/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
printer til dos (og windows)
Fra : akselbo
Vist : 671 gange
300 point
Dato : 16-01-07 12:41

jer søger efter en printer, der kan bruges ´uden-om-windows-fladen´

dagens printere koster ganske få kroner - fortjenesten hentes på efterfølgende køb af blæk m.v.
men fælles er, at de alle er beregnet for udskrivning under windows-strukturen = de kan ikke bruges i forbindelse med dos-applikationer.

i meget gamle dage (= blot få år siden) købte man printere (oftest nåleprintere fra eksempelvis Epson / Canon / Brother / IBM m.fl) og fælles for disse var, at de for at være noget værd skulle emulere standarden IBM-proprinter, så kunne man altid få dem til at ´makke ret´

findes dette = printere til dos - eller finder der en ´way-around´ ovennævnte problem ?

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 310 point
Dato : 16-01-07 13:02

Lidt afhængig af dit "setup" ...

Hvis du har din printer installeret på en server, så har du muligheden for at mappe LPT1 til printerstien vha. NET USE:

NET USE LPT1 \\SERVERNAME\PRINTERNAME

Hvis det derimod er en USB printer forbundet lokalt så kan det blive lidt mere sjovt...men følg vejledningen.

http://www.geekswithblogs.net/dtotzke/articles/26204.aspx

Der er mange gode fif i denne tråd....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-01-07 16:47

Der findes printere med indbyggede fonte, så de kan bruges uden windows mv.
Men de er dyere og ikke til at finde i billigbutikkerne, og du skal ikke forvente at ungdommen overhovedet ved hvad det er. se bare svaret ovenfor.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-01-07 17:49

Hej transor, var jeg umiddelbart parat til at give dig ret i dit svar kl. 16:47.

Men for sjov skyld søgte jeg på Google og fandt evt. en måde at omgå problemet.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=dos+printer&meta=

http://www.dosprn.com/

Derimod af finde en printer som ikke kun kan benyttes fra windows, er helt sikkert svært og dyrt.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 16-01-07 18:04

Hæ - ungdommen - dejligt! Det er ellers længe siden jeg er blevet medregnet ungdommen

Nå, spøg til side - altså - for at få en printer til at virke direkte med et MS DOS operativsystem, så kræver det normalt at printeren er forbundet via et parallel eller et seriel stik.

Hvis man kan afvikle sine DOS applikationer under et MS Windows et eller andet (undtagen 64 bit OS'er) - så kan man (normalt) også bruge een af ovenstående muligheder for at udskrive fra DOS.

Det er i alle tilfælde det jeg gør med mine gl. applikationer - der afvikles på et MS Windows et-eller-andet OS. Udskrift - uden om windows brugerfladen - til en printer på LPT1.

Ren DOS - så er du henvist til at finde dig en printer med med parallelport.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-01-07 18:06

Hej akselbo,

Hvis du ønsker en S/H-laserprinter, har Brother forskellige modeller til en acceptabel pris.

http://www.brother.dk/g3.cfm/s_page/60960/s_level/21600/s_product/HL2070NZW1

F.eks. HL-2070N til kr. 1.499,- med indbygget netkort
og HL-5240 til kr. 1.999,-

de har også dyrere modeller.

Jeg har selv en ældre model HL-1250 og den har jeg været godt tilfreds med.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 17-01-07 17:53

Min printer er koblet vha USB-porten så indtil videre prøver jeg at forfølge det forslag, som er givet af ´berpox´16-01-2007 13:02

I det af ´berpox´foreslåede link skriver Malcolm D den 16.nov 2006 følgende:

“A simpler solution for all your DOS printing problems from XP may be the following:

Assuming you have a printer working on a USB port. Add a new printer which is the same as the one on the USB port (same name ,same driver) but say that it is on LPT1:.

