halsbetændelse/influenza fremkaldt af bakterier eller virus. Det kan være allergi. Eks. er du tit tæt i næsen, kan det hurtigt fremkalde en betændelse eller hævelser af slimhinder. Jeg får nasonex for at afhjælpe dette.... Det hjælper som forbyggelse....Virker først efter ca. 1-3 uger...
Snak med en øre/næse/halsspecialist om dette....

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 22-01-07 06:43
Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-01-07 11:09

Ja - du skal da konsultere Netdoktoren eller en Kandubruger.....

Alternativt kan du jo leve i uvished til du en dag bliver indlagt akut

Hvad er det dog for en indstilling "folk" har til sygdomme.....

GÅ TIL LÆGE

Hvor svært kan det være

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-01-07 11:13

Det står i flere indlæg, at man skal søge læge så, så svært KAN det være.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-01-07 11:37

Ja åbenbart

Accepteret svar
Fra : sismofyt

Modtaget 45 point
Dato : 23-01-07 09:56

1) Prøv at gøre rent i dit køkken og se om det hjælper...
2) Vask fingre godt og grundigt (også tommelfingeren, som mange glemmer). Dvs hver gang du har været på toilet, hver gang du har holdt hænderne for munden ved nysen eller hosten og hver gang du har delt håndtryk og eller håndklæde med en syg person. Min søster lærte børnene i en børnehave at vaske hænderne længe og grundigt nok (selv sygehus-personale skal have regelmæssig genopfriskning af korrekt håndvask) og det resulterede i, at børnene på hendes stue var mindre syge end på den anden stue i børnehaven. Godt for børnene, ikke helt så godt for hende, da der så var mere arbejde til hende (LÆS: flere børn)
3) Undgå at blive indlagt på sygehus - da det sejeste bakterier trives så fantastisk der.

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 23-01-07 14:27

4) Som en anden nævnte, kan der være tale om allergi - alt fra fødevareallergi til støvmideallegi. Du kan jo afprøve om allergimedicin (anti-histamin) købt i håndkøb virker for eksempel kopimedicin, der svarer til zyrtec eller zyrtec. Vær opmærksom på, at nogle typer anti-histaminer gør nogle mennesker trætte og derfor ikke bør tages hvis man påtænker, at køre bil eler betjene maskiner (støvsugeren dog undtaget ). Hvis pillerne virker, har du højst sandsynlig allergi og ikke halsbetændelse.
5) Hvis du har feber har du højst sandsynluig en eller anden form for infektion. Hvis det er lav feber, er der højst sandsynligt tale om virus-infektion, som kun kan behandles med hvile eller ignoreres, hvis man har kræfterne til det. Hvis det er høj feber ca 39 og derover, er der højst sandsynligt tale om bakterie-enfektion. Hvis den høje varer mere end 1-2 døgn, bør du søge læge og få antibiotika (penicillin eller erythromycin eller lignende).
6) Hvis du ikke sover regelmassigt eller nok, kan din halsirritation være din krops måde at fortælle dig på, at du kører den lige vel meget til stregen. Og altså dit immunforsvar, der brokker sig uden at der er tale om egentlig sygdom.
7) Ignorer aldrig længerevarende symptomer. Min søsters veninde (hun var selv inden for sundhedsvæsenet) gik i længere tid med halsproblemer. Da hun endelig gik til læge, var det for sent. Hun døde på grund af halskræft. Hun havde nydt livet på alle planer - også rygning. Men hendes børn vokser nu op uden en mor. Passiv-rygere er stortset lige så udsatte for hals-, næse- og lungekræft som rigtige rygere.

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 23-01-07 14:32

8) Du skriver, at det er om morgenen, at du har de symptomer... Måske skal du tænke på at få en ny dyne og hovedpude - eller bare huske at vaske dem (skal helst ske hver 3.-4. måned og ved 60 grader)... Husstøvmider igen. Dyner og puder med kunststoffyld er bedst til allergikere.

Så nu kan jeg ikke finde på mere. Men jeg har som din ven lidt på fornemmelsen, at det er lidt din egen skyld...

Husk nu at fortælle os, hvad du finder ud af...

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 24-01-07 20:03

Hejsa:)

mange tak for alt responsen! Jeg vil først og fremmest prøve det med at vaske hænder oftere, undgå at pille næse, rengøre køkkenet og se om det hjælper på problemet.

vil helst undgå medicin osv. men det er vel for det meste også bare en lappeløsning.

der kommer logisk nok til at gå et godt stykke tid før jeg kan sige om det har effekt. Og, som så mange andre ting ala nytårsforstsæt er det jo ikke 100% sikkert at jeg kan holde det. Men vil selvfølgelig prøve alt hvad jeg kan!

disken>> det var da nogle spøjse indlæg he..og tak for linket!

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 24-01-07 20:05

Mange tak for svaret sismofyt!

og selvfølgelig også et stort tak til alle jer andre!

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 25-01-07 06:12

Kommentar
Fra : holzendorff

Dato : 10-03-07 12:20

Hej.
Jeg har selv bøvlet med forkøelse i perioder om varede i ugevis.
Er så begyndt at tage en morgen"snaps" hver dag som består af saften fra en frisk citron og en appelsin. Om det er indbildning skal jeg ikke kunne svare på, men jeg føler at det hjælper at få et c-vitamin shot hver dag. Er smagen for syrlig kan der kommes lidt sukker i.

Holzendorff