/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Brødtekst
Fra : Jockel
Vist : 986 gange
50 point
Dato : 20-01-07 13:07

Hvad er "brødtekst" for en størrelse?

MVH Jockel

Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 60 point
Dato : 20-01-07 13:14

I en avis, for eksempel, har du først en overskrift, så en underoverskrift med lidt mindre typer, og så kommer selve artiklen, der er skrevet med brødtekst, d.v.s. at brødteksten er den "almindelige" skrift. Som regel en 10 punkts skrift, let læselig, hvor de store overskrifter godt kan være lidt mere fancy skrifter, fordi der ikke er så mange ord, der skal læses ad gangen.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 20-01-07 13:18

Brødtekst er en betegnelse for den del af teksten, der bærer indholdet - altså ikkeoverskrifter, fodnoter, indholdsfortegnelse, illustrationer og al den slags.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-01-07 13:38

Fra Nudansk Leksikon

Citat
brødtekst [ —brö$™tægst ] subst. -en, -er, -erne
1. den sammenhængende del af en tekst som er sat med brødskrift

og brødskrift er så

Citat
brødskrift [ —brö$™sgræft ] subst. -en, -er, -erne
1. den skrifttype hvormed hovedparten af en tekst er sat. Omfatter ikke overskrifter, noter og billedtekster. ! efter tysk Brotschrift opr. 'skrift hvorved typograferne især tjente deres brød'

God weekend

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-07 13:48

Brødtekst bruges inden for webdesign også om den 'vrøvletekst' man tester tekst layout med:

http://www.lipsum.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-07 13:50

Eks:
Citat
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Fusce fringilla risus sit amet lectus. Donec congue commodo libero. Vestibulum at pede. Pellentesque ante ante, vehicula id, viverra in, fermentum quis, odio. Morbi felis erat, cursus vitae, mollis id, fermentum fermentum, quam. Nulla neque ligula, consectetuer at, lobortis pretium, auctor eleifend, lorem. Vivamus sagittis posuere felis. Aliquam sapien. Sed vestibulum, magna id dignissim luctus, leo nisl ultricies dui, ac laoreet lorem nulla quis tortor. Aliquam porttitor lacus vel arcu. Proin bibendum urna.

Morbi libero orci, lobortis vitae, sagittis ac, feugiat vel, velit. Vestibulum nonummy. Vestibulum lacinia. Pellentesque consequat, nulla quis lacinia blandit, lacus nulla viverra turpis, pharetra ornare massa pede at leo. Nam sollicitudin. Ut eget justo. Phasellus sit amet ante. Nulla facilisi. Nam condimentum metus a nulla. Sed pulvinar est vitae orci. Etiam non dolor vel purus rutrum tincidunt. Maecenas tempus nisi sed orci. Duis pulvinar neque a tortor. Mauris dolor felis, dignissim molestie, ultricies nec, rhoncus ut, neque.

Nam nunc pede, vestibulum vitae, gravida condimentum, fermentum aliquet, magna. Nullam tortor odio, imperdiet et, pellentesque in, mattis et, diam. Nulla convallis quam a metus. Donec pulvinar, justo in scelerisque rutrum, massa lectus imperdiet enim, fringilla pulvinar sapien ipsum ullamcorper neque. Praesent hendrerit, enim eu semper ornare, lectus nunc tempor mauris, ac vestibulum enim diam non elit. Sed congue eleifend nisi. Phasellus ullamcorper. Duis purus. Integer nunc ante, adipiscing nec, convallis porta, ornare vel, mi. Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia nostra, per inceptos hymenaeos. Vivamus ipsum pede, luctus sit amet, elementum ut, dapibus malesuada, enim. Aenean ultricies, magna sed egestas luctus, massa pede auctor nisl, a sodales sapien dui porta nisi. Aliquam mi orci, pharetra in, eleifend in, fermentum id, ante. Quisque sit amet enim. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Integer vel neque ut sapien faucibus pellentesque. Nulla eu augue.

Suspendisse vitae lectus at est laoreet facilisis. Maecenas pellentesque libero et nunc. Maecenas leo pede, dapibus eget, rhoncus vel, porta a, leo. Donec accumsan tempus mauris. Cras a nunc. Phasellus mi felis, luctus at, hendrerit non, porta sit amet, augue. Duis urna enim, lobortis at, varius ut, faucibus nec, leo. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Nunc mollis, orci quis pulvinar consectetuer, leo metus tristique dolor, eget pharetra orci lectus id lorem. Cum sociis natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus.

Sed euismod, orci id commodo accumsan, urna purus molestie lacus, quis fermentum risus enim eu tellus. Curabitur facilisis. Suspendisse potenti. Proin pharetra ipsum ac risus. Fusce vel lorem dignissim tellus fermentum luctus. Quisque aliquet molestie enim. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Nunc id felis eu mauris dignissim bibendum. Sed a nibh quis orci dapibus facilisis. Curabitur mollis ullamcorper pede. In commodo turpis dignissim arcu. Vivamus sagittis iaculis mi. Proin ante. Cras iaculis sollicitudin quam.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Jockel

Dato : 21-01-07 14:57

Tak for svaret hvaderikkeibrug. Det var lige det. Man kan så også sige at det er krummen i et brød

OOOOG til MOLO Kan vi ikke lige få en oversættelse af det latinske

Og de andre