/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Ubuden biler på firmaparkering
Fra : nosunshine5
Vist : 1137 gange
100 point
Dato : 15-01-07 21:27

Når et firma eller butik har privat parkering for kunder og ejer det stykke jord som det ligger på. Hvad kan man så gøre for at lovligt at fjerne ubudne biler der parkeres der?

Det er i centrum og beboer i nærliggende ejendom optager pladser.

Der er plads til ca tre biler. Så der skal ingenting til før at kunder til firmaet ikke kan komme til uden at skulle betale for at parkere på den nærliggende carpark-plads...
Og så er de simpelthen så uforskammet (beboerene)da de smider bilen og da det så blev påpeget at dette var privat om de vidste det? Ja men de var da ligeglade.
Der er pt ikke gjort noget i sagen da firmaet er nys overtaget og vi indtil vidrer mener at udbyttet af at tilkalde en parkeringsvagt eller indgå samarbejde m carpark er for dyrt...

(skulle det vaære lovligt at hyre en jætte til at trampe bilen flad ville det være rigtig tilfredsstillende) *GG*

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-01-07 21:40

Hmmmmm Uden at opfordre til noget ulovligt, lool så kan jeg da fortælle dig, at en lille "skruetrækker" som kan fjerne en ventil ikke koster alverden, når de nu ikke er til at tale til fornuft. Og mon så ikke det får en ende,

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 15-01-07 21:40

I har formodentlig et skilt med privat parkering for firma-x?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-07 21:42

Kig på dette:
http://www.europark.dk/default.asp?pageID=52

Jeg kan ikke lide sådanne foretagender, men de er ofte nødvendige.
I kan evt. klare det selv med lovlig skiltning, men så skal I nok sikre jer at i ikke kommer i konflikt med den kommunalt styrede parkering.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 15-01-07 21:58

Må nok heller holde sig fra selvtægt, da det kan give alt for meget bagslag. Så skruetrækkeren bliver i værktøjskassen.

At hyre et firma som carpark til at give dem nogle hilsner er lige dyrt nok. Da firmaet ikke er så stort og så ikke giver så meget overskud og det kun er tre parkeringsbåse.
Lige pt kan jeg ikke huske om der er skiltet med privat parkering.
Men jeg ved at boligområde ved Odense Universitetshospital har haft problemer. Som er blevet løst uden at et privat parkrings selskab er blevet hyret.

Men kan man melde dem til politiet og de så ville kunne udstedet bøder. Eller må man hyre en vognmand til at fjerne bilerne? I så fald hvor skal de "deponeres"?
Fjerner politiet biler der er hvor de ikke burde være?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-07 22:06

Man må godt selv håndhæve når man bar efølger reglerne om skiltning.
Hvis skiltningen er tydelig er der jo ingen undskyldninger når man sender en opkrævning.
Snak med det lokale motorkontor om hvordan man får adressen at sende opkrævning til.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 15-01-07 22:09

Oki.

Det lyder lidt mere brugbart. Det må op på næste "firmamøde". (kaffepause)
;)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-01-07 00:33

Du må ikke gøre noget ved bilen , heller ikke spærre den inde. Det er selvtægt og strafbart.

Men du kan sætte et skilt op om at det er privat prkering og for fremmede koster 200 kr pr påbegyndt døgn, og at de ved at parkere har accepteret prisen. Underskriv euverpark ( eller sådan noget lignende.)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-01-07 09:45

Ja som Transor siger lav et skilt som ligner et af de der fæle gule Euro-park.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 16-01-07 22:08

I § 17 i Mark- og vejfredsloven står:

Citat
Den, som uden ejerens tilladelse eller anden hjemmel færdes på anden mands grund eller som færdes ad en privat vej, hvor det ved færdselstavle eller andet lovligt opslag er tilkendegivet, at færdsel eller færdsel af den pågældende art er forbudt, straffes med bøde.

I kunne opsættes skiltning i henhold til Lov om mark- og vejfred. Teksten på skiltene kunne være:

”Dette er en privat område. Parkering er forbeholdt beboerne og andre med ærinde i området. Overtrædelse kan medføre anmeldelse til politiet efter § 17 i Lov om mark- og vejfred. Grundejerne”.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 100 point
Dato : 16-01-07 22:20

Mark og vejfredsloven håndhæves normalt ikk ei byomrpde og den ovenforsiterede paragraf er gældende med denne bemærkning:
Citat
Stk. 2. Overtrædelse af de i §§ 13, 16 og 17 fastsatte bestemmelser påtales kun efter den forurettedes begæring. Dog kan offentlig påtale finde sted også uden sådan begæring i de i § 13 og § 16, stk. 3, omhandlede tilfælde, når almene hensyn kræver det.

Stk. 3. De i § 15 omhandlede forseelser er undergivet offentlig påtale.

Det er § 17 der er citeret

http://147.29.40.91/_GETDOC_/ACCN/A19870081829

Man kan ikke bare finde en lov og kræve påtale efter den. Selv anmeldelse af indbrud vil ofte kun resultere i en notits i Døgnrapporten.

Enten betaler man sig fra at holde uvedkommende væk eller også må man selv håndhæve under trussel om lovlige afgifter.

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 17-01-07 00:35

Tak for svaret BjarneD.
Det bliver nok det svar som er mest realistisk