/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
ingen gnist på vespa ET2
Fra : jk6
Vist : 709 gange
300 point
Dato : 20-01-07 16:34

Ja, pludselig var der ingen gnist på min ET" FRA 98. der kommer ikke noget ud fra tændspolen. Der går 3 ledninger ind i tændspolen og en stel ud, stellen har jeg prøvet at rense da den var lidt rusten, men er der nogen der kan fortælle mig hvad den røde, den hvide og de 2 grønne ledninger er og hvad bør jeg kunne måle på dem?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 20-01-07 16:42

Er du sikker på der ikke er gnist, tændrøret skal jo ligge med sit gevind mod stel/metal, ellers kommer der jo ingen gnist. Og nøglen drejet.?
Kommer der ingen gnist, er det næste du skal gøre at skrue tændrørshætten af, og holde tændkabelet 1/2 cm fra stel når du prøver.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 20-01-07 17:31

Nøglen er drejet, bremsegrebet er trukket og tændrøret ligger mod stel. Jeg har også stukket en skruetrækker op i tændrørs hætten og holdt den et lille stykke fra stel, skruet hætten af og holdt den et lille stykke fra stel. Jeg har renset kabelskoene til de tre ledninger der går op i tændspolen, da de var lidt irret, men det hjalp heller ikke... Hvor sidder CDI enheden normalt henne? inde bag svinghjulet eller...?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 20-01-07 18:50

Så vidt jeg ved, sidder CDI enheden indbygget i tændspolen, derfor de mange ledninger.
Og pickuppen (sidder til venstre på billedet (Grå kasse)), giver besked til CDIèn når gnisten skal udløses.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=805437296&n=1709295576&pn=1709295621
I de fleste tilfælde (Når der ikke er gnist) skyldes det dårlige forbindelser, feks. i stikkene(multistik)Giv dem Pronto eller WD40.
Evnt. kan pickuppen være stået af.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 21-01-07 19:48

jeg faldt over denne side:
http://vespamaintenance.com/elec/cdiwork/index.html
Har studeret diagrammet lidt og været ude at måle. Den hvis ledning har stel og voltmeteret giver udslag når jeg træder på kickstarteren på både den røde og den grønne ledning. Derimod kan jeg ikke måle nogen gennemgang mellem tændkabeludgangen og stel... kan jeg mon ikke godt satse på at højspændingsspolen er brændt af?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-01-07 20:12

Det er måske godt du ikke kan måle noget mellem tændkabel og stel, da dit voltmeter nok slet ikke kan klare 20000V
Hvis du kan måle noget på de 2 ledninger, fortæller det nok nærmere at tændspolen fungerer.
Men hvis Hall sensoren (Pickupen) ikke fungerer, så åbner den ikke CDI enheden ved hjælp af den indbyggede trancistor.
Det smarteste er at lade en knallertmekaniker tjekke den pickup, han har stumper han lige kan smække på, og der er jo ingen ide i at købe en tændspole, hvis det bare er den lille pickup.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 22-01-07 19:50

Nej det var nu ikke spændingen på tændspolen jeg ikke kunne måle, det var modstanden igennem den... men en kontrolmåling har nu vist en modstand på 3,5 kOhm, så den er jo nok ikke brændt over . Jeg må kaste opmærksomheden på transistoren eller pickupen

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 29-01-07 16:11

hmm, nå så virkede den pludselig igen... der må have været en skidt forbindelse i et af stikken...

Godkendelse af svar
Fra : jk6

Dato : 29-01-07 16:12

Tak for svaret pallebhansen.