/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Rødkål.
Fra : janni_s
Vist : 1517 gange
105 point
Dato : 16-01-07 22:42

Hej skal til en opgave selv opstille et forsøg hvori jeg beviser at absorbansen for farvestof (antocyanin fra bl.a. rødkål)
Jeg ved hvordan jeg laver udtrækket af farvestoffet, og vil så lave en titrering hvor jeg titrere med NaOH 0,100 M. under forsøget vil jeg løbende måle pH og absorbans. Mit spørgsmål er nu, hvad skal jeg regne med at bruge for at lave rødkålsudtrækket-opløsningen sur. omkring 1-2 i pH.
Kan jeg bruge HCl? og hvor meget skal jeg regne med og hvilken koncentration? på forhånd tak!

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 16-01-07 22:48

Jamen hej!
jeg forstår ikke helt din formulering af dit forsøg. Men vil du bevise at stoffet absorberer ??? eller vil du også vise at det absorberer ved forskellige bølgelængder som funktion af pH ??? - for det gør det!
Dit udtræk kan sagtens bare være kogende vand. Og hvis du bruger syre skal du overveje at det ikke bliver MEGA-surt, da du vil skulle bruge enorme mængder NaOH for at pH begynder at rykke sig.
men tilsætning af et par dråber conc. HCl vil gøre meget! men test pH undervejs og sørg for at komme ned på ca. pH =1. så mener jeg det virker
Husk at bruge et spektrofotometer, der kan scanne bølgelængder, så du kan finde ud af hvor absorptionsmaximum er ved de enkelte pHværdier!
BECK

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 16-01-07 22:54

Ja det har jeg også planlagt.
En del af opgaven lyder:

"Vis eksperimentelt at farvestoffets absorbans er pH afhængigt. "

og derefter

"Vurder om der findes særligt velegnede pH værdier til spektrofotometrisk
koncentrationsbestemmelse af rødkålets antocyanin."

Hvordan skal jeg gribe den næste an? Jeg har prøvet at læse om det, men er det i områderne omkring pKs der er svaret?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 16-01-07 23:01

det er jo reelt en syre-base indikator du har fat i.
reelt tror jeg de isosbestiske punkt(er) der er bedst til det, da de ikke varierer med pH ;)
men for at fastholde pH ordentlig må du jo placere stoffet i en buffer ... og der kan acetat, phosphat og andre med fordel anvendes. ...
lav en titrering,
se hvad der sker med farverne
tænk lidt
og mål evt. på nogle af farverne!!

det er vel et videnskabeligt projekt....

for du har jo pludselig mange parametre flere bølgelængder og pH ....

B

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 16-01-07 23:09

ok.!
Ja det er lidt svært fordi emnet er helt nyt for mig. Det er til SSO!
Kunne jeg evt få lov at spørge dig her i løbet af ugen hvis der skulle opstå problemer. evt over mail eller msn?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 16-01-07 23:12

jaja, da ...
men så send mig også lige hvad du har om emnet ... artikler etc.
densoede@hotmail.com .... skriv til den, så kan du få min rigtige mail en anden dag!

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 16-01-07 23:15

husk at anthocyanin er en overgruppe af stoffer.... så det er ikke ET stof der hedder anthocyanin----
der sidder f.eks. OH-grupper på flavon-skelettet og dermed ændrer pKa...

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 16-01-07 23:19

Ok, tak for det.
Jeg har ingen artikler eller noget. Min lærer sagde jeg kun kunne finde den ene bog jeg har, den hedder "bag den farvede virkelighed" af henrik Parbo!

Derudover har jeg bare et par øvelsesvejledninger.

Jeg sender dig problemformuleringen over mail, de tjekker alle opgaver for snyd osv så der skal ikke særlig meget til før det bliverbetragtet som snyd.!!

Accepteret svar
Fra : beckski

Modtaget 115 point
Dato : 16-01-07 23:22

så en uddannet skal ikke hjælpe ....???
skriv bare!!

Kommentar
Fra : janni_s

Dato : 16-01-07 23:28

så er den sendt. :)

Godkendelse af svar
Fra : janni_s

Dato : 16-01-07 23:48

Tak for svaret beckski.
så har jeg smidt lidt ekstra point i posen:)

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 16-01-07 23:54

Hvorfor ikke bruge en række bufferopløsninger , og så tage dit rødkålsudtræk, og tilsætte samme mængde til hver buffer,, og derpå måle pH og absoptions kurverne ved de enkelte prøver?

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 16-01-07 23:56

den kontinuerte metode er nu lækrere