Go to your USB printer port settings and turn on printer pooling between ports USB00x and LPT1:

Any jobs sent to LPT1: will be automatically rerouted to the USB port because the fake printer on LPT1: is always off-line.

på en eller anden måde synes dette at kunne virke, MEN før jeg tør prøve, vil jeg gerne have forslag til hvad Malcolm måtte mene med portbetegnelsen = USB00x ?

i håb om at jeg er ved at skaffe løsningen på et kritisk problem, har jeg valgt at forøge point med 200

tak på forhånd for hjælp og venlig hilsen - akselbo

Kommentar
Fra : smik

Dato : 17-01-07 18:45

Du må jo kunne bruge en printer som har postscript så dumpe udskriften til den som en fil. Det kan du jo gøre enten på parallel prorten eller via net use..

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-07 21:19

USB00x - x'et er bare et løbenummer for dine USB porte. Ofte er en USB printer "tilsluttet" USB001.

http://help.wugnet.com/windows/USB001-Virtual-er-port-USB002-Local-port-USB003-Virtual-er-p-ftopict189927.html

- måske dette kan lede dig lidt på vej. DU kommer nok til at prøve dig frem - og når først du har fundet løsningen - så lad være med at tage printeren ud af USB stikket, før den, computeren, eller DOS programmet skal kasseres.....

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 17-01-07 21:33

Hmmm.....fik lige en ide......som nok også kan bruges uden at USB printeren er på et netværk.

1) Sørg for at din printer er delt - giv den et sharenavn uden mellemrum og den slags, og gerne maks. 8 tegn.
2) I kommandopromt skrives: NET USE LPT1 \\COMPUTERNAME\PRINTERNAME
3) Test ved f.eks. i kommandopromt at skrive DIR >LPT1
- så skulle der gerne komme en oversigt ud på printeren i stedet for på skærmen.....
4) Nu burde det være muligt at udskrive fra DOS programmer til LPT1.

5) For at få det til at virke hver dag/gang, så skal du have lavet et lille batchscript (en *.bat fil) der afvikles hvergang du logger på computeren, så du får mappet LPT1 til printeren.

- jeg kan desværre ikke selv prøve det af her, da jeg "kun" har en gl. laserprinter....på parallelport

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 19-01-07 11:18

Hej akselbo ... har du fået det til at virke?

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 19-01-07 11:39

... det bliver en week-end-ting, og jeg er meget optimistisk / mvh akselbo

Kommentar
Fra : akselbo

Dato : 21-01-07 15:40

ahrrrddder- eller hvad jeg nu skal sige ...

jeg er sikker på, at der findes en løsning, - jeg er sikker på at den findes indenfor rammerne af nævnte link (+ flere tilføjede noter) - men det ville altså ikke makke ret, og det (måske) især fordi forsøget med at installere/tilføje en printer, som allerede er installere afvises, - hmmm ?

næste tiltag vil nok være at sætte printeren i net og starte derfra.

indtil videre kalder jeg mine anstrengelselser for ´skønne spildte kræfter´ eller som bonden sagde: `Viel geschrei und wenig wolle´

jeg har ikke opgivet endnu, - men er tæt ved !!

mvh - akselbo

Godkendelse af svar
Fra : akselbo

Dato : 24-01-07 11:07

tak til berpox

det blev ikke løsningen med ´2 ens printere til 2 porte´ men derimod den løsningen, hvor der deles en ´printer-i-netværk´

tak for linket og din opfølgende interesse - tak til øvrige deltagere i denne tråd

med venlig hilsen - akselbo

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 24-01-07 19:46

Hej akselbo.

Prøvede du det med at share/dele printeren, og så mappe LPT1 til printerstien i UNC format?
(NET USE \\computername\printername)

På denne måde skal printeren kun være installeret 1 gang.

http://www.kandu.dk/Spg99064.aspx#1076492

mvh berpox (der stadig er lidt interesseret i at medvirke til en løsning der virker )