/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arveregler mellem samlevende
Fra : stineemma2
Vist : 712 gange
10 point
Dato : 16-01-07 22:05

Har læst et sted, at man arver 25% efter sin samlever, og et andet sted, at man intet arver efter hinanden. Vi har ikke skrevet noget testamente o.l., og har hver vore børn - og ingen fællesbørn.

Hvordan er reglerne??

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-01-07 22:10

Hvis I kun er samlevende uden testamente, så er I ikke arveberettigede efter hinanden.

Lav et testamente!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-07 22:13

Her kan du finde en overskuelig oversigt, der bekræfter ovenstående fra Ysseven
http://www.themis.dk/synopsis/docs/Oversigtsskema_over_arveregler_for_aegtefaeller_og_samlevende.html

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-01-07 22:43

I er ikke arveberettiget efter hinanden.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-07 22:50

Samlevende ikke arveberettiget efter hinanden, medmindre der skrives testamente.

Og når hver har deres børn, er det kun det halve af formuen der kan testamenteres til en samlever.

Den anden halvdel er børnenes/livsarvingers og hedder tvangsarv.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-01-07 22:56

Ja, det lød lidt kringlet det jeg fik skrevet, men f.eks.:

Hun har børn, han har børn.

Han kan testamentere det halve væk til samleveren, den anden halvdel tilfalder hans børn.

Og hun kan gøre ligeså med halvt til samlever mens hendes børn skal have den anden halvdel.

Og endnu vanskeligere bliver det såfremt et samlevende par bor i hus, hvor kun den ene står på skødet (er ejer af huset)

For hvis ejeren af huset dør, og der ikke er skrevet testamente, så får samleveren ingenting, så må den længstlevende bare flytte fra huset, medmindre han/hun køber det.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-07 23:14

Det du har læst om 25 % må være en misforståelse da forslagene til en revision af arveloven går i den modsatte retning. Man vil tillade at at 75% kan testeres til samlever eller andre så tvangsarvingerne dermed bliver berettiget til væsentligt lavere andel.
Mange samlevende eller ægtefæller hvor der er særbørn er hidtilkommet i klemme når tvangsarvinger har krævet deres del af boet, altså at særbørn efter afdøde har krævet skifte så den længslevende ikke har kunnet opretholde en rimelig eksistens.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 17-01-07 11:49

Som det også er anført i andre indlæg så er der ingen arveret overhovedet når der ikke er lavet testamente.

VH

Thomas