/ Forside/ Karriere / Udlandet / Import/Eksport / Spørgsmål
10  PARKENSS 410
Mp4
Fra : Ch0b
Vist : 453 gange
140 point
Dato : 15-01-07 22:31

Hej allesammen..

Kiggede i det her forum for et stykke tid siden, men havde lige nogen personlige spørgsmål :)
Først vil jeg forklare lidt om mig og mine planer..
Jeg er 18 år, og går i gymnasiet. Min søsters kæreste, som er i 20'erne, har selv erfaring med import af mp4 afspillere (de iPod kopi'er) og jeg vil gi' ham nogen konkurrence.. Men der er jo mange faktorer der spiller ind..
Jeg vil starte med at få hjemsendt et vareparti på 20-30 mp4 afspillere (fra asien).. Jeg planlægger at sælge til bekendte i ind og udland, og eventuelt over eBay.co.uk.. eBay vil jeg nok (dog) først introducere for min lille 'en-mands-virksomhed' efter en succesful afsættelse af 2 varepartier, circa..

Nu til mine (nok mange og omfattende) spørgsmål..
Jeg ville først og fremmest høre om jeres egne erfaringer på området..

Har i importeret mindre varepartier fra Kina/Thailand/Taiwan tidligere?
Hvad var din metode? Fandt du selv en speditør, for det tvivler jeg meget på at jeg vil da det kræver en større sum penge, eller 'udnyttede' det som firmaet selv afsendte med?
Hvad var leverings tiden? Hvad var kvaliteten af dine varer (afhænger selvfølgelig af meget)? Og var der en lader med? I så fald, havde stikkene 'danske ben' til danske stikkontakter?

Nu til 'indkøbs' spørgsmålene..
Jeg har hørt om flere forskellige forkortelser for betalingsmetoder, så som: FOB, CIF, CNF, L/C, T/T, Escrow ... Er der nogen der kan forklare mig hvad det betyder?
Hvis 'fabrikken' virker som en større virksomhed og selv hentyder til at have en større omsætning, men har en lille MOQ (eller slet ingen), kan man så stadig stole på værdien af firmaet - altså, at deres produkter er brugbare osv?

Mht. betaling..
Har du nogen tips/fifs til hvornår og hvilken metode jeg skal vælge til betaling af afsenderen?
Hvordan kan man sikre sig at man ikke modtager en falsk forsending.. Alt ser godt ud, vægten på pakken passer, men når du åbner den ligger der et par sten i stedet for en mp4 afspiller - og man har sendt pengene afsted..

Jeg kommer måske på flere spørgsmål som svarene kommer :)

På forhånd tak!

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 16-01-07 08:30

Indtil der evt. dukker erfarne importører op hér, kunne du kigge på dette link

http://www.startfirma.dk/kat/1519

Mht. rembursbetegnelserne forklares de, som følger

http://tf.nordea.dk/sitemod/Design/Layouts/Incoterms/index.asp?pid=350&produkt=FOB

Kommentar
Fra : Ch0b

Dato : 16-01-07 08:43

Uha, tak skal du ha'! :)
Det var da en begyndelse, det vil jeg kigge nærmere på til der er flere der svarer =)

Igen, tak for dit indlæg, Balcanard!

Kommentar
Fra : Ch0b

Dato : 18-01-07 14:30

Jeg forøger sådan løbende med 20 point..
Så det ville være dejligt om der var nogen der ville svare på nogen flere spørgsmål :)