/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
hvorfor gør katten det ??
Fra : return
Vist : 1688 gange
200 point
Dato : 20-01-07 22:31

har en ældre kat som normalt bruger sin bakke men som dog har noget tynd mave ret tit halvfaste pølser om man vil ,mit spørgsmål går på hvorfor hun nu 5 gange har lavet uden for bakken selvom den er helt ren og selv om vi er hjemme ja så gør hun det også hvad kan grunden være vil være dejliget med seriøse svar

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-01-07 22:38

Urenlighed (som man kalder det) hos katte er oftest et udtryk for at noget er galt eller forandret.
Læs lidt fagligt her:
http://www.netdyredoktor.dk/sw4099.asp

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 20-01-07 22:44

nemlig....sygdom....det kan væe hun gør opmærksom på noget....synet....balancen....hun er gammel, så sker der ting og sager i nærvesystemet mm. det kan også være hun ikke mere kan tåle den kost hun får..måske , hvis ikke du allerede gør det, skal gi hende senior mad....det er sammensat anderledes end til aktive katte...
ciao og miau fra miss.j,

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-01-07 22:44

Lad dog dyret gøre det naturligt i det fri.

Det er dyrplageri at holde en kat på en bakke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-01-07 22:49

transor, sludder! Mine udekatte har da en kattebakke når de er inde at hygge sig hos mig og desuden kan indekatte/kattebakke være et spørgsmål om at katten overlever trafik og onde mennesker.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 20-01-07 22:51

vel er det da ej dyrplageri.....hvad ret har du til at sige det....jeg har haft indekatte de sodste 9 år uden problemer....man min forrige blev også urenlig da han blev syg...så det er en almindelig resktion.....
vi blir også urenlige når vi blir gamle og syge....og ikke selv kan gå på potten....er det så menneskeplageri....
min misser vil sku da overhovedet ikke være udenfor..har såmænd prøvet at ta hende med ud.....så går hun fuldstændig i spåner....og blir ked og klynker...det er da mere dyrplageri at tvinge til noget den ikke har lyst til....men det har nu intet at gøre med en gammel kat der er urenlig......det er normalt et tegn på svaghed eller sygdom og intet med dyrplageri at gøre....vi tvinger da heller ikke vores katte på bakken...der går de som en helt naturlig ting hen uden noge form for tvang....selv en udekat skal ha en bakke..indenfor...hvis den også kommer ind i varmen....
gos søndag.....miss j.

Kommentar
Fra : jspi

Dato : 21-01-07 00:00

Hehe havde engang en ude kat som absolut ikke ville bruge naturen det billige skidt, nej fy for pokker . Hver gang han skulle, så kom han fisende hjem på wc (kattebakken)

Så den med dyreplageri den køber jeg heller ikke.

Men retum jeg er helt enig med de andre, din kat forsøger at få din opmærksomhed. Der er et eller andet galt, så det bedste du kan gøre for den er at smutte en tur til dyrlægen.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 21-01-07 00:31

I lang tid købte jeg tørfoder hos dyrlægen, min ene kat havde altid tynd mave. Ved et tilfælde fandt jeg et nyt produkt der hedder Diafarm som var halvt så dyrt , siden har katten med den"tynde mave"
haft fast, normal, afføring. Mine katte kan gennem en kattelem frit gå ud i en indhegnet have,men
gør altid stort inde i en stor kattebakke, men tisser udendørs, hvilket forlænger tiden med grusskift.
Et herligt arrangement, men pudsigt at kattene har valgt det sådan,men det er begge mine to katte der gør sådan. Jeg vil råde til at skifte grusart, jeg bruger noget molergrus der kan købes hos Fakta,
det er ret finkornet, ca 3m.m. diam. Iøvrigt er kattes adfærd svære at forstå, man kan næsten altid bedst lade dem passe sig selv, og så sidde og se til, men det er vel derfor man kommer til at holde så meget af dem. M.v.h. K.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 21-01-07 00:32

Jeg fik engang den foorklaring, at når det gør ondt på katten, så forbnder den bakken med det, som giver smerten - og derfor finder den et andet sted.

Dengang var den en kat med nyresten, og den gik tilbage til bakken, da den igen var rask...

Ved ikke, om det gælder alle katte, men jeg ville også få tjekket katten hos en dyrlæge. Ingen af os her kan jo med sikkerhed vide, hvad der er galt.

God bedring!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-01-07 01:53

Ja, missen skal en tur til dyrlæge, pludselig opstået urenlighed hos katte er som regel er tegn på at noget er galt.

God bedring til missen

Venlig hilsen Dorthe /moar til to ude/indekatte som både bruger Moder Natur og kattebakke.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-01-07 05:53

Når "man" har tynd mave er det jo ikke altid at man kan nå at komme derhen, hvor man gerne vil, vel?
Jeg ville sætte en eller to mere kattebakker op,til den får det bedre, men husk ikke i nærheden af mad og steder med meget traffik og uro. Foruden at holde den pinligt rent, husk katte kan lugte ting vi ikke kan lugte, så det skal helst også være lugtfri sæbe, ikke noget med klorin og salmiak og lignende.
Og så vil jeg rose dig for at prøve at finde årsagen og løse problemet.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-01-07 06:02

Hér kan du spørge dyrlægerne online, måske er der allerede et svar. Bemærk at dyrlægen Raiku Sarvå er specialist i katte
.http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/kat/kattesps14.html
Og lige en tanke, kunne det være orm? Du kan få en "prøve" undersøgt hos dyrlægen. Nogengange kan man selv se det ved at der er små hvide æg og larver i puha´en.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-01-07 09:56

Hovedreglen er at hvis katte, der har diarré ikke får det bedre i løbet af 3 dage bør de straks tages til dyrlægen, da de er i alvorlig fare foruden sygdommen på grund af dehydreing.
Det er en god idé selv, at give katten vand direkte med en doserings sprøjte i munden før de tre dage er gået.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-07 10:04

Jeg har en veninde som har en hvid kastreret hankat (Holger). Den benytter normalt kattebakken i badeværelset, men hvis hun 'glemmer' at give den en dåse Tun om lørdagen som den plejer at få, så skider Holger 'med vilje' ved siden af.

De katte jeg har passet gennem tiden har iøvrigt alle lagt 'bløde' pøller i bakken

Jeg vil tro (..uden at vide det) at 'faste' kattepøller er tegn på væskemangel?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 21-01-07 10:18

Løse pøller ok. Men ved flydende mister katten vædske meget hurtigt.
Ved faste pøller, hård mave, kan man give dem noget til at afhjælpe, fx aloe vera eller kattemalt, så bliver de "go´e" igen

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 21-01-07 12:56

Besørger hun lige ved siden af bakken - eller et helt andet sted?
Hvis hun besørger lige ved siden af bakken, så læs svaret fra "Ysseven",
Noget tyder på, at hun kvier sig ved at gå op i bakken.
Såvidt jeg kan se, har du fået en masse gode råd og forslag - det bedste er nok, at du snakker lidt med en dyrlæge. Ser hun iøvrigt syg ud? eller er hun bare fornærmet over et eller andet?
Good luck!

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 21-01-07 20:54

hej!
Jeg har det samme problem med min gamle hunkat: ca.15 år Hun har altid været renlig, dog har hun af og til lavet det nummer at lave stort ved siden af bakken. Nu har hun haft tynd mave et par mdr. (hyppigt) og det er ikke så godt. Jeg har prøvet dyrlægens foder til ældre katte, mmen det har jeg indtryk af, at der er ekstra "krudt" i hvorimod jeg tror at den måske skal på skånekost. Den sover meget, så ekstra guf er ikkke lige det den behøver.
Jeg ved godt at hun er gammel, men ligesom din kat, behøver en hjælpnde hånd, kan vi måske sammen hjælpe de arme kræ....
hilsen la.

Kommentar
Fra : oskmol

Dato : 24-01-07 14:07

Hej

jeg har selv haft kat i mange år og...

hvis du har oplevet katten f.eks. har dårlig mave eller på anden måde ondt, kan dette snildt være en adfærdsregulerende faktor.
katte er i virkeligheden meget sarte når det gælder forandringer eller direkte smerte.

ps: hsuk at katten helst skal have 98% tør foder og 2% "whiskas" eller lignende!

Venligst
Oskar

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 27-01-07 22:24

Hej Return,

De 5 gange - er det på samme dag eller over hvor lang tid?? Har I skiftet fodermærke eller fodret med noget ekstra godt?? (hvis hun er udekat kan hun jo have spist noget som hun er blevet syg af).
Hvis der INGEN ændring har været i kosten, så ville jeg - som mange af de andre skriver - råde dig kraftigt til at komme et smut til dyrlægen med hende.

Vores katte kan godt protestere, hvis vi skifter til noget andet grus i bakken. F.eks. forsøgte vi for nylig at afprøve de dersens træpiller, - men nix om vores ene kat ville acceptere det........hun satte sig i stedet og sked på gulvet!!! Så skiftede vi retur, og så var hun retur på bakken.

En netdyrlæge kan ALDRIG erstatte egen dyrlæge, og slet ikke i et sådant tilfælde - afsted til dyrlægen.

God bedring til missen.

VH
Mette & Peter Christensen