/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Rensning af toilet
Fra : henrikkrebs
Vist : 15428 gange
100 point
Dato : 15-01-07 18:00

Jeg har et 20 år gammelt "Ifö Cascade". For nogle år siden haved vi sten i cisterne (en anordning der sparer på vandet). Den går slet ikke længere. Selvom de er væk, så skyller toilettet ret dårligt. Ikke just appetitvækkende at finde efterladenskaber fra foregående besøg.
VVS-manden gik med ordene: "Det er nok kalket til - køb et nyt". Men det kan da ikke være rigtigt.
Hvordan renser man et toilet? Det er jo lidt svært at lægge det i eddike natten over.

Kommentar
Fra : klemme2006

Dato : 15-01-07 18:15

Er cisternen kalket til skal du bare hælde lidt eddikkesyre i, og masere de bevægelige dele lidt, men det kan nok bedre spare sig at skifte toilettet ud. Et nyt toilet med 3- og 6-litters skyl tjener ind på nogle år.Ifø Cera fås for 1200 kr hvis du har øjnene åbne.

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-07 19:05

Det er randkanten som er kalket til - tag kummen af og dyp det i saltsyre.
Ja du læste rigtigt.

Eller fyld en ballon med vand så den rigeligt kan dække "hullet" og fyld så op med vand med afkalker i, så det når op til randkanten.Sørg for at den ballonprop er surret så den ikke forsvinder. Efter afsyringen prikkes der hul i ballonen.

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 15-01-07 19:33

Sådan gøre jeg det også , Ikke glem at gøre det hvere 3 månden ,opløs kalken uden ballon.

pømske

Kommentar
Fra : Coliniiii

Dato : 15-01-07 20:16

Køb et nyt toilet!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-07 21:12

Hvis du ikke vil fylde med citronsyre eller eddike, så rul et gammelt tyndslidt frottéhåndklæde til et "reb" og stop det op under kanten hele vejen rundt, kæld eddike i cisternen med løftet ventil til håndklæderebet er mættet og spæd lidt op en gang imellem (vi snakker om et eftermiddagsprojekt!)
Når du så er træt af at vente (vent en time længere)., så fjern håndklædet. Så skulle der gerne rasle en masse løsnet kalk ned i kummen. Prøveskyl og glæd dig forhåbentlig over resultatet.
Men et nyt toilet kan ofte findes som slagvare i byggemarkedet!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-01-07 22:32

Helt almindelig toiletrens, lad det sidde i 2-3 timer, så er det bare at gå i gang med den grønne side af en skuresvamp - så skal du bare se.

Gentag evt. behandlingen.

Personligt havde jeg købt et nyt vandbesparende toilet.

Kommentar
Fra : Ch0b

Dato : 16-01-07 08:50
Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 16-01-07 09:38

Tak for svaret e.c. - Også tak til pømske
.. og til jer der fåreslår nyt toilet 'financieret' af vandbesparelse. Det lyder jo fornuftigt, men jeg skal lige tygge lidt på den, for vi har haft lidt problemer med kloak-afløbet.

Toilettet får nu jævnligt sprøjtet toiletvædske (der efter brugsanvisningen osse har kalkfjernende effