/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Diesel plet på cowboybukser...
Fra : taby
Vist : 4099 gange
200 point
Dato : 21-01-07 12:49

Hejsa

Er der nogen der har en god idé til hvordan jeg får nogle pletter af dielselolie af minecowboybukser? Da jeg var nede for at tanke i blæsevejr fik jeg nogen diesel stænk på bukserne da jeg løfte pistolen af. Jeg har prøvet at vaske dem flere gange og behandle pletterne med biotex pletfjerner og det hjælper ikke? Hjælp, der er mine allerbedste bukser....

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 21-01-07 12:56

Det jeg gjore da jeg fik olieplet på mine, var at jeg kom opvaskersæbe på pletterne og kom dem ned i en plastpose i 3 dage derefter vaskede jeg dem og de var væk 100 %
Hilsen Robert

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 21-01-07 14:01

Du kan også prøve at bruge lugtfri lampeolie ved at gbide pletterne godt ind. Rens så lampeolien af med SWARFEGA håndrens og slut med at vaske bukserne i vaskemaskinen som du plejer

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-01-07 14:04

Du kan også bruge "mortorrens" eller swarfega, - swarfega er sådan noget mekanikerne bruger til at vaske olie mm af hænderne, jeg har brugt det rigtigt meget til ungernes tøj da de var små

Kommentar
Fra : dova

Dato : 21-01-07 19:51

Det er noget skidt, at du har vasket bukserne, for det plejer at gøre sådan nogen pletter umulige at fjerne.

Men som nævnt er det godt at gøre pletterne gennem våde med opvaskemiddel (Fairy er det bedste ), og lade det ligge et stykke tid og så i vaskemaskinen, så det kan du da forsøge, selv om jeg tvivler lidt på du får det væk nu.

mvh dova

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 21-01-07 20:26

Jeg ville have foreslået at væde pletterne med glycerin (som har egenskaber, der ligner både vand og fedt/olie) og derefter vaske normalt. Jeg er også bange for at pletterne er "brændt fast" nu, fordi du ikke har prøvet at fjerne pletterne, før du vaskede bukserne. Farveløst (!) opvaskemiddel er også lidt af et vidundermiddel til mange ting. Du kunne også have prøvet at duppe rense-benzin på med en vatpind - MEN det SKAL afprøves på et ikke-synligt sted (for eksempel indvendigt, hvor bukserne er lagt op nederst på buksebenene), da det muligvis vil gå ud over farven på bukserne - og én slags pletter er jo ikke bedre end en anden slags pletter - medmindre moden foreskriver det.
Ellers kontakt Inge Noris som har brevkasse i Ude & Hjemme - hun kan også sige dig, om du lige så godt kan opgive bukserne.

GOOD LUCK!

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 22-01-07 12:37

Hvis du stadig ikke er kommet af med pletten og måske endda evt. overvejer at kassere bukserne, ville jeg da forinden prøve en kogevask. Cowboybukser nu om stunder har været igennem en barsk behandling inden salg. Lidt afhængig af farven, falmer den måske en anelse.

Jeg har med held fået en plet fra julesovsen af på den måde. (Jeg brugte også først kold vand / opvaskemiddel / pletfjerner, men den fedtede plet ville bare ikke af).