/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
SU transport vs kørselsfradrag
Fra : BenjaminOK
Vist : 6000 gange
300 point
Dato : 16-01-07 19:53

Hej alle!

Jeg er i følgende situation som jeg menere er værd at undersøge lidt nærmere.
Jeg går på en vidergående uddannelse i Svendborg og bor i Høje Taastrup. Derfor pendler jeg på næsten daglig basis til Svendborg med DSB. Et SU periodekort, dvs. med indregnet SU transport tilskud koster 2700,- kroner. Så vidt så godt. Nu er jeg så lige faldet over det nye uddannelseskort som dog "kun" gælder for personer på ungdomsuddannelser og diverse forberedelseskurser, dvs. jeg kan ikke drage nytte at dette kort. Et uddannelseskort ville ellers kun koste 285,- kroner om måneden, hvilket jo ville være noget af en besparelse. Hvad efter min mening er værre, er at de fleste der kan drage nytte af et uddannelseskort også kan drage nytte af et DSB wildcard, dvs. kører i tog for 50 % af prisen for en voksen! Skidt at være over 25 år
Jeg har netop snakket med DSB som har oplyst mig prisen på et almindeligt voksen pendlerkort. Et sådanne voksen pendlerkort koster 3200,- kroner dvs. "kun" 500 kr mere end mit SU kort. Den store forskel er jo så bare at man i det tilfælde for det meste ville kunne få kørselsfradrag, hvilket jo gør kortet betydeligt billigere.
Ergo må en studerende SU modtager have de ringeste forhold for at pendle over længere afstand?
Er det korrekt set, eller er det mig der er helt galt på den?

Sidst men ikke mindst er der steder man kunne henvende sig for at få uddybet problematikken?

Med venlige hilsen
Benjamin

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-01-07 20:09

Benjamin, jeg kan godt se dit problem - men du blander flere ting sammen:

Kørselsfradrag er kun i forbindelse med en arbejdssituation - d.v.s. du tjener penge og betaler skat.
Som SU, arbejdsløs eller på kontanthjælp har du ingen fradrag for kørsel - samfundet ønsker, at vi alle arbejder og helst så længe som mulig - så vi kan betale skat og undgå at bruge offentlige midler til folkepension, efterløn, dagpenge, kontanthjælp og formodentlig også SU.

Som de siger, "skynd dig at afslutte din uddannelse - og kom ud og tjene nogle penge".
Hvad ting koster, har ikke altid logik.

Beklager
mvh
Ivan

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-01-07 21:04

lige for at træde lidt i det, jeg er på revalidering, og jeg får 1,05 kr pr km. de 24 første er uden beregning.
Dem jeg går i klasse med, som er på su får røv.. mener de kan få refunderet 15kr om dagen hvis de fremviser klippekort eller lign.

Men igen.. vi skal vist bare være glade for at det ikke koster noget at tage en uddannelse i DK. Hvis vi skulle smide 80-120.000 om året oven i for at gå på en skole, ville vi sq nok blive kede af det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-07 21:14

Det kan godt være jeg misforstår noget, men så vidt jeg kan læse mig til, skulle du være berettiget til at modtage rabat på en videregående uddannelse

Du kan få rabatten, når du
går på en videregående uddannelse og

får SU (herunder slutlån), eller
har valgt SU fra, eller
er i lønnet praktik som led i din uddannelse,
Du skal opfylde de almindelige betingelser for at få SU, for at kunne få transportrabat.

http://www.su.dk/

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 16-01-07 22:50

Jeg tror du har ret i din problemanskuelse.

Overvej tolkningen af en videregående uddannelse i forhold til DSB. Mig bekendt er der ikke sådan nogle i Svendborg. Så prøv om du kan dreje tolkningen af de billigere kort således, at det kun er universiteter og lign. der er videregående uddannelser, og andre kan få. Et forsøg værd.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-01-07 22:58

man kan altså godt gå på en videregående uddannelse uden at det skal være universitet, så vidt jeg ved, er det primært gymnasiet der går under ungdomsuddannelser, resten er videregående

Kommentar
Fra : BenjaminOK

Dato : 16-01-07 23:20

Jeg tror desværre ikke DSB hopper med på den vogn, for alt bortset fra de nævnte ungomsuddannelser på www.uddannelseskort.dk ... kan IKKE få det kort.
Det er korrekt du kan få hjælp til transport igennem SU, men det er så de 500 kroner i rabat, ned til 2700....
Formodentlig er det bare sådan det er, man kunne selvfølgelig "finde" sig et job dernede, når man nu finder en virksomhed der er med på den. Synes godt nok det er lidt uhørt, men transportfradrag ville pynte på humøret!

Mvh Benjamin

P.S. Ikke kun Uni gælder som vidergående udd.... desværre

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 17-01-07 10:36

Jeg har en lignende problematik med en af mine piger og talte her til morgen med SKAT på 72 22 18 18 - og rejste ved samme lejlighed også dit spørgsmål.

Eneste løsning (men som er lovlig!) er at du får et job i nærheden. Timeantal er underordnet, det ser de ikke på. Så hvis du finder et par timer hist og pist i et job, hvor du skal betalearbejdsmarkedsbidrag, så er du berettiget til kørselsfradrag efter gældende regler. Og om du så vil bruge bikortet på SU eller bi-jobbet, må du i sidste ende også selv om.

Så du må finde et lille job i nærheden af skolen...

Held og lykke!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-01-07 13:30

Datteren har lige ringet til Told og Skat, hun kan kun få studierabat, ikke kørselsfradrag istedet eller ved siden af, hun er under 25 år og på en videregående uddannelse

Jeg fjerner fluebenet, ikke for at være uhøflig, men jeg kan ikke hjælpe dig/datteren, desværre

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 17-01-07 19:54

Er også ret sikker på at rabatten er de 500 kr., men prisreglerne er her: (Fra dsb.dk)

Prisinformation
De første 12,52 kr. af prisen på SU-kortet skal du selv betale (375,60 kr. i 30 dage). Det kaldes 'egenbetaling'. På beløb derudover får du 65% i rabat. Rabatten kan dog højst blive på 20,85 kr. pr. dag. På grund af egenbetalingen kan du ikke få rabat på kort, der koster mindre end 376 kr.

Egenbetalingen og maksimumrabatten reguleres 1 gang årligt af SU-styrelsen. De ovenfor anførte satser gælder fra 15. januar 2006.

Så kan man jo lige regne sammen, hvor meget man får pr. dag, og det er ikke meget!
Umiddelbart mener jeg også at eneste mulighed er et job - selvfølgeligt med så få timer som muligt - spredt ud over alle ugens dage - og så ellers alt det kørselsfradrag den kan trække. Der skulle jo også gerne blive tid til transporten. Hvad med et tutor-job på dit uddannelsessted?

Mvh. Akaup - der pendler Odense-Svendborg hver dag - til 515 kr./måned inkl rabat hvis det er med DSB.

Mvh. Akaup