/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Skrotpræmie
Fra : ly36801
Vist : 6052 gange
100 point
Dato : 17-01-07 11:08

Hej derude

Håber der er nogle der kan være behjælpelige med at svare mig hurtigt på nedenstående spørgsmål:

Vi har en ældre bil ('85), der snart har aftjenet sin værnepligt. Vi overvejer derfor at aflevere den til skrot og dermed få skrotpræmien som ifølge www.bilordning.dk lyder på kr. 1750. Det lyder jo ganske fint, men for at være sikker ringede vi til vores lokale autoophugger. Han ville kun give 1000,-. Han kom med en masse undskyldninger om, at han bl.a. skulle betale gebyr til ordningen.

Det kan vel for f..... da aldrig blive kundens problem eller hva? Er han ikke forpligtet til at udbetale 1750,- uden brok?

Nogle der kender noget til reglerne? Og gerne med link til sider, hvor det står sort på hvidt.

Hilsen

ly36801

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-01-07 11:23

På den hjemmeisde du selv henviser til står bl.a. at du skal henvende dig til en registreret ophugger.
Der er også bilforhandler her i Sønderborg der snyder folk. De giver 1000-1200 og sælger så skrottet videre til 1750,00 kr. hos en registreret ophugger.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 11:32

Det er også en registreret ophugger vi har ringet til.

Har lige siddet og surfet yderligere efter svar, og fandt det faktisk på denne side: http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/01/09/093352.htm

Så der burde vel ikke være nogle tvivl mere. Burde jeg ikke bare kunne skrive denne side ud, aflevere den til tossen, og kræve min ret???

Det er da snyderi for højlys dag!

Hilsen ly36801

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 11:38

Det er snyderi, men om det er lovligt er vel et andet spørgsmål.
Tidligere kunne man opleve forskellige priser, men nu er det jo sådan at alle bilejere betaler lidt til skrotning og nu skal bilfabrikkern ealtså også betale og det skal de autophuggere jo ikke score da meningen er at gøre det mere attraktivt at få bilen destrueret miljørigtigt.
Vær opmærksom på om autoophuggeren er miljøgodkendt .

Kommentar
Fra : thomas2610

Dato : 17-01-07 11:51

Der står også om det i 24timer idag 17/1. Og der skriver de at bilejerne er blevet lovet for meget. Så der er blevet massivt misinformeret fra miljøministeriets side.

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 11:51

Bjarne D: Han er vel miljøgodkendt når han står på listen på bilordning.dk?

Spørgsmålet er om jeg kan kræve 1750,- af manden? Er det juridisk i orden?

Kan jo sagtens udskrive artiklen fra dr, men kan han afvise denne?

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 11:58

Hmmmm. Var lige inde på 24timer, som Thomas2610 henviste til.

Det er da en frygtelig redelighed.......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 11:58

Artikler fra dr og andre nyhedsmedier har ikke meget effekt da de ikke nødvendigvis er rigtige.
Førhen var præmien på 1500, men de fleste fik kun udbetalt 1/3 så måske er avisreferaterne forkerte, og mman skal stadig betale en afgift som bliver modregnet.???

Jo han må være miljøgodkendt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 12:06

Fra Miljøministeriets nyhedstjeneste
Citat
Skrot din gamle bil – og få flere penge
9. januar 2007

Bilejere kan nu se frem til flere penge, når de skrotter deres gamle bil. Fra 1. januar i år er det nemlig blevet gratis at aflevere sin gamle bil til skrotning - og samtidig får man stadig udbetalt 1.750 kr. i godtgørelse. Den nye ordning giver bilejeren en ekstra besparelse i forhold til de tidligere regler, hvor man selv skulle betale for ophugningen.

"Det er godt, at det nu bliver gratis at aflevere sin brugte bil til skrotning. Den nye ordning omkring producentansvar betyder desuden, at bilejerne får flere penge i hånden, når de afleverer deres gamle bil til skrotning. Så alt i alt giver det borgerne endnu en god grund til at aflevere deres skrotmodne bil miljømæssigt korrekt, så vi undgår, at gamle bilvrag efterlades på gaden og i naturen", siger Connie Hedegaard.

Bilejernes ekstra gevinst skyldes et nyt producentansvar, der trådte i kraft 1. januar. Reglerne om producentansvar placerer ansvaret for at modtage udtjente person- og varebiler hos bilimportørerne. Producenter og importører forpligtes altså til at tage imod udtjente person- og varebiler og samtidig også finansiere omkostningerne ved skrotning af de returnerede biler. Forpligtelsen gælder for alle biler - uanset hvornår de første gang rullede ud på vejene.

Bilejere kan kontakte De Danske Bilimportører på tlf. 39 16 23 23. De vil oplyse, hvor bilen kan afleveres gratis. Find desuden oversigt over alle virksomheder, der opfylder reglerne for affaldsbehandling af biler på www.bilordning.dk.

Yderligere information:

Funktionsleder Lis Vedel, Miljøstyrelsen, tlf. 32 66 03 81 / 25 42 91 81
Journalist Nete Kamper, Departementet, tlf. 33 92 74 94 / 25 53 60 51

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 12:11

Man kunne spørge de ansvarlige her: http://www.mim.dk/Kontakt/

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 12:12

Jeg har også selv fundet den side. Pressemeddelsen er skrevet d. 9. januar, men den er åbentbart ikke korrekt. Prøv at gå ind på denne side som Thomas2610 henviser til i en kommentar: http://www.24.dk/pdf/samlet/24timer_københavn_onsdag.pdf

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 12:14

Undskyld. Linket starter på forsiden. Det er på side 7 i avisen.

Tjekker lige dit link.......

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 12:23

Her er der mere fakta og der står at man kan opkræves et administrationsgebyr.
http://www.daf.dk/DesktopDefault.aspx?tabid=1&itemid=12452

Din autophugger er tilsyneladende rigtigt på den,, men er for grådig.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 12:24

Fra ovenstående:
Citat
Man kan som bilejer blive opkrævet et mindre beløb for administration, hvis man ikke selv afmelder bilen, og indsender skrotningsattesten til Miljøordning for biler.

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 12:24

Har selv lige ringet til miljøstyrelsen. De sendte mig denne mail:

Citat

   Jord & Affald

   Ref. Lived/PGR
   Den 17. januar 2007

Faktaark om ophugning af biler - producentansvar og skrotningsgodtgørelse

Producentansvaret:
Producentansvaret pålægger producenter og importører at tage alle udtjente biler retur uden om-kostning for den sidste bilejer. Bilen kan afleveres gratis hos de autoophuggere, som importørerne har lavet en aftale med. På hjemmesiden www.refero.dk findes en liste over disse ophuggere. Ret-ten til at aflevere gratis gælder for alle biler uanset hvor gamle de er, og uanset hvornår de er af-meldt.

Forudsætninger for retten til gratis aflevering
Det er dog visse betingelser, der skal være opfyldt for at bilejeren har ret til at kunne aflevere bilen gratis.

Manglende dele
Hvis der mangler væsentlige dele af bilen, kan ophuggeren tage et beløb som kompensation for den manglende materialeværdi af disse dele. Det er fastsat i bekendtgørelsen at dette beløb mak-simalt kan udgøre: 300 kr. for en motor, 100 kr. for en gearkasse og 100 kr. for en manglende kata-lysator.

Andre ydelser
Autoophuggerne har pligt til at udstede en skrotningsattest, og udlevere skrotningsattesten til bileje-ren. Autoophuggeren må ikke tage betaling for denne ydelse.

Producentansvaret giver ikke autoophuggeren pligt til at afmelde bilen for bilejeren og autoophug-geren har heller ikke pligt til at indsende skrotningsattesten til Miljøordning for biler. Autoophugge-ren kan tilbyde at gøre dette, og på den baggrund tage et beløb for denne ydelse. Hvis autoophug-geren leverer disse ekstra ydelser til bilejeren udbetaler ophuggeren typisk skrotningsgodtgørelsen til bilejeren kontant, når bilejeren afleverer bilen. Det er dog vigtigt, at autoophuggeren orienterer bilejeren om, at dette er ekstra ydelser, og at bilejeren er frit stillet i forhold til at vælge de ekstra ydelser.

Aflevering til ophugningsvirksomheder, der ikke har aftaler med bilimportørerne
Bilejerne skal i henhold til bilskrotbekendtgørelsen aflevere en udtjent bil til en registreret ophug-ningsvirksomhed. På hjemmesiden www.bilordning.dk findes en liste over samtlige registrerede ophugningsvirksomheder. De ophugningsvirksomheder, der ikke er med i importørernes tilbage-tagningsordning kan frit fastsatte prisen for modtagelse af en udtjent bil. Bilejere kan vælge om de vil køre til et af de steder, som importørerne har indgået aftale med, eller de vil køre til en anden registreret ophugger.

Skrotningsgodtgørelse
Skrotningsgodtgørelsen udbetales af Miljøordning for biler, når skrotningsattesten og dokumentati-on for afmelding af bilen er sendt ind til Miljøordning for biler.

Hvis bilen er afmeldt efter den 30. juni 2002 udgør godtgørelsen 1750 kr. Hvis bilen er afmeldt i perioden mellem den 1. juli 2000 og 30. juni 2002 udgør skrotningsgodtgørelsen 1500 kr. Hvis bilen er afmeldt før den 1. juli 2000 udbetales ikke skrotningsgodtgørelse.

Konklusion:
Bilejeren kan aflevere sin bil gratis og få den fulde skrotningsgodtgørelse udbetalt fra Miljøordning for biler hvis bilejeren gør følgende:
•   Kører bilen hen til en ophugger eller et modtagested, som er omfattet af aftalen med impor-tørerne
•   Selv afmelder sin bil
•   Indsender skrotningsattest og dokumentation for afmelding af bilen til Miljøordning for biler

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 12:26

Og her fra dem der administrerer og betaler:
http://www.bilimp.dk/press/message.asp

Ingen tvivl om, at 1000 kr. er alt for lidt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 12:28

Ja det er kun afmeldingen til motorkontoret de kan tage sig betalt for hvilket fremgår flere steder.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 17-01-07 12:30

Miljøministeriet henviser også til www.bilordning.dk,men det er åbenbart her man skal kigge nu:
http://www.refero.dk/

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 12:31

Jeg nossede vist lidt med det citat-værk. Men har nu heller ikke prøvet det før

Men nu er der jo ingen tvivl om noget mere. De 3 betingelser kan vi sagtens opfylde og med mailen fra en offentlig myndighed.... Så må det da være fint nok for ophuggeren.

Ellers får han med mig at bestille

Tak for de mange gode bud.

Bjarne, du får pointene for din gejst

Godkendelse af svar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 12:32

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 12:36

Uretfærdighed tænder

Problemet ligger måske i at aftalen med bilimportørerne ikke omfatter så mange autophug, i hvert fald ser der ikke ud til at være så mange tilsluttet så du må hellere tjekke om ham den grådige er med på bilimportørernes liste. http://www.refero.dk/

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 12:52

Er netop gjort.

Og desværre er han ikke med i den ordning. Det ville have været rart for han ligger kun 3 kilometer væk, hvor den nærmeste med ordningen ligger 30-35 km væk.

Men det kan jo godt betale sig alligevel, da benzinenomkostningen næppe løber op i 750 kr for 35 km

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 12:58

Du kunne jo fortælle ham, at du kan få det gjort andre steder for ingenting hvis du selv afmelder og se om det så vil være ulejligheden værd, og de plejer at være af "krejler folket" mange af de autophuggere så det er ikke til at vide.

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 13:10

Jo, men det tror jeg ikke vi får noget ud af, når han har oplyst 1000,- over telefonen i forgårs. Han vil da bare score de 750 + de reservedele han kan bruge og sælge videre.
Tror han er en klamhugger!

Men selvfølgelig er det et forsøg værd.....

Har netop sat bilen til salg på Den Blå Avis til 4000,- da der bortset fra defekt fjederben og ratslør ikke er noget i vejen med den. Men hvis den ikke bliver solgt indenfor 2 uger kører vi den til skrot. Skal jo også tænke på økonomien med 3 biler, da vi allerede har købt ny og kæresten også har én.

3500 - 4000 ville jo trods alt være bedre end 1750

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 13:15

Visse af landets nye "indvånere" køber ofte billige biler og sætter i stand så hvorfor ikke.

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 13:21

"Indvånere"??????

Det ord er jeg da aldrig stødt ind i før. Det må være nyt.

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 13:23

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 13:28

Gammeldansk for indbyggere - for ikke at skrive indvan.....

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 13:36

Det gættede jeg mig også til. Meget skægt

Hvis nu det så var dig, ville du så tage nummerpladerne af inden salget eller......?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 13:50

Ja, af med nummerpladerne når der handles.
Jeg har oplevet 2 irriterende tilfælde hvor jeg lod nummerplader blive på og det var endda hos aut. forhandlere i begge tilfælde.
Første gang blev bilen videresolgt til opkøber uden at forhandleren fjernede pladerne.
Anden gang blev pladerne siddende på så længe forsikringen dækkede, hvilket kostede ret så mege ti manglende tilbagebetaling da det var en dieselvogn.
Visse forhandlere tolker reglerne om at forsikringen dækker som om, at de uden aftale kan beholde pladerne.

Mange har hængt på opkrævninger fordi den kørte videre i deres navn så af med pladerne ved aflevering.

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 14:20

Hænger man virkelig på den, selvom man har skrevet en slutseddel med navn og underskrift og hele molevitten? Det er da for galt!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 14:33

Ja, fordi det påhviler den i hvis navn bilen er registreret at sørge for afmelding.
Hvis man finder bilen er man derfor i sin gode ret til at fjerne nummerpladerne.

Det er kun når en bil sælges indregistreret at pladerne skal blive på og i det tilfælde er det jo sælger der omregistrerer.

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 15:03

Du ved da bare en masse

Kunne man så ikke som privat sælger sige til køber, at man gerne vil have hans sygesikringsbevis og kørekort, skrive oplysningerne ned, og så selv gå på motorkontoret.

Problemet ved at tage pladerne af, er jo at så kan det være svært at få bilen solgt, for køber skal jo så have bøvlet med at registrere den igen, for ikke at tale om at betale 1100 kr oveni for nye plader.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 15:07

Jo selvfølgelig kan man sikre sig på anden vis og mange vil jo gøre som aftalt, men vil man undgå alt det besvær og de omkostninger det kan give hvis man har handlet med der ikke er troværdig så sikrer man sig at få nummerpladerne inden aflevering.

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 15:23

Jep. Har forstået hvad du mener.....

Mange tak for din venlighed

Nu skal jeg nok lade være med at spørge om mere.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 15:26

Helt i orden.
Jeg er bare en fhv. automekaniker som stadig har forbindelser i branchen og som så har forbrugerret som en lille privat kæphest.

Kommentar
Fra : ly36801

Dato : 17-01-07 15:35

Jeg tilslutter mig fuldt ud det med forbrugerretten, og priser mig lykkelig for internettets mange muligheder for at finde svar på alskens problemer og spørgsmål. Deriblandt kandu.dk og folk som dig

Tak endnu engang....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 15:47

Kommentar
Fra : jonsson3400

Dato : 07-06-08 17:56

Tjek skrotdinbil.dk ham der har den er til at tale med man skriver en mail til ham og i løbet af ingen tid ringer han eller svarer tilbage på din mail