/ Forside/ Teknologi / Internet / Website's / Spørgsmål
10  disken 1359
Lovlig eller ulovlig?
Fra : saking
Vist : 692 gange
50 point
Dato : 18-01-07 18:32

Hej, jeg hørte at nogle havde lavet en side, hvor der står hvordan man kunne begå selvmord på flere måder. Jeg hørte i radioen at nogle ønskede at få siden lukket? Hvad mener andre siger, f.eks. sider hvor de fortæller om kriminalitiet? Hvordan man dit og dat. Er det ulovligt? Jeg har nemlig fundet en side før, som viste hvordan man kunne kortslutte scooter osv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-07 18:43

At begå selvmord er ikke ulovligt, men dog noget af det mest triste man kan forestille sig, alle som kender personen vil føle skyld og tænke på det i en uendelighed. Sådanne sider er umoralske, men kan ikke lukkes pga kriminalitet. Men af etiske grunde, burde de lukkes!!!!

Sider der opfordrer til noget kriminelt kan/bør lukkes

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-01-07 18:45

Hvis ikke man direkte opfordrer til at gøre noget ulovligt så er det tilladt f.eks. at beskrive hvordan man kortslutter en knallert. Man kan jo kortslutte sin egen ganske lovligt.

Det svarer lidt til at man jo også gerne må lave anvisninger på hvordan man fildeler.

Det med selvmordsopskrifter er mere et moralsk end et juridisk problem.

VH

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-07 18:46

Det lød vist temmelig kold det jeg fik skrevet vedr. selvmord, for selvfølgelig er det ikke kun trist
for omgivelserne, men allermest for den der har det så dårligt, at det syntes som eneste udvej, personen skal have hjælp, og ikke sidde og læse om det på nettet.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-01-07 18:53

Det korte svar hvor vi glemmer alt om moral er ja disse sider er tilladte så længe de ikke opfordre til noget kriminelt men kun bekriver ting der ikke behøver at være kriminelle.

Selvmord er faktisk ikke tilladt, da man ikke må være til fare for sig selv eller andre. Har du aldrig hørt om nogen der er blevet straffet for at forsøge

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-01-07 18:56

Kender ikke siden du henviser til, men hvis du endelig vil tage dit liv,
så er det bedre at gøre det ordenligt.
Hvor mange har ikke prøvet at tage sit eget liv med F.eks saltsyre.

Tvivler på et sådant menneske har de store ønsker om at overleve.

Her hjemme, kan man læse om unge mennesker der tager en stor dosis
Panodil eller andet der IKKE slår dem ihjel - men først senere,
hvor de har fortrudt deres handling.

Oplysning er en god ting.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 18-01-07 19:06

Jeg synes det er dybt uetisk at lave sådan en side. Ligesom jeg synes det samme om de websites (f.eks. qxl) der tillader at folk sælger bankenøgler og al muligt indbrudsværktøj. Eller sider, hvor man kan se, hvordan man laver sprængstof osv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-07 19:12

Jeg har kendskab til en psyk syg person som ville begå selvmord, han var indlagt frivilligt, og da han ville hjem, lod de ham gå. psyk.afd sagde de ikke kunne gøre noget, når han var frivilligt indlagt, og nej jeg har aldig hørt om nogle der er blevet straffet fordi de har forsøgt

Det lykkedes for ham

For øvrigt har man på vores lokale psyk afd, oplyst mig om, at hvis man vil begå selvmord kan det altid lade sig gøre, selv på den lukkede!!!

Men at man kan læse "opskriften" på nettet syntes jeg er dybt umoralsk/uetisk

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-01-07 19:12

Citat
rosekamp
ENIG, men når der er ytringsfrihed, må det gælde alt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-07 19:21

Rosenkamp og Disken.... Da det med bankenøgler blev vist i tv, sagde politiet, at de ville holde øje med Den blå avis, så mon ikke også de holder øje med QXL når de ellers har tid??

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 18-01-07 19:25
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-07 19:31

Rosenkamp, ved du om forslaget blev vedtaget??

Hvis, så skal sådan en side politianmeldes?? Men hvad så med hospitalet der lod den unge mand gå, med begrundelsen, at han var frivilligt indlagt, burde de ikke have tvangsindlagt ham, så havde de ligesom gjort noget, selv om hans forehavende nok var lykkedes alligevel

Kommentar
Fra : disken

Dato : 18-01-07 19:33

Nordsted1 ---- Uha da da

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-07 19:38

Citat
Ifølge straffeloven er det forbudt at medvirke til selvmord (kapitel 25, § 240), men det er ikke ulovligt at tilskynde til og propagandere for selvmord. Straffelovgivningen ønskes strammet, således at også dette kriminaliseres

Fra rosenkamps link

Men medvirke til, det er vel når der så er tale om to personer??

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 18-01-07 19:58

Man medvirker vel også i høj grad selv?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-07 20:01

Jo det kan vel antydes, men jeg tolker det ikke på den måde

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 18-01-07 20:09

Ellers er det vel nærmest aktiv dødshjælp? Altså, hvis man hjælper en anden til at begå selvmord.

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 18-01-07 20:13
Annuller spørgsmålet
Fra : saking

Dato : 19-01-07 13:03

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål