/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Billig fladskærm, men hvad?
Fra : Grimstrup
Vist : 602 gange
50 point
Dato : 21-01-07 13:18

Nu har jeg snart lavet et topic til alle dele til at få en billig "hjemmebio", og har selvfølgeligt glemt at spørge efter hvilket fladskærms tv jeg skulle købe;)

Kan man tillade sig at gå ned i de helt billige noname modeller, eller er det noget værre lort man får der? Er der nogen der kan foreslå en billig model, hvor man får noget for pengene, eller måske nogle anmeldelser af billige TV?

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 21-01-07 14:28

Det kommer jo an på hvilken kvalitet, du vil opnå !!!

Hvis du ikke går op i kvaliteten, er der da ikke noget i vejen med et billigt.

Hvis du vil have bedst mulige kvalitet, skal du nok undgå de billigste.

Det kunne jo være, at det var en god ide, at skrive lidt om hvilken kvalitet, størrelse og pris du regner med.

MVH

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 21-01-07 14:35

Jeg prøver at uddybe lidt så:)

Altså den skal bare bruges til at almindeligt tv/dvd kiggeri, og eftersom jeg er studerende skal den koste under 7000 kr. Så en 32" Samsung til ca 7000 kr. på hifipriser.dk men der var også nogen som kostede helt ned til 4800 kr. for 32". Jeg er godt klar over der selvfølgelig er en kvalitetsforskel, men hvis det ikke er noget man som "normal" bruger opdager, så gør det ikke mig den store forskel..

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 21-01-07 16:20

De billigste apparater har især svært ved at gengive mørke nuancer.

Eks. 1:
En brun bjørn i tusmørket vil se temmelig sort ud.

Eks. 2:
Den næsten utydelige skygge af morderen der gemmer sig i mørket under trappen kan du ikke se, da det hele er mørkt...

- køb ikke noget før du har set det i funktion. Og netop gerne noget med mørke nuancer. Så finder du hurtigt ud af hvad der er skidt, og hvad der er kanel....

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 24-01-07 09:53

Opdateringen af billedet er som regel også dårligere (det vil sige hurtige bevægelseri billedet vil ses som rystelser)
Tuneren er som regel også af dårligere kvalitet (det vil sige "kornet" eller "vattet" billede)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-01-07 20:01

En opdateringshastighed på
16ms svarer til en analogskærm med 62,5Hz.
12ms = 93,8Hz
8ms = 125Hz

- da Philips lancerede sine fjensyn med helt flimmerfri billede, da hed det en opdateringsfrekvens på 100Hz....

Så en opdateringshastighed større end 12ms må anses for værende af "ringe kvalitet".

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 50 point
Dato : 24-01-07 20:10

Og så er der det med tuneren - ét er at den kan være af dårlig kvalitet, noget andet er, om den skal være digital eller analog.

Det afhænger selvfølgelig af dine signalforhold: Antenne, parabol eller kabel. Digitalt eller analogt.

Både TV2, DR1 og DR2 kan jo modtages digitalt fra de jordbaserede sendere. Så skal det være en DVB-T tuner. (T for terrestial)

SKal det være fra satellit - ja, så skal du vel blot have en SCART forbindelse til satellit modtageren. Alternativet er en DVB-S tuner. (S for Satellite)

Er det kabeltv, så udsendes de fleste kanaler stadig analogt, og derfor er det ikke nødvendigt med en digital tuner. Forhør dig dog hos udbyderen. Hvis det er muligt/fordelagtigt med digitalt kabel-tv, så skal tuneren være af typen DVB-C (C for Cable). TDC kabeltv udsender signalerne analogt, men vist også digitalt.

mvh berpox

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 26-01-07 22:43

Tak for svaret berpox.