/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Anders Vikkelsø, Horne sogn
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 2467 gange
100 point
Dato : 20-01-07 12:47

Er Anders Hansen Vikkelsø gift 10 år efter sin død?

Selvfølgelig ikke, men jeg er kørt totalt fast.

Anders er født 28. november 1847 i Horne sogn, Sallinge herred, Svendborg amt.

Men er det ham der dør død 20. september 1866 i Horne sogn, Sallinge herred, Svendborg amt.

Eller ham der bliver gift 22. november 1876 i Marstal kirke, Ærø herred, Svendborg amt med Karen Rasmussen Raahauge, født 4. april 1848 i Marstal sogn.

I folketællingen 1880 ses flg:
FT-1880. Kirkestræde 1164, Matr. 671, Marstal Handelsplads, Ærø
Anders Mickelsøe, 32, Gift, Styrmand, Husfader, Horne ved Fåborg
Karen Meckelsøe f. Raahauge, 31, Gift, Hans Kone, Horne ved Fåborg

Arkivalieonline – Marstal 1851-1877 – opslag 79 – linie 30
Ungkarl, styrmand, Anders Vikkelsø, Horne sogn, 29 Aar
Pige Karen Raahauge, 28 Aar, Marstal

Arkivalieonline – Horne 1865-1877 – opslag 261 – linie 10
Død 20. september 1866, Anders Hansen Vikkelsø, 18 Aar

Hvem af dem er født november 1847 og hvem er den anden Anders Vikkelsø?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-01-07 14:00

2 brødre med samme navn er en mulighed har du undersøgt det ?
Død 20. september 1866, Anders Hansen Vikkelsø, 18 Aar

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-01-07 14:07

2x folketællinger fra DDA. med Anders Vikkelsøe
Samtlige personer i husstanden
svendborg, Sallinge, Horne, Horne Bye, 1 Huus, 13, FT-1840, C8976
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Jørgen Jørgensen51 GiftHmd og Bødker
Anne Madsdatter??53 Gifthans Kone
Jørgen Jørgensen25 UgiftDeres Børn
Lars Jørgensen15 UgiftDeres Børn
Steen?? Jørgensen12 UgiftDeres Børn
Karen Jørgensdatter18 UgiftDeres Børn
Kirsten Jørgensdatter14 UgiftDeres Børn
Marie Jørgensdatter10 UgiftDeres Børn
Anne Sørensdatter82 EnkeAlmisselem
Johan Vikkelsøe37 GiftInds og Væver
Dorthe Madsdatter30 Gifthans Kone
Anders Vikkelsøe1 Ugiftderes Søn

Samtlige personer i husstanden
svendborg, Sallinge, Horne, Horne sogn og by, hus, 1, FT-1880, b0234
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Anders Vikkelsø35 Gifthusfader, husejer, skomagerher i sognet [Horne]
Marie Hansdatter Bønneland36 Gifthans konedo [Horne]
Karen Cæsilie Vikkelsø3 Ugiftderes børndo [Horne]
Sophie Cathrine Vikkelsø1 Ugiftderes børndo [Horne]
Johannes Hansen18 Ugiftskomagerlærlingdo [Horne]
Lars Vikkelsø79 Gifthusfaderens forældre, forsørges af hamdo [Horne]
Grete Gull73 Gifthusfaderens forældre, forsørges af hamdo [Horne]

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-01-07 14:25

du skriver [B]Karen Rasmussen Raahauge, født 4. april 1848[/B]
efter folketællingen på DDA 1845 er Karen Raahauge3 år ergo født ca.1842 ??
der er flere med navnene Råhauge og Vikkelsø Anders og Karen
jeg tror du har fat i de forkerte aner ??
senta

Samtlige personer i husstanden
svendborg, Ærø, Marstal Handelsplads, Flekken Marstal, Nyegade, 100 F1, FT-1845, B7126
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Rasmus Raahauge41 Giftskipperdo [Marstal]
Anne Dorthe Bøye25 Gifthans konedo [Marstal]
Rasmus Raahauge5 Ugiftderes børndo [Marstal]
Karen Raahauge3 Ugiftderes børndo [Marstal]
Anne Dorthea Raahauge1 Ugiftderes børndo [Marstal

Samtlige personer i husstanden
svendborg, Ærø, Marstal Handelsplads, Marstal Handelsplads, Kirkestræde 1164 Matr. 671, 9F2, FT-1880, b8674
Navn:Alder:Civilstand:Stilling i husstanden:Erhverv:Fødested:
Anders Mickelsøe32 GiftStyrmand, HusfaderHorne ved Fåborg
Karen Meckelsøe f. Raahauge31 GiftHans KoneHorne ved Fåborg

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 20-01-07 15:31

Hej Senta

Tak for forsøget, men desværre giver det mig ikke nyt lys over sagen.

Jeg tror ikke på 2 brødre med samme navn i dette tilfælde. Der er mange der hedder Anders Vikkelsø, med forskelligt -sen mellemnavn, men jeg kan ikke få det til at passe.

Den Anders der død 20. september 1866, som 18 årig - er jeg sikker på er ham der er født 28. november 1847.

Ham i FT 1840 er altså for gammel og ligeså ham i 1880. Jeg er bekendt med dem begge og ham fra FT 1880 har jeg en stor efterslægt på.

Vedr. Karen Rasmussen Raahauge fra Marstal. Hun er født 4. april 1848 i Marstal sogn, konf. 3. marts 1861 i Marstal kirke. Datter af Anders Rasmussen Raahauge og Anna Marie Clausen.

Som i Vikkelsø slægten er der også i Raahauge slægten mange med de samme fornavne, det gør det jo ekstra spændende - men også ekstra svært.

FT 1880 fra Marstal hvor de fejlagtigt er benævnt Meckelsøe og Mickelsøe, giver mig problemer. For hvem søren er Anders søn af.

Der er noget galt et sted - men hvor?

Kommentar
Fra : senta

Dato : 20-01-07 15:32

HorneSallingeSvendborgHorne 18301850

Men er det ham der dør død 20. september 1866 i Horne sogn
Anders Hansen Vikkelsø dør 24 sept. 1866 opslag 261 søn af hans andersen V.....født28 november.

der er en anden Anders johansen Vikkelsø født 5 april 1839 opslag 36 johan carl V....
senta

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 20-01-07 15:37

Hvis han er født i 1839 og i FT-1880 i Marstal er 32 år gammel, så er der 9 års forskel.
Hvis han er født i 1839 og dør i 1866, 18 år gammel, så er der også 9 års forskel.
Men født i 1847 og død i 1866, så passer det meget godt med 18 år.

Jeg har også søgt efter andre FT fra Marstal og omegn på ANders gift med Karen Raahauge. Endnu uden held.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-01-07 17:41

Han får en søn, der dør samme dag i 1865, ikke 1866 ...
"
HANSEN VIKKELSO,    Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   7 Jan 1865
         Recorded in:   Horne, Svendborg, Denmark
   Death Date:   7 Jan 1865
   Father:   Hans ANDERSEN VIKKELSO
   Mother:   Kirsten HANSDR
"
Kan det hjælpe, Svend?
Ellers ved jeg min nabo Frede Larsen netop forsker i det sogn...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-07 17:16

Jeg mødte lige min nabo Frede, som du jo har haft kontakt med...
Han kender godt Vikkelsø familien fra sin hjemegn Horne land, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-07 19:24

Og sikke dog et gammelt ægtepar du nedstammer fra, Svend
"
ANDERSEN VIKKELSO, Christian   Age:   50   Marriage
   Wife:   Johanne SORENSDR   Age:   52
   Marriage Date:   16 Dec 1864   Horne, Svendborg, Denmark
      Husband previously married
      Wife previously married
"

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 22-01-07 20:33

Hej Svend
Christian Andersen Vikkelsø blev gift fjerde og sidste gang med Johanne Sørensdatter. De var gift i 20 år inden hun døde. Hans første kone døde efter 5 år, den anden efter 4 år og den tredie efter 10 år.
Vedr. Freds aner i Horne sogn, så mener jeg ikke at have set noget Vikkelsø slægt i hans aner.

Den søn der dør samme dag som han blev født er en fætter eller grandfætter til ham jeg søger.

Jeg er MEGET på bar bund vedr. ham der blev gift efter sin død ........... eller forhåbentlig hans navnebror.

Annuller spørgsmålet
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 18-02-07 17:48

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål