/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Frivillig akkord?
Fra : tsl
Vist : 5109 gange
12 point
Dato : 09-01-03 16:46

Hejsa

Efter at have fundet frem til denne glimrende "selvhjælpsdebat" kan jeg konstatere at mange er i samme situation som mig - nemlig at være håbløst forgældet! Jeg er i den heldige situation at jeg har fundet en fantastisk bank og har et par forældre som har hjulpet med kaution. MEN nu sidder jeg så her og har en bunke penge - ganske vist ikke så mange som jeg skylder mine kreditorer for renterne alene udgør jo 2/3 af gælden, men jeg vil gerne prøve at indgå en aftale med disse kreditorer. Jeg har ledt og ledt alle mulige steder efter en "skabelon" til et forslag til kreditor om frivillig akkord (som jeg tror det hedder) men kan intet finde og da jeg ikke selv er stærk ud i det juridiske er det faktisk kun det der nu forhindrer mig i at få afviklet gælden. Er der mon nogen herinde der kan hjælpe mig?

MVH
TSL

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 09-01-03 16:53

Hej tsl

På denne side er der mange gode råd og forskellige formularer, og man kan altid spørge advokaterne. En rigtig god side, som jeg håber kan hjælpe dig videre.

http://www.familieadvokaten.dk/

Med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-01-03 16:58

Du kan naturligvis selv tilskrive de pågældende kreditorer og tilbyde dem en frivillig akkord, hvilket vil sige, at hvis de accepterer dit tilbudte beløb, udsteder en saldokvittering til, som viser at du nu ikke skylder den pågældende noget. Jeg tror dog det er vanskeligt for en privatperson at op frivilli akkorder ret mange steder, da nogle firmaer betragter det som et forsøg på at slippe billigere.
Jeg synes du skal prøve at kontakte en advokat, og høre hvad han skal ha' for at hjælpe dig, da det er vigtigt at "ansøgningen" er skrevet korrekt.
Jeg har en del erfaring på dette område, da jeg selv, for nogle år siden, har arbejdet i en afdeling hvor vi bl.a. beskæftigede med dette.

M.v.h. franksp

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 09-01-03 17:50

Hej tsl.

Det er faktisk ikke så svært.

Det eneste du skal gøre, (hvis du da indtil nu har overholdt aftaler om at betale) er at ringe/skrive til de pågældende og sige/skrive at du desværre ikke på nuværende er istand til at
betale dine afdrag, og så er det faktisk ikke så svært at få en aftale. Det værste man kan gøre er nemlig IKKE at gøre noget, for så er det meget svært at få en ordning.

Du skriver at du har fundet en fantastisk bank, hvis du har fortalt dem hvad du skal bruge pengene til, så kan de meget hurtigt ordne tingene for dig og sørge for at enhver får sit.
(hmmm!! hva' hedder den bank)

Med venlig hilsen
Mone

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 17:46

"tsl" <tsl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:FNgT9.32553$Hl6.3362608@news010.worldonline.dk...
> Hejsa
>
> Efter at have fundet frem til denne glimrende "selvhjælpsdebat" kan jeg
> konstatere at mange er i samme situation som mig - nemlig at være
> håbløst forgældet!

Havde du selv søgt via Google, havde du fået omgående svar

http://www.flere-penge.dk/Akkord.htm

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 09-01-03 18:48

"Bo" skrev d. 09-01-03 17:46 dette indlæg :
>
> "tsl" <tsl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:FNgT9.32553$Hl6.3362608@news010.worldonline.dk...
nemlig at være
> > håbløst forgældet!
>
> Havde du selv søgt via Google, havde du fået omgående svar
>
> http://www.flere-penge.dk/Akkord.htm
Bo
Dette står bla. på den side du henviser til,

"Skyldner må ikke bevidst have oparbejdet gælden"

Hvor mange der oparbejder en gæld, *gør det "Ubevidst" de fleste der oparbejder gæld må da være klar over det ik'??

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-01-03 18:52

hejsa

De her kan helt 100 hjælpe dig, det er det de er der for....http://www.okonomicenteret.dk/

der står også en masse gode ting..

pøj pøj med det...

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 09-01-03 19:44

Melander har du læst hvad det går ud på på det link du har henvist til http://www.okonomicenteret.dk/

Man kommer under administration, får et vist beløb til rådighed om måneden, alt hvad man får af penge skal indsættes på en bestemt konto som Økonomicentret administrer, mm. og sidst men ikke mindst, man skal skrive under på at man bliver registreret i RKI, jeg tror næppe at
det er det tsl er mest interesseret i. Jeg ville i hvert fald aldrig skrive under på et sådan stykke papir. Se iøvrigt dette link

http://www.folketinget.dk/Samling/19981/udvbilag/SOU/Almdel_bilag30.htm

Så jeg ville nok betænke mig ved at henvende mig der.

Iøvrigt har tsl jo også penge til at betale (noget) nu, men savner nogen der kan hjælpe ham/hende med at få dem delt ud.
Det er i hvert fald sådan jeg læser spørgsmålet, men det er muligt jeg tager fejl.

Venlig hilsen
Mond

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 19:39

Bo wrote:

> "tsl" <tsl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> > Efter at have fundet frem til denne glimrende "selvhjælpsdebat" kan jeg
> > konstatere at mange er i samme situation som mig - nemlig at være
> > håbløst forgældet!
>
> Havde du selv søgt via Google, havde du fået omgående svar
>
> http://www.flere-penge.dk/Akkord.htm

Og jeg kan ikke finde noget om personlig gældssanering, men det er
nok netscape..
eller ?

Og den side eksisterede ikke for 10 dage siden, så hvordan på
googlesøgning ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 09-01-03 20:34

Kære tsl

Det er ikke så let/nemt som nogle af de ovenstående skriver. Hermed mener jeg ikke, at det er umuligt, absolut ikke.
Jeg skriver af erfaring. Jeg har været ansat indenfor brancen "Pengeinstitutter" i over 40 år. Jeg ved hvad jeg taler om. Lad for guds skyld, la' være med at sætte dig under administration af et af disse nyopdukkede "firmaer" som så gerne vil hjælpe mennesker i økonomisk nød. Hvad tror du de lever af?
Jeg har i mit erhverv (jeg har stadig arbejde, og er meget aktiv, trods min fremskredne alder).
Jeg bor på Fyn. Jeg ved ikke hvor du bor. Jeg vil godt hjælpe dig. For at komme nogle "brokhoveder" i forkøbet, skal min hjælp til dig, ikke koste andet end èn god flaske rødvin. Absolut ikke noget med penge. Jeg er en ældre herre, den regner med at gå på en tidlig pension om godt 2 år. Til den tid vil jeg hjælpe alle mine rare medmennesker, med alt hvad jeg kan. Betalingen: 1 måske 2 flasker god rødvin.
Hvis du vil i personlig kontakt med mig, ved jeg ikke hvordan vi skal gøre.
Hvis mit nuværende, måske for lange indlæg, har din interesse, så kom med endnu en kommentar.

M.v.h. - franksp

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 23:11

"Mone" skrev d. 09-01-03 18:48 dette indlæg :
> "Bo" skrev d. 09-01-03 17:46 dette indlæg :
> >
> > "tsl" <tsl.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > news:FNgT9.32553$Hl6.3362608@news010.worldonline.dk...
> nemlig at være
> > > håbløst forgældet!
> >
> > Havde du selv søgt via Google, havde du fået omgående svar
> >
> > http://www.flere-penge.dk/Akkord.htm
> Bo

Jeg har henvendt mig til NBC Gruppen som står bag sitet. Der er en
responstid på 15-20 dage fra dem og der er jo ingen grund til at ligge
på den lade side i mellem tiden, hvis der nu er nogen der kan hjælpe mig
med en "opskrift" til at få bragt tingene iorden.

> Dette står bla. på den side du henviser til,
>
> "Skyldner må ikke bevidst have oparbejdet gælden"
>
> Hvor mange der oparbejder en gæld, *gør det "Ubevidst" de fleste der
> oparbejder gæld må da være klar over det ik'??
Jo netop - men de færreste tænker på hvilke økonomiske konsekvenser
forskellige ændringer i deres liv kan få. Og måske er det også sådan det
skal være...........at man skal bevare optimismen altså :)
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

--
Leveret af:
http://www.kandu.dk/
"Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : tsl

Dato : 10-01-03 00:12

Kære Allesammen

Jeg svarer lige jer alle her lidt i flæng - eller ihverttilfælde dem af jer hvor jeg vil kommentere jeres svar :)

Til Mone - Jeg har desværre ikke overholdt betalinger til mine kreditorer, fordi det på et tidspunkt af forskellige årsager voksede mig over hovedet. Ellers ville jeg heller ikke have været i den situation jeg er i nu, men jeg kan jo sidde her og være gammelklog og det kommer jeg jo ikke videre af. Anyway - tak for dit svar........og banken er såmend Nordea - men jeg tror ikke lige det er hvilken bank man bruger der er afgørende for om man får hjælp eller ej, men at det er hvilken rådgiver du har.

Til Merlander - Tak men ellers tak. Økonomicenteret sætter folk under administration og det er ikke der mit behov ligger, eftersom jeg jo har midlerne til at komme ud af kattepinen. Jeg har iøvrigt i min efterhånden langvarige "kamp" stiftet bekendtskab med dem - og hvis man vil være sikker på at blive behandlet som et uansvarligt og laverestående væsen er det det helt rigtige sted at gå hen.

Til Franksp - Jeg vil da meget gerne tage imod din hjælp :) Skriv endelig igen!

Mvh
tsl

Kommentar
Fra : Mone

Dato : 10-01-03 00:48

Hej tsl.

Jeg håber virkelig at det lykkes for dig at komme ud af det med skindet på næsen.

Og at der findes et menneske som Franksp der ikke "sparker til folk der ligger ned i forvejen" (selv om det er "selvforskyldt") det tager jeg hatten af for. Tak for det.

Godt valg du der har taget tsl.

Held og lykke fremover
Mone

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 10-01-03 00:52

"Erik G. Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3E1DC1C1.2A7664A1@post1.tele.dk...
> > Havde du selv søgt via Google, havde du fået omgående svar
> >
> > http://www.flere-penge.dk/Akkord.htm
>
> Og jeg kan ikke finde noget om personlig gældssanering, men det er
> nok netscape..
> eller ?
>
> Og den side eksisterede ikke for 10 dage siden, så hvordan på
> googlesøgning ?
>

Den allernyeste MSIE 6.00.2600+++++ kan

Akkord

Er skyldner kommet i et så stort gældsforhold, at denne ikke har mulighed for i en
overskuelig fremtid at betale sin gæld, er der mulighed for, at der kan indgås en
akkordordning.

Hvad er akkord ?
Akkord er en aftale mellem skyldneren og kreditorerne om betaling af gæld. Der findes to
typer af akkord: tvangsakkord og frivillig akkord. Tvangsakkord behandles af skifteretten.
Frivillig akkord er en aftale mellem skyldneren og kreditorerne, og den behandles ikke af
skifteretten.Frivillig akkord er oftest en nedsættelse af gælden mod betaling af et
nærmere aftalt beløb.

Procedurer m.v.

Det er en betingelse, at samtlige kreditorer deltager i akkorden, herunder gæld til
pengeinstitutter, kreditforeninger, studielån og alle private kreditorer, medmindre gælden
er sikret ved pant.

Skyldner må ikke bevidst have oparbejdet gælden, og alle fremtidige løbende skatter og
øvrige betalinger skal foretages rettidigt. Herudover er det en betingelse, at
forskudsregistreringen for indeværende år er korrekt, og der må ikke oparbejdes nye
gældsposter.

Til vurdering af om debitor i samarbejde med øvrige kreditorer kan indgå akkord, foretages
en vurdering i henhold til:

a.. Konkursloven afsnit III, § 157 - §196 omhandlende tvangsakkord.

b.. Reglerne for gældssanering: Konkursloven afsnit IV, § 197 - § 237.

c.. Told og Skat cirkulære nr. 178 af 01.12.1995.

Herudover vurderes:

a.. Fremtidig indtjeningsmuligheder.

b.. Eventuel realisation af aktiver.

Det er ikke muligt at indgå frivillig akkord vedrørende restancer på
tilbagebetalingspligtig hjælp og underholdsbidrag.

Skyldner skal indsende en skriftlig ansøgning/situationsrapport til kreditorerne, med
oversigt over alle kreditorer og størrelsen på de enkelte gældsposter, med anmodning om en
accept på indgåelse af akkordordning fra alle kreditorer. Rapporten/Ansøgningen skal
indeholde et budget over husstandens indtægter og udgifter samt evt. formue. Ansøgningen
skal desuden indeholde skyldners forslag til akkord. Såfremt akkorden søges gennemført ved
betaling af et engangsbeløb, skal dette skriftligt dokumenteres.

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 12 point
Dato : 04-03-03 23:17

Hej tsl

Har du tænkt over, at du aldrig har lukket dit spørgsmål?
Bare en venlig ..........

Med venlig hilsen
Franksp

Godkendelse af svar
Fra : tsl

Dato : 06-04-03 08:48

Ups - har ikke været på siden længe! Tak for opmærksomheden :)