/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nikotinlugt i ting
Fra : jeb3
Vist : 4975 gange
100 point
Dato : 21-01-07 17:49

Jeg har arvet nogle bøger, og andre ting( stof mm).

Men det er fra et rygerhjem. Og det LUGTER meget af nikotin.

Plajer at vaske af i eddike, men en bog er lidt svær at vaske af.
Jeg har tørret omslaget med eddikevand,men de lugter jo stadig.

Nogle råd?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-01-07 17:52

Eddike er det mest effektive, så når det ikke hjælper, tror jeg det vil hjælpe hvis du kommer bøgerne ud i en gang frostvejr, de lover jo frost nu, så det er da et forsøg værd.

pøj pøj

Kommentar
Fra : mag-nolia

Dato : 21-01-07 18:03

vil sige det samme luft dem ud, vi har samme problem når vi får gaver fra svigermor og dem lufter vi ud i bryggerset, der er koldt men ikke fugtigt. Pas endelig på fugten.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-01-07 18:04

Frostvejr?

Hvad sker der mon lige med en gang bøger der har været ude i frostvejr og kommer ind i varmen?
- jeg ville ikke vove forsøget, da kondensvand let kan ødelægge bøgerne....

Jeg vil mene, at du blot må væbne dig med tålmodighed indtil lugten er dampet af af sig selv.... men det kan godt tage nogle år....

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-01-07 18:13

hmmm.... Er også lidt bekymret for den frost.

Nu er det jo sådan, at luftfugtigheden er meget høj. Men jeg kan jo håbe på mere tør frost.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-01-07 18:28

Hvis man har nogle ildelugtende tupperwareskåle, bliver man anbefalet at komme skålene i fryseren, for at tage lugten, så jeg tror nu stadig det er vejen frem. Ja jeg ville også vente til der kom mere tørke i vejret

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-01-07 18:39

har en tom fryser i skuret. Den kunne jeg jo tænde og putte dem derind

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-01-07 19:32

Det med fryseren duer nok ikke....der kommer jo ikke frisk luft til.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 21-01-07 20:36

Nå nej men tænkte lige på det der med frost -)

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 21-01-07 22:21

Hvad med at prøve at spørge en antikvar, de må ha været ude for det problem.

Kommentar
Fra : Splint210

Dato : 25-01-07 19:31

Jeg ved ikke om det laver pletter på en bog, men....

Hvis jeg gerne vil fjerne lugten af nikotin, enten fra stuen, - (hvor udluftning ikke virker), eller andre ting. - Jeg tager en vandforstøver, - tror jeg det hedder, og hælder vand i, blandet med bagepulver, - doseringen regulere man selv, og så sprøjter jeg ud i hele stuen eller på andre ting, og det tager røglugt/nikotinlugt... Men hvis du skal gøre det på en bog, så vil jeg foreslå at holde forstøveren et stykke fra, så det ikke laver pletter. Du kan evt prøve på et stykke papir først...

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 25-01-07 20:09

Når det kan tage lugten fra tupperwareskåle i en fryser uden frisk luft, så ville jeg gøre forsøget

Godkendelse af svar
Fra : jeb3

Dato : 27-01-07 11:01

Det var jo også det jeg mente nordsted. Tak for tippet. Jeg har prøvet. Bøgerne har ligget i et døgn, og lugten er næsten væk. Det er så lidt nu, så det skal nok forsvinde efterhånden.
(træls at være ikkeryger med sart nlse

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-01-07 19:32

Selv tak. Må jeg kondolerer.