/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Nedfalden tagsten
Fra : Vatos
Vist : 2166 gange
100 point
Dato : 17-01-07 12:33

Hej

Jeg har desværre "tabt" en tagsten. Huset er fra 1934. Forsikringen vil gerne betale, men da jeg har 2000 kr i selvrisiko, så kan det slet ikke betale sig.

Derfor må jeg selv på taget. Heldigvis er det et sted er rimeligt til at komme til.

Det er en af de yderste tagsten, som sidder i mørtel der er faldet ned.

Se opbygningen her:
http://www.aub.dk/~vatos/imgs/4.jpg

Hvordan gør jeg?

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 110 point
Dato : 17-01-07 12:54

Hvis jeg var dig ville jeg betale de 2000 kr. i selvrisiko og lade en fagmand lave det og se efter at der ikke er flere "løse sten" som så falder ned ved en ny storm.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 17-01-07 13:04

Jeg fik tjekket mit tag af en sagklyndig da jeg købte huset for 2½ år siden, og fik det tjekket igen for 1½ år siden.

Det ville da være fedt hvis jeg fik tjekket og evt repareret taget for de 2000 kr, men det er jo forsikringssnyd

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-01-07 13:11

Jeg kan ikke se at det er forsikringssnyd at han efterser taget i den ende hvor din tagsten er faldet ned - der kan jo være flere løse sten pga af stormen, som også skal laves - men ok det var såmænd bare et forslag.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 14:05

Jeg ville også lade en håndværker tjekke.

Det er tilsyneladende et hus fra 20/30'erne og tagstenene sidder sikkert i mørtel med med jernbindinger hist og her.
Når først een sten er gået løs kan der være flere og så skal de da være tætte for fygesne.
Hvis der er adgang indefra er det jo let at se og reparere, men er der udnyttet loft kræver det færdigheder.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 17-01-07 14:30

Betal de 2000Kr og lad forsikringen betale.
Du skal både have stillads mm for at komme derop.
Se alle jernbinderne efter om de er rustet op
og der skal nok understryges flere steder.
Gavlen er altid det mest udsatte sted og med
den vinter vi har nu kommer der mange storme endnu.
mvh
Teas

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 17-01-07 14:58

Kender i et godt firma til at udfører sådan et stykke arbejde i Københavns området?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-07 15:09

Der er slet ingen selvrisiko efter den sidste storm, da forsikringsselskaberne æder den, da der er erklæret "voldsom storm"
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 17-01-07 15:13

Palle: Hvad mener du?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-07 17:24

Jeg mener at mange forsikringsselvskaber betaler uden at sevselvrisiko kommer på tale, da stormrådet har erklæret "stormflod", så der sker da ikke noget ved at spørge dem. Men det afhænger jo af din dækning og hvilket forsikringsselvskab.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 17-01-07 17:46

Hvis det at skifte en tagsten ikke er noget du bare gør, så vil jeg give de øvrige ret. Brug forsikringen, der kan sagtens være skader du ikke ser.
Du skal ikke melde en sten, men skade på taget.
Til Palle Hansen
Jeg mener ikke at stormflod og volsom storm er det samme og også ved stormflods skader er der en selvrisiko på 5.000 kr. når det er staten der betaler.
Stormflod er når vandet stiger.
Du har et meget optimistisk syn på forsikringsselskaberne, hvor har du det fra?

Bjørn

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-01-07 19:46

Ja, stormflod står også i gåseøjen
Mit optimistiske syn: For ca 2 år siden røg 8 sten ned af mit hus i en tilsvarende storm, forsikringen, sagde de og andre ikke trak i selvrisiko, jeg skulle bare sige hvad det kostede, så sendte de en check.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 18-01-07 17:57

Hvor har du tænkt dig at skaffe stenen fra OBS!, det var værre vi må jo håbe der ligger nogle gemt på loftet hva!!!!

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 18-01-07 21:48

Jeg har 2 ekstra sten!

Godkendelse af svar
Fra : Vatos

Dato : 15-02-07 08:20

Tak for svaret bentjuul.