/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Pladespiller stereo hvordan?
Fra : kpm10
Vist : 430 gange
100 point
Dato : 09-01-03 13:18

Hej

Hvordan kan pick-up nålen på en pladespiller lave stereo når der kun er en nål men to kanaler?

Håber i kan hjælpe!

kpm10

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 110 point
Dato : 09-01-03 14:25

Fra Edinsons fonogram på voksruller og frem til 1950 hvor stereo blev inført var det som du forstiller dig, en nål der blev "kastet" frem og tilbage i et spor ridset ind i pladen. Rillen var lige bred i hele "pladens" længde hvor nålen fulgte den det zig-zag spor som ligner precist amplitude svingningerne i en den mono lyd den skulle gengive (ligsom svingningsbilledet af en lyd i en lyd editor).

En "kæmpe" teknologisk fremspring skete i 1950erne med overgange fra lak til vinyl. Det nye vidunderlige plast materielle kunne formes meget mere nøjagtigt hvor med præcisionen af rillens brede kunne øges dramatiskt.

Nu kunne man gengive 2 lydspor i samme rille. Rillen blev skåret som et "V" hvor siderne havde en 45 graders skråning. På hver side af rillen lavede man nu bump og fordybninger der afspejlede amplituden for hver sin kanal, således at "ridsens brede ikke længere var konstant, men nu var selve rillen blive helt lige (set i forhold til nålen) fordi nålen ikke skulle kastes frem og tilbage som i mone, men nu skulle i stedet ride både til højre og ventres men også op og ned.

Fidusen ligger i de 45 grader som siderne på rillen har hele tiden og at nålens spids heletiden hviler på bunden af dalen. Stillhed på begge kanaler (nul-nul) gør at nålen ikke flytter sig. plus-plus gør dale bredere (og derved bunden dybere). minus-minus gør dalen smallere og bunden af dalen må stige da siderne altid er 45 grader. Plus-minus og minus-plus gør at dalen snor sig højre og ventre.

Dette stiller store krav til nålen følsomhed og balance. Det er en hel videnskab som er gået tabt for HiFi-entusiaster om valg af diamant hovedet nåle pickups og afbalanceringen af pickup armens kontravægt.

Interesant at nævne i denne sammenhæng for en som dig med sund nysgerrighed, er indførelsen i 1970erne af Quadrofonisk (4 kanals) LPer. (Stadig med kun en nål !) dette blev opnået ved at frekvens modulere bag kanalerne op over 40KHz og så overlejre dem i for kanalerne. Ved hjelp af Hi-Lo pass elekroniskt filtrering adskildes kanalerne igen ved afspilning gennem en Quad reciver (Hvis man havde råd til sådan en) Det fede var at Quad plader var bagudkompatibel da almidelige ria-forstærkere ikke kunne "høre" de ektra kanaler.

Det var så min lille A-Z mini allrounder bag nålens mystiske dimensioner.

Mvh, Ke'Fir, m.a.

Godkendelse af svar
Fra : kpm10

Dato : 09-01-03 14:31

Tak for et kanon godt svar......det var dejligt med forklaring af hvordan det hang sammen.