/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
eksmand hævede penge
Fra : Whisper01
Vist : 2197 gange
100 point
Dato : 16-01-07 08:49

Min eks mand har uden besiddelse af en bankbog, hævet penge fra en konto som jeg havde oprettet til mit barn. De penge skulle bruges til min søns konfirmation i år. Og til hvis min eksmand skulle bede om at få konfirmationshjælp udbetalt af mig. Det har kostet mig blod sved og tåre at spare de penge op, to til tre ekstra jobs og nu er der ikke en krone tilbage!!!!!!!

Jeg har sagt til min eksmand, at jeg vil have at han skriver under på at han ikke vil søge om "konfirmationshjælp" for jeg kan af fysiske årsager ikke tage ekstrajobs for at tjene de penge ind igen.
Hvad skal der stå i det brev han skal skrive under på så han ikke tager røven på mig igen? For det er ikke første gang.

Mvh sunspirit

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 16-01-07 09:15

Du bør søge advokathjælp http://www.retograad.dk/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-01-07 09:16

Hvis i er separeret og han hæver på din konto, er det tyveri. Så har banken et problem og bør/skal erstatte beløbet/tilbageføre det. Har du snakket med dem?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-01-07 09:42

Som jeg læser spørgsmålet bor drengen hos faderen....
Du har så lavet en bankbog til din søn (hvilken form ??? )
Denne har sønnen og faderen naturligvis adgang til - også UDEN bog....

At han har hævet pengene TIDLIGERE end du regnede med er desværre ærgeligt...

Såfremt han søger konfirmationshjælp klapper fælden - du kommer til at betale.....

Det er muligt kommunen betaler i første omgang, men du vil blive opkrævet beløbet EN GANG TIL....

Så det kommer lidt an på HVORDAN den bankbog er lavet.....

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-01-07 10:07

Hvis bankbogen var i din søns navn, så kan det næppe skade at du benytter enhver lejlighed til at fortælle at de penge VAR konfirmationshjælp. Og helst skal barnets værge (faren) have vidst det.

Hvis pengene ikke er hævet af indehaveren af kontoen eller dennes værge (fx fordi du står som ejer af kontoen), så kan du slappe af. Så er det bare et spørgsmål om at bede banken rette fejlen.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 16-01-07 13:03

Man kan desværre ikke lave aftaler om, parterne imellem, at man vil afstå at kræve penge af hinanden, som man rent faktisk har ret til lovligt.
Man kan godt lave aftalen, men hvis han senere fortryder, er der intet at gøre, andet end at betale.

MVH

Accepteret svar
Fra : Ysseven

Modtaget 100 point
Dato : 16-01-07 16:27

Der er jo kommet en del fine svar - men det hele afhænger altså af forhold, som du ikke har beskrevet:

Har du og faderen været gift? Er I nu skilt er separeret? Er barnet Jeres fællesbarn? Hvem har forældremyndigheden? Hvad type konto er det og hvis navn står den i? Er der nogen form for spærring på (kode, tidspunkt eller andet)? Hvordan kendte han til kontoen - blev den oprettet i "Jeres" tid?

Hvis du ikke vil oplyse den slags detaljer her på siden, så er det forståeligt. Men kontakt en advokat. Hos Ret og Råd kan du søge specifikt efter eksperter i nærheden af dig - og det koster jo ikke at stille de indledende spørgsmål.

Hvis du tjener mindre end 248.000 årligt (+ 43.000 for hvert hjemmeboende barn under 18), så kan du få fri proces. Du skal (fra 1.1.2007) henvende dig til Civilstyrelsen, tlf. 33 92 33 34 og du kan på www.civilstyrelsen.dk finde ansøgningsblanketten. Men i tilfælde af, at du kontakter en advokat, så klarer vedkommende det for dig.

Godkendelse af svar
Fra : Whisper01

Dato : 16-01-07 20:21

Tak for svaret Ysseven.
Vi har været skilt i 6 år og har fælles forældremyndighed. Men jeg får ikke lov til at have indflydelse overhovedet, da drengen bor ved faderen. Min eksmand påstår at han intet kendte til den konto og troede at det var en venlig "samaritan" som havde oprettet den konto til min søn??? derfor tillod han sig at hæve pengene.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-01-07 20:47

Tak for point...!

Det undrer mig i øvrigt, er at banken gik med til det... Hvis kontoen står i dit navn, så er det bankens problem, og så må de sætte dem ind igen! Det samme må egentlig gælde, hvis den står i barnets navn, men hvis du har oprettet den.

Jeg har selv været ude for, at SKAT havde hævet penge fra en konto (overskud fra salg af hus), som min eks og jeg slås om i forbindelse med en skilsmisse. SKAT fik banken til at udbetale en del af pengene, men de kom hurtigt tilbage, da jeg opdagede det og spurgte banken om, hvordan det kunne lade sig gøre...!?

Jeg vil foreslå, at du kontakter din bank med et spørgsmål over melodien: Hvordan kan I udbetale mine / mit mindreårige barns penge til uvedkommende? (Måske er de flyttet over til en anden konto i barnets navn?)

Hvis din eks siger/har sagt, at pengene er brugt/skal bruges til barnet, har banken så i det mindste en garanti for, at pengene også virkelig er brugt/bruges på barnet? Og ellers ring til en advokat...!

Held og lykke med sagen - håber du fortæller slutningen en dag ved lejlighed...