/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lån til rækkehus
Fra : PhanTomY
Vist : 796 gange
245 point
Dato : 20-01-07 15:52

Hej alle

Jeg er en ung førstegangskøber som gerne vil have nogle afhængige råd fra eksperter omkring boliglån. Jeg står og skal købe et rækkehus til 1025.000 kr. Jeg vil selvfølgelig gerne finde det bedste lån til mig. Jeg ønsker et sikkert lån, da jeg ikke er den store gambler og så ønsker jeg at det skal være så billigt som muligt. Har i nogle forslag til konkrete lån og banker/kreditinstitutter?

Håber i kan hjælpe

Her er lidt info om mig, hvis det hjælper.

23år
løn 23000 kr
har bonusbanken
jeg skal kunne betale alle udgifter selv
ingen gæld
opsparing 45.000kr

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-01-07 17:10

Har du snakket med din bank?

Det ville være nemmere, end at vi skal "skyde med spredhagl" her.

Lad os få noget konkret at tage stilling til.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 20-01-07 20:37

Du får vel lidt rådgivning fra ejendomsmægleren med hensyn til krefitforeningelån som er det bedste og billigste, hvis du kan blive godkendt som låntager.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-01-07 21:57

80% kan financieres ved realkreditlån.
De sidste 20% er din kontante udbetaling samt pantebrev, eller lån til indfrielse af pantebrev.

Så inden du går i banken lægger du dig et budget.

Husk at medregne ALLE faste udgifter: Medielicens, tandlæge, parabolkort/fællesantenne o.lign., klubkontingenter, A-kasse, fagforening, service/vedligeholdelsesomkostninger til bil hvis du har en sådan, aviser, tobak (hvis altså du er ryger), realistisk forbrug til beklædning, gaver, rejser og den slags.
Hertil kommer alle de omkostninger der knytter sig til din fremtidige bolig: Vandafledningsafgifter, el- og varmeudgifter, vedligeholdelse, renovation....etc...

Tilbage står du så med et beløb der skal dække terminerne på lån, samt både brød, smør og en øl i ny og næ på bordet. Naturligvis får du nogle solide rentefradrag i starten, men lige meget hvad, så skal gælden jo betales.

1.000.000 5% obligationslån koster rundt regnet brutto 72.000 pr/år i renter og afdrag. Netto er det cirka 54.000 efter skat - hvis man altså vælger den model hvor man rent faktisk afdrager på sin gæld.

Lån med afdragsfrihed (altså kun rentebetaling) kan bringe brutto/netto betalingen en del ned:
Hhv. til årligt 58000 / 39000 - men så står du stadig med en gæld på 1.000.000 efter 10 år...

Du vil tjene ca. 280.000/år - så dine brutto låneudgifter vil udgøre ca. 20% af din bruttoløn...

Realkreditinstitutter o.lign:

www.rd.dk
www.brf.dk
www.nordea.dk (nordea kredit)
www.nykredit.dk
www.totalkredit.dk

der er sikkert flere endnu

Kommentar
Fra : janik

Dato : 20-01-07 23:59

Vi har et flex garanti på 5 % ved real kredit danmark og der har vi ikke
kunne finde et bedre lån .

Kommentar
Fra : PhanTomY

Dato : 22-01-07 08:11

Jamen min bank bruger lån fra totalkredit.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-07 09:26

Citat
Har i nogle forslag til konkrete lån og banker/kreditinstitutter

Vil du da skifte bank... ????

Om du bruger det ene eller det andet realkreditinstitut er for så vidt underordnet....

Det er et spørgsmål HVILKE lånetyper du vælger....

Det ændrer ikke på grundprincipperne....

80% i Realkredit
20% står du med selv eller låner i banken....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 24-01-07 14:09

Citat
Jamen min bank bruger lån fra totalkredit.

Er du gift med din bank, eller samarbejder I kun når det er til fordel for begge parter?

Du kan godt tage krf-lånet i andre institutter end det din bank umiddelbart foreslår. Sælgers mægler har fx et bud der nemt kan være en anden. Banken blir selvf. gladest hvis de kan tjene flest penge på dig.

Der ER forskel på de forskellige institutter, specielt i det der hedder 'administrationsbidrag'. I gamle dage var brf typisk bedst med dette, men jeg ved ikke om det stadig gælder. Sammenlignet med renter og afdrag er det småpenge der er til forskel, men småpenge (med renter af småpenge) over 30 år blir selvf. til lidt.

Der er så mange 'rådgivere' involveret i en sådan sag. Insistér på at få rådgivning og forstå den til bunds.