/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
dioder + tryk-kontakt
Fra : hojriiskim
Vist : 1017 gange
100 point
Dato : 15-01-07 22:37

Hey..

Spørgsmål 1:
skal bruge nogle dioder til belysning af forskellige ting.
de skal derfor sprede lyset meget og ikk lyse koncenteret på en lille plet.
Nogen forslag til dioder der kan bruges? skal bruge 1-2 røde og 2 hvide.
Har kigget ved dioder.dk.
hvis jeg skal have 1 eller 2 røde og 2 hvide skal jeg købe 5 røde og 5 hvide til en samlet pris af 178 kr.
Er det ikk lidt dyrt? eller er kvaliteten bare derefter?
forslag til andre og billigere alternativer end dioder.dk?

Spørgsmål 2:
Mangler en trykkontakt som kan bruges som afbryder til lys i handskerummet så det tænder når man åbner og slukker når man lukker.
(Er også det de hvide dioder skal bruges til, er det bedre at bruge noget andet?)
Har søgt på nettet efter en kontakt og kan ikk finde noget, så håber der er en der ved hvor man kan få sådan en.
forestiller mig noget med en lille kontakt som kan monteres på bagsiden af plastikbeklædningen og hvor der så stikker en lille tap gennem et hul som trykkes ind når handskerummet lukkes, og derved afbryder strømmen..

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 15-01-07 22:37

Det var lige en masse spørgsmål, håber der er nogen der kan hjælpe..

Kim

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-01-07 22:51
Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-01-07 22:54

Og kontakter i alle former og farver:
http://brinck.dk/afbr.asp

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-01-07 07:37
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-01-07 10:00

Hanskerumskontakten kan du nok købe hos en autoophugger.

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-01-07 17:13

nogen der kan fortælle mig om det er en brydetryk afbryder jeg skal bruge når den skal afbryde når den trykkes ind?

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 16-01-07 17:17
Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-01-07 17:52

Jo den er god nok, det er netop en brydekontakt, så strømmen afbrydes når handskerummet lukkes og trykker knappen ind.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 16-01-07 18:13
Kommentar
Fra : hejhejdikal

Dato : 16-01-07 18:20

der er kommet en ny type dioder hvor en diode lyser lige så meget som 50 almindelige dioder. de koster ca 100 kr stk.
hvis du tager 12 af de nye dioder lyser de lige så meget som en forlygte på en bil

http://www.jk-dioder.dk/catalog/index.php?cPath=65&osCsid=0868578af2dc4c89c1f6cef4400c9b4a

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 16-01-07 18:56

Som jeg husker det - er disse lidt stramme og har kort vandring.

Citat
kan denne feks bruges?
http://www.hb-elektronik.dk/mb_article_details.php?nPos=&saArticle[ID]=3550&VID=c52a3b3067a748567a83f9113ead184a

Der skal helst være lidt "eftervandring", ellers er den svær at justere.
Køleskabskontakt (lys) ville være god.

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 21-01-07 21:47

Tak for svaret e.c.
Jeg har nu taget kontakten fra et køleskab og en lille lampe fra et bagagerum, så nu virker det.
tak til alle for forslag!