/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Min hund løber hjemmefra....
Fra : usa
Vist : 1598 gange
20 point
Dato : 08-01-03 23:00

Jeg har en dejlig islandsk fårehund på 9 måneder. Hun er nem, lærevillig, glad, rolig og aktiv.....
Hun har et problem med biler på vejen. Vi bor på en gård med 50 meter op til en landevej. De sidste 2 måneder er hun begyndt at løbe op til vejen og jagter gøende alle de biler der kommer kørende. Når jeg vil hente hende kan jeg ikke påstå hun er nem, lærevillig og glad - jeg kan absolut ikke kalde hende til mig til trods for stemmeføring og godbidder på alle niveauer.
Hvad gør jeg nu ?
Hilsen Ulla

Accepteret svar
Fra : Freja

Modtaget 30 point
Dato : 08-01-03 23:10

Hej med dig
Det bedste du kan gøre er at begynde at gå til hundetræning, da man der lære noget helt grundlæggende som både du og hunden har brug for, også fordi hunde er eksperter i at aflæse kropssprog og ligegyldig hvordan du bære dig ad så ved hunden at du er sur og ked af at den er gået og derfor tænker du hvorfor skal jeg komme "kællingen er jo tosset".
Derfor mit råd træning.
Hilsen fra Freja

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 03:21

Hejsa,
Jeg ville foreslå at du tog til noget hundetræning med hende. Derudover
træner indkald derhjemme alt hvad du kan. Indtil videre ville jeg,- hvis
jeg var dig bygge hende en løbegård. Hver gang hun får taget over, og
smutter op til vejen, forstærkes den dårlige vane hos hende, og det har
du vist ikke brug for.

Mvh. Annette
www.fugle-nettet.dk

> Jeg har en dejlig islandsk fårehund på 9 måneder. Hun er nem,
> lærevillig, glad, rolig og aktiv..... Hun har et problem med biler på
> vejen. Vi bor på en gård med 50 meter op til en landevej. De sidste 2
> måneder er hun begyndt at løbe op til vejen og jagter gøende alle de
> biler der kommer kørende. Når jeg vil hente hende kan jeg ikke påstå
> hun er nem, lærevillig og glad - jeg kan absolut ikke kalde hende til
> mig til trods for stemmeføring og godbidder på alle niveauer. Hvad
> gør jeg nu ?
> Hilsen Ulla

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-01-03 08:48

"Annette Skovbon" <annetteskovbon@yahoo.dk> wrote in message
news:pan.2003.01.09.02.21.28.640337@yahoo.dk...
> Hejsa,
> Jeg ville foreslå at du tog til noget hundetræning med hende. Derudover
> træner indkald derhjemme alt hvad du kan. Indtil videre ville jeg,- hvis
> jeg var dig bygge hende en løbegård. Hver gang hun får taget over, og
> smutter op til vejen, forstærkes den dårlige vane hos hende, og det har
> du vist ikke brug for.

Da vi var i skotland fortalte en lokal bonde, at netop denne adfærd var
almindelig bland border collier som ikke fik lov at arbejde med deres
hyrdeinstinkt. De bliver lidt halvbløde i låget, en smule agressive og går i
gang med at hyrde biler. Vi oplevede det selv en dag vi kom kørende, den lå
på lur bag en parkeret bil uden for sit hus og sprang lige ud "i hovedet" på
os. Heldigvis havde jeg set den bag bilen og fik en "fornemmelse" - så vi
ramte den ikke. Men den var fuldstændig som hypnotiseret, ligesom en
jagthund der har fundet en fært.

Jeg ville give hunden nogen opgaver som er hendes i hverdagen, hente sutsko
og andre ting hvor den kan deltage i det daglige arbejde, og så vil den
garanteret synes det er sjovt med agility. Aktivering af de små grå er i
hvert fald nødvendig, ellers finder den selv på at aktivere dem, som du selv
har set. Hun kan ikke gøre for det, det er simpelthen hendes instinkt at
løbe efter bevægelige objekter og prøve at kontrollere dem.

:Pia

Kommentar
Fra : jytteras

Dato : 09-01-03 13:21

Hej Ulla

Du har allerede fået flere gode kommentarer, men jeg synes du mangler at få den viden om netop din races særpræg; nemlig at "hyrde", som det kaldes.
Alle racer har deres specielle fortrin og derfor skal aktiviteter afpasses til den enkelte hunds særpræg og mange dyrker netop agility med de forskellige hyrdehunderacer, da de er hurtige og adrette og løser en sådan bane med en utrolig arbejdsiver.

Hendes eget initiativ om at hyrde forbipasserende biler, er der kun en der kan løse og det er dig selv.
Din hund er at sammenligne med et lille barn og har brug for at nogen sætter grænser og dette er du nødt til at være dig dit ansvar bevidst og enten sætte et hegn op eller have hunden i snor, når du ikke har fuld opmærksomhed på den.
Vær klar over at din hund gør det ikke af ulydighed, men af instinkt ................. jeg har selv jagthunde og selv om de bliver brugt flittigt på jagter, kunne de ikke drømme om at forlade vores forhave som hverken har hegn eller hæk ud mod fortovet. Men den slags opnår man kun ved at være konsekvent i opdragelsesfasen.
Vi brugte at provokere unghunden ved at spille bold ude på vejen, så vi var næsten sikker på at den ville glemme reglen - derved fik vi mulighed for at skælde den ud på det forbudte område og til gengæld rose den så længe den blev inde på grunden.

Held og lykke med hende fra Jytte
www.lilleudstrup.subs.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-01-03 16:30

Hvis det var min hund, der stak af for at jagte biler oppe på vejen, så ville jeg naturligvis i første omgang lukke den inde i en hundegård eller lign. Og så bruge meget tid sammen med den. Dels på hundetræning, og dels en masse opgaver i hus og have. Og så ville jeg gå lange ture HVER DAG langs vejen (i snor, naturligvis) -hvor jeg ville gøre meget ud af at snakke med hende om det uhensigtsmæssige i at "hyrde biler". Jeg har selv en jagthund i samme alder, som jeg daglig diskuterer med, hvilke dyr det er tilladt at jage... Jeg forventer, at jeg efterhånden vil kunne gå tur i skoven uden snor og uden at bekymre mig. -For tiden fortæller jeg hende, at mors dummyer er ok og mere spændende end ræven eller hjorten.