/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Spørgeskemaundersøgelse
Fra : mickey777
Vist : 652 gange
25 point
Dato : 16-01-07 10:43

Jeg har udarbejdet en spørgeskemaundersøgelse (har intet med salg at gøre), som jeg gerne vil udsende til Danmarks 100 største virksomheder. En række navne og emails har jeg fået oplyst gennem telefonen fra receptionisten eller personen selv. Andre navne og email er hentet via deres hjemmesiden.

Mit spørgsmål: Må jeg udsende spørgeskemaet til disse personer? Strider jeg imod markedsføringsloven hvis jeg tager kontakt til de personer, der ikke har givet deres samtykke?

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 16-01-07 10:44

Der er tale om et studie-relateret spørgeskemaundersøgelse vedrørende dansk erhvervslivs holdning til teknologi.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-07 11:21

Da du uopfordret henvender dig, vil det blive betragtet som spam

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 16-01-07 11:48

Skriv til alle virksomhederne og spoørg om de vil deltage og lad dem evt. selv vælge perosnen ud. Det er jo ikke sikkert du har valgt den der håndtere sådanne opgaver på arbejspladsen.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-01-07 12:21

Husk på under alle omstændigheder når du sender ud til så mange modtagere, at skrive adresserne i BCC.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-07 13:36

Markedsføringsloven:
Citat
Uanmodet henvendelse til bestemte aftagere

§ 6. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til nogen ved brug af elektronisk post, et automatisk opkaldssystem eller telefax med henblik på afsætning af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og tjenesteydelser, medmindre den pågældende forudgående har anmodet om det.

Stk. 2. Uanset stk. 1 kan en erhvervsdrivende, der fra en kunde har modtaget dennes elektroniske adresse i forbindelse med salg af en vare eller en tjenesteydelse, markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Dette forudsætter dog, at kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig dette både i forbindelse med afgivelsen af adressen til den erhvervsdrivende og ved efterfølgende henvendelser.

Stk. 3. En erhvervsdrivende må ikke rette henvendelse til en bestemt fysisk person ved brug af andre midler til fjernkommunikation med henblik på afsætning som nævnt i stk. 1, hvis den pågældende over for den erhvervsdrivende har frabedt sig dette, hvis det fremgår af en fortegnelse, som udarbejdes af Det Centrale Personregister (CPR) hvert kvartal, at den pågældende har frabedt sig henvendelser, der sker i sådant markedsføringsøjemed, eller hvis den erhvervsdrivende ved undersøgelse i CPR er blevet bekendt med, at den pågældende har frabedt sig sådanne henvendelser. Ved telefonisk henvendelse til forbrugere gælder endvidere reglerne om uanmodet henvendelse i lov om visse forbrugeraftaler.

Stk. 4. Stk. 3 gælder ikke, hvis den pågældende person forudgående har anmodet om henvendelsen fra den erhvervsdrivende.

Stk. 5. Første gang en erhvervsdrivende retter henvendelse som nævnt i stk. 3 til en bestemt fysisk person, der ikke er anført i fortegnelsen fra CPR, skal den erhvervsdrivende tydeligt og på en forståelig måde oplyse om retten til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 3 fra den erhvervsdrivende. Den pågældende skal samtidig gives adgang til på en nem måde at frabede sig sådanne henvendelser.

Stk. 6. Der må ikke kræves betaling for at modtage eller notere meddelelser om, at en anmodning efter stk. 1 tilbagekaldes, eller at henvendelser som nævnt i stk. 3 frabedes.

Stk. 7. Ministeren for familie- og forbrugeranliggender kan fastsætte nærmere regler om den erhvervsdrivendes informationspligt efter stk. 5 og om pligten til at give adgang til at frabede sig henvendelser som nævnt i stk. 3.

Som kortoververden skriver så SKAL du skjule adresserne for de øvrige modtagere og skriver du din egen emailadresse i Til: feltet og de øvrige i BCC: feltet

Kommentar
Fra : mickey777

Dato : 16-01-07 14:15

Tak skal I have for jeres kommentarer. Jeg var allerede opmærksom på det med at skjule modtagernes email adresse, og er klar over de forskellige formaliteter. Det, jeg mere er i tvivl om, er den juridiske side af handlingen!

Det kom nok til at lyde lidt ulovligt men jeg mener at markedsføringsloven er gældende for erhvervsdrivende. Der er hverken tale om spam eller salg men om en invitation til at deltage i en spørgeskemaundersøgelse?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-07 14:25

Nu er det jo ikke ligegyldigt hvilket sigte undersøgelsen har hvilket jo også fremgår af § 6 i Markedsføringsloven.
En spørgeskemaundersøgelse kan jo være rettet imod salg og så er de tjo en gråzone.

Jeg ved godt, at 100 mails er mange, men hvis du bruger tiden og sætter firmanavn (og evt. stilling på den person der forventes at behandle den slags) på mailen til hvert enkelt firma er der større chance for respons.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-07 15:08

Uanset hvad er det en uopfordret henvendelse.....

Så en ting kan du være sikker....

DER ER IKKE EN DER GIDER SVARE PÅ SKEMAET....

Det ryger direkte i papirkurven (sikkert pr. automatik)

Du er nødt til (efter tilladelse) at stile mailen til EEN specifik person...

Alt andet vil være nyttelyst....

Ville du selv svare på - endsige læse - en sådan tilsendt mail ?????

Jeg ville ikke ...

Det er ikke uden grund at markedsanalysefirmaerne hyrer bunkevis af unge til at ringe rundt til "gud og hver mand"

99% af opkaldene bliver afvist....

Og som sagt KAN du risikere at få en spamsag på halsen hvis du rammer den forkerte

Accepteret svar
Fra : henrikkrebs

Modtaget 25 point
Dato : 16-01-07 16:57

mickey777 >> Den eneste lov jeg kender der skulle forhindre 'spam' eller 'uopfordret henvendelse' er markedsføringsloven der forbyder henvendelse "med henblik på afsætning af varer ..". Det er der ikke tale om i denne situation, så det er helt legalt.
'Spam' er ikke forbudt (ordet findes ikke i nogen lovtekst). Uopfordret henvendelse er heller ikke. Men uopfordret henvendelse med e-post mv. med henblik på afsætning af varer m.v. *er* forbudt.

Vær opmærksom på at folk får mange mails, så hvis du bare skal have en del af modtagerne til at besvare dem, så må du gøre dig rigtig umage med udformningen. Specielt er de første to linjer vigtige. Fortæl hvem du er, hvad du ønsker og først og fremmest hvor lang tid det tager (afprøv det først på testpersoner). Underdriv ikke. Jeg plejer (hvis jeg bliver ringet op med 'må jeg tage to minutter af din tid' så i udgangspunktet at være velvillig, men efter 2½ minut meddeler jeg at tiden er udløbet og lægger røret på. Ikke alle er måske så drastiske, men alle blir sure på dig.
Jeg har dog ingen konkret erfaring med hvor mange der svarer. Er mailen nogenlunde velskrevet er det måske 5-20% - kun et gæt fra min side ud fra at det er et studieprojekt. Mange (spcielt forbrugere af uddannede medarbejdere) er positivt indstillet overfor studerende.

refi >> uanset hvor klog du er - så dokumentér dine udtalelser.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-07 17:15

Enig!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-07 17:28

Dokumentere hvad ???????

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-07 17:35

Hvorfor det skulle være ulovligt for en studerende at forespørge nogle firmaer om de vil medvirke til en undersøgelse.

Det sted du finder om emnet er det du ser i mit citat og derudover er der noget lovgivning omkring at udnytte emails til Denial Of Service angreb og tilsvarende, men da vil netop formålet være afgørende, som det jo er når det drejer sig om at kriminalisere handlinger. Altså der skal enten være tale om uetisk markedsføring eller om forsæt til at ville forstyrre elektroniske systemer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-07 17:40

Citat
'Spam' er ikke forbudt

Der er da vist noget du har misforstået

Citat
Høje spambøder
I en dom fra Højesteret om udsendelse af spam blev Forbrugerombudsmandens model for beregning af bøder for nylig tilsidesat, hvilket førte til en betydelig nedsættelse af bøden for det tiltalte selskab.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-07 17:42

Du kan da prøve at søge på ordet spam i de samlede lovtekster

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-07 17:45

BjarneD

Hold nu op - vil du bare diskutere for diskutionens skyld........

SPAM ER FORBUDT

Jeg har ingensteder påstået at det var ulovligt for spørgeren at udsende omtalte mail....

Jeg har derimod sagt at det måske ville blive betragtet som spam af en emsig modtager...

Bortset fra det er der da ingen firmaer ved sine fulde fem der ville svare på noget sådant - det hele kunne jo være fis og lagkage....

Have a nice day

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-01-07 17:50

Så vidt jeg kan se så er det dig, refi der smider om dig med formodninger.
Din reele juridiske viden er langt mindre end hvad du tror du ved om emnet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-07 18:10

Bare DU er glad....

Godkendelse af svar
Fra : mickey777

Dato : 21-01-07 12:45

Tak for dit saglige svar, henrikkrebs.