/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Vinter/udestue
Fra : jakobal
Vist : 1274 gange
296 point
Dato : 21-01-07 13:36

Hej,
Vores hus har fra " fødslen" en terasse indbygget som en del af den eksisterende tagkonstruktion. Dvs "det eneste" der mangler for at det er en del af huset er fundament/vægge. Vi overvejer pt. at lave en udestue eller vinterhave. Hvad kræver det? Nogen gode ideer til hvad man kan bruge disse ca 12-14 m2 til. Og nogen idé om priser. Det skal naturligvis være mest glas, men hvad gør man med gulv?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-01-07 14:48

Det allerbedste er at gå hen til et byggemarked og bede om "Den lille lune" fra Rockwool.
Der står alt om isolering fra kælder til loft.
Det er meget vigtigt med store vinduespartier, at der også bliver mulighed for ordentlig udluftning. Ellers bliver det kun et forårs og efterårsrum.

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 21-01-07 23:13

Jeg tilslutte mig e.c., men hvis udestuen vender mod syd skal du også på en eller anden måde skærme for solen ellers kan du ikke bruge udestuen når solen skinner om sommeren.
Gardiner er en løsning, men de er ikke særligt effektive, det bedste er en udvendig afskærmning.
Jeg har nogle 6" brædre stående på højkant med ca. 20 cm aftand, de reducere, om sommeren, solindfaldet til ca. 1/4.
Om vinteren når solen står lavt kommer den ind, men da er det jo kun godt med lidt gratis varme.

Bjørn

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 148 point
Dato : 26-01-07 11:30

Vi har fået lavet en udestue, dvs den kan godt bruges hele året, men det var ikke det der var meningen da den blev lavet, derfor blev den lavet sådan

Gravet ud og lavet fundament/sokkel (den skal ned i 90 cm) vi støbte ikke under gulvet, da den kun skulle bruges om sommeren - troede vi - der blev drænet, lagt tykke presseninger og lagt et tykt lag leca sten ca 30 cm. Store termovinduer på de to sider, resten er væg fra selve huset.

I første omgang havde vi lagt termotag, i klart plast, en stor brøler, det blev for varmt, og vi skulle sidde med solbriller på. En sommerferie glemte huspasseren at åbne døren da det blev varmt, så taget smeltede simpelthen, nu har vi lagt alm. bølgeeternit og isoleret loftet. Pt bor datteren i udestuen, men det er ikke meningen at hun skal blive der, for vi savner vores udestue.

Godkendelse af svar
Fra : jakobal

Dato : 28-01-07 11:21

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-01-07 15:58

Når du ikke var helt tilfreds med svaret, hvorfor ventede du så ikke og så om der kom et bedre??

Håber du får en god løsning og en dejlig udestue