/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Dåb 29 januar 1806 i Randers
Fra : 2601
Vist : 1256 gange
400 point
Dato : 20-01-07 12:48

Jeg har en Dåb/fremstilling i Kirken 29 januar 1806 i Sankt Mortens sogn i Støvring herred, Randers amt, Opslag 393 1790-1810 nr. 2 hvor jeg ikke helt kan tyde fadderne. Jeg får det til:
"
Den 29 januar Løjtnant Witrog og Frederiche Sophie Arenstorffs barn Frederik Christian født den 28 dec. hjemmedøbt d. 10 januar.
Faddere: Amtmand Blom, ?? ??, Major Arenstorff, købmand Thomas Hansen, Doctor Jørgensen, ?? Poulsen.
Sct. Mortens Kirkebog side 194 nr. 2. Opslag 393 179-1810."

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 20-01-07 12:58

tror der står Kammerherre Pentz

Accepteret svar
Fra : Finn_Kyhn

Modtaget 210 point
Dato : 20-01-07 13:04

eller Penst
Landvæsen Ernst Poulsen - måske ikke væsen, men noget der ligner

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 20-01-07 16:44

Til Finn_Kyhn

Jeg har forsøgt at finde dem i FT for Randers, men ikke fundet noget.

Tak for din hjælp.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-07 17:32

En Von Pentz får 7-8 børn ca 50 år tidligere, her fødes den ældste og den yngste:
"
OTATZSEN VON PENTZ, Ditlef   Bir   1744   Denm   Sven   Herrin
Fa:   Otatz Rood VON PENTZ
Mo:

OTATZSEN PENTZ, Gothfried   Chr   1754   Denm   Sven   Herrin
Fa:   Otatz Raadinde PENTZ
Mo:
"
Og jeg finder ingen fødte Pents...

Mon ikke en af dem er blevet kammerherre? Så nok Pentz??
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 23-01-07 08:45

Til svendgiversen

Undskyld at jeg først nu skriver til dig. men jeg har været syg.

Når jeg gerne vil have fadderne er det fordi hans fader Ritmester Johan George Wittrog eller Wittrock faldt den 29 december 1813 i Krigen som en af de sidste. Børnene blev derefter fordelt til fire krigsvender og blev opdraget hos dem da moderen også var død.

Jeg kan ikke finde nogle af dem som er nævnt hidtil.

med venlig hilsen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-07 14:46

Er det moderen hende her, husbondens (godsejerens) søster,
undrer det mig at ingen i hendes fine familie kunne tage af hendes børn, Svend
"
randers, Gjerlev, Udbyneder, Overgaard en Hovedgaard, , 1. Familie, FT-1801,

Frederic Arenstorff 24 Ugift Husbonde Kamerjuunker og Eier af Overgaard og Gods
Albertine Catrine Arenstorff Fød Bentzon 50 Enke Husbondens Moder Etatsraadinde
Sophie Friderice Arenstorff 24 Ugift Husbondens Søster
Albertine Bentzon 13 Ugift Husbondens Søskende Barn
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-07 15:04

Og er det mon én af deres børn?
"
thisted, Hundborg, Thisted Købstad, Nørregade, 17a, Forhus, 282, FT-1880

Johan Georg Wittrog 68 Gift Cand. Theol., Skriver Randers
Theodora Wittrog født Gulev 50 Gift Husmoder Thisted
?? Mathilde Wittrog 29 Ugift Syerske Thisted
"
Og husk to tt i Wittrog ellers finder du dem ikke, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 23-01-07 15:09

Til svendgiversen

Ja det er Broderen til børnenes moder. Han tog det yngste barn og den næstælste blev plejebarn hod Oberst Rosenkrantz, men jeg søger efter de tre andre brøn. Den ælste og næstælste, to piger,
samt senere Oberstløjtnant Frederik Christian.

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 23-01-07 15:17

til Svend

Ja det er den yngste Johan Georg Wittrog. Navnet Wittrog staves også Bitroch, og Vitog, men den rigtige stavemåde også i dag er Wittrock.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-07 15:38

Hvad med Wittroch?

Her den yngste fra Thisted og nok første ægteskab:

Johan Georg WITTROCH
Marriage:
Spouse: Frederikke Sophie Dorothea STOCHSLETH
Marriage: 31 Mar 1844 Place: Thisted, Thisted, Denmark

Ifølge Nordisk Slægtsdatabase er der disse 3 muligheder:

Wittroch
Wittrock
Wittrog

og ingen med enkelt t

fundet her, Svend
http://www.nsdb.dk/efternavne.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-07 16:00

Jeg fandt noget mærkeligt, som jeg ikke kan åbne:
"
Genealogy Talk - Genealogy Nordic
I am looking for any information on information about my mother?s greatgrandmothers son with a danish man Frederik Christian Wittrock birth 03 nov. 1848 who immigrated from Copenhagen, Denmark 6 ...

www.genealogy-info.org/group-4440.html • Cached page
"
Siger det dig noget?

Han er jo alt for ung til at være barn i 1813,
og hvem er mon spørgeren??

Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-07 18:22

Her er en oversigt over fundne fødte WITTROCK, WITTROCH og WITTROG fra Family Search
ordnet i kronologisk orden, men ikke nødvendigvis samme familie, Svend
"
Fa:   Hans Friderich WITTROCK
HANSEN WITTROCK, Hans Hinrich   Chr   1729   Denm   Aabe

Fa:   Hans WITTROCH: & Mo:   Ann Marie BRYLLE
HANSEN WITTROCH,        1776   Denm   Oden   Odense
WITTROCH, Peter Friis   1778   Denm   Oden   Odense
WITTROCH, Alhed Marie   1783   Denm   Oden   Odense
WITTROCH, Hans Christian   1787   Denm   Oden

Fa:   Friderich WITTROCH & Mo:Maren JORGENSDR
WITTROCH, Johan Friderich   1783   Denm   Oden
WITTROCH, Jorgen Friderich   1785   Denm   Oden
WITTROCH, Hans Jorgen   1786   Denm   Oden   Odense
WITTROCH, Peter Friis   1789   Denm   Oden   Odense

Fa:   Johann Friedrich WITTROCK & Mo:   Christina Maria RUAS; RUUES, RUUS
JOHANNSDATTER WITTROCK, Catharina Maria   1836   Denm   Aabe
MoJOHANNSDATTER WITTROCK, Henriette MariaBir   1838
JOHANNSEN WITTROCK, Asmus Friedrich   Bir   1841   Denm   Aabe
JOHANNSDATTER WITTROCK, Christina Maria   1842   Denm   Aabe

Fa:   Georg Johan WITTROCH& Mo:   Frederikke Sophie Dorothea STOCKSLETH
GEORGSEN WITTROCH, Helmouth Georg   1844   Denm   Thiste

Fa:   Johan Georg WITTROG& Mo:   Theodora GULLEV
JOHANSDATTER WITTROG, Sophie Mathilde   Bir   1849   Denm   This
JOHANSEN WITTROG, Frederich Carl Christian   1850   Denm   This
JOHANSDATTER WITTROG, Ludovica   Bir   1852   Denm   This
JOHANSDATTER WITTROG, Kathinka Ludovica   1855   Denm   This
JOHANSDATTER WITTROG, Ida      Bir   1859   Denm   This
JOHANSDATTER WITTROG, Laurentze Amalie Christine   1862
JOHANSEN WITTROG, Carl August Holmer   Bir   1862   Denm   This

Fa:   Carl Ludvig WITTROCK & Mo:   Thora WEISS
WITTROCK, Carl William      Bir   1876

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-07 21:55

Mon det er ham den emigrerede jeg fandt?
"
Navn: Wittrock, Frederik Stilling: Plantagebestyrer
Alder: 35 Bestemmelsessted: Newyork
Kontrakt nr.: 162500 Forevisningsdato: 6/7/1884
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Hawaii
Sidste oph.sted: Sandwichsøerne Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: New York City Bestemmelses stat: New York State
Skibsnavn: Geiser
Bemærkninger: ANM: Geiser. SOS: Sandwichøerne er lig med Hawaii. IDkode: D8385W0407
"
Har du slægtninge på Hawai, Svend

Kommentar
Fra : 2601

Dato : 23-01-07 22:22

svendgiversen

Tak for det tilsendte.

Ja Jeg kender den gren af familien der udvandrede til Hawai. Hver gang du spiser en dåse med Anamas er det fra min familie på Hawai. Frederik Wittrock blev gift med en prinsese fra Hawai der den gang var et selvstændig rige. Han blev en af de første Senatore og umådelig rig. Desvære blev mange af hans børn og hustru som spedalske, interneredes på øen "Molokai", der er 645 Km2 stor og i 1940 havde 5.000 indb. Her døde de. Efterkommerne bor stadig på Hawai og to af dem kom til København i 2004. Jeg skriver med dem.

Jeg har de fleste af de Wittrock som du har nævnt.

Min Oldemor hørte af sin moder at de fire børn blev sat i pleje hos faderens krigskamerater. det har jeg selv hørt i 1945, så det må jo passe mår kilde er så tæt.

Godkendelse af svar
Fra : 2601

Dato : 09-02-07 09:51

Tak for svaret Finn_Kyhn.

Jeg kommer nok ikke vidre og da du har givet mig to navne siger jeg dig tak.

Med venlig hilsen

Kommentar
Fra : anso_mus

Dato : 08-05-07 08:29

hej det har jeg også prøvet at finde ud af.. da jeg er en slegtning..

men det ser ud til at det er umuligt..

...