/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
fremkalde digitalt billede?
Fra : NielsPT
Vist : 625 gange
50 point
Dato : 09-01-03 15:43

Hvis man vil fremkalde et digitalt billede i Merlin (eller andetsteds) på normalt fotopapir, - vil et et 3,3 mio pixels kamera så give et tilfredsstillende resultat??

Hvad koster det?

Og - hvis man kan spørge sådan her - hvor mange pixels har et normalt kamera.. (hvis man kan sammenligne det med et de digitale pixels)

nogen der har nogen gode / dårlige episode med at få fremkaldt sådanne fotografier?

Håber på nogle svar :)

HYGGE

Accepteret svar
Fra : Steffansteffan

Modtaget 50 point
Dato : 09-01-03 17:14

/NielsPT
Hos Jubii kan du få fremkaldt dine billeder. til en pris på:

Priser:
http://foto.jubii.dk/info.asp?group=pricelist

Dit kamera på 3,3 mio pixels kan godt give et flot billede det kommer også an på hvor stort billede skal være og om billedet er taget i et mørk rum. Men som udgangspunkt kan det godt, hvis du ikke er den store kraver :)

Læs noget om opløsning:
http://foto.jubii.dk/info.asp?group=help#3

Fremkald dine billeder her:
http://foto.jubii.dk/choosepics.asp

Et godt kamera er et på omkring 4,4 mio. Pixel, og et ok ligger på 3,3 mio. Pixel
\Steffansteffan

Kommentar
Fra : Babe2009

Dato : 09-01-03 17:16

hejsa...

ja, jeg har egentlig kun haft gode oplevelser med det, jeg sendte mine i Bilka, hvor det koster 1.95 pr. billede ( de er de billigste)

og de er skam helt i tip top, så det kan jeg kun anbefale at du gør!!

og et 3,3 pixels vil give et meget godt resultat....

Annette

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 09-01-03 17:19

tak for svaret, Steffangx2 :)

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 09-01-03 17:30

Der et link her: ttp://www.digital-fotografering.dk/ hvor du kan få mange oplysninger om (meget)!
Generelt er 2M pixel absolut OK til f. eks. 15x10cm FOTO kvalitet! Fordelen ved 3.3 M pixel er jo stort set kun at du nu kan lave bedre STØRRE billeder.
Desværre må jeg så tilføje, at pixel 3.3 - 4.1 osv. er da OK, men - der er MANGE ting der skal følge med i den forbindelse.
Chipens kvalitet (ISO, komprimeringsforhold, lens kvl. flash m.v.) ... Jeg startede med et 4,1M camera med HELT ubrugelige billeder, min søn havde et på 2M pixel der var excelent!
Altså: I et billedbehandlings prg. kan der dispenceres end del!! For svagheder men du kan ikke få et godt billede hvis ikke der er et rimeligt grundlag.
3,3M pixel er absolut nok (alt det andet lige) til fortrinlige billeder i hvert fald til 15x10cm + men jeg må gentage... alt andet lige!
Køber du et mærkevare Kodak/Canon m.fl. så sender de ikke noget på markedet som ikke er OK helt generel, men - mange andre laver pixel/memory card (32-64MB) m.v og Cameraet er ubrugeligt. F.eks. 4x digital zoom (0 optical) det digitale er kun Computer omsætning og en dårlig lens kan ikke tage et ordentlig billede... glem pixel!

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 09-01-03 17:34

til lillemig: (og andre..)

jeg har et Hp Photoshop 720... Hvad siger du til det, når du siger "glem pixels" - ved ikke super meget, når man skal kigge på andre specifikationer end pixels.. hvad si'r mit kamera ??

Se evt, hvad det kan på www.edbpriser.dk -den kender du vel ;)

Mvh

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 09-01-03 17:43

Ja jeg kender edbpriser... har kikket MEGET på digitale cameraer - også HP 720
Jeg er aldeles overbevist om (husker) det camera er absolut OK, selv om jeg ikke lige nu har "kontrolleret" det, men vil se på det!
Du kan få rigtig mange oplysninger ved at søge på www. google.com og bare skrive f. eks. HP 720 eller "canon s30" osv.

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 09-01-03 19:10

OK der er accepteret, men alt drejer sig jo ik' om points!
Når jeg skrev "glem pixel" skal det naturligvis læses med forbehold. Pixel er altafgørende for hvor (gode) STORE billeder du kan få. Som jeg skrev er 2M absolut OK til 15x10cm+, så mange forkøber sig i de pixel, idet de generelt slet ikke hverken får fremkaldt eller selv printer større billeder ud!
Alle data som man lige umiddelbart kan kontrollere er helt på toppen ved HP 720... lens1/1.8 3x optical +4x digital zoom ISO 100-400 apature range f/2.6 -f/8.0 osv.
(lidt minus er kun 1,6" lcd skærm + det forholdsvis tunge camere) Tilbage er så bare at der i et digital camera er en form for "computer" m.v. der omsætter billedet, samt selve foto chippen, der opgivers aldrig noget som helst om den slags, så der er man afhængig af tilliden (fabrikanten). Der tror jeg du har lavet et udmærket valg!

Kommentar
Fra : NinaM

Dato : 09-01-03 20:54

svar på
>hvor mange pixels har et normalt kamera.. (hvis man kan sammenligne det med et de digitale pixels)

hvis et negativ fra et filmkamera skulle omsættes til digital format, ville det få ca. 2000x3000 billedpunkter, altså ca. 6 megapixels

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 09-01-03 21:03

lillemig, tak skal du have for alle de gode kommentarer og svar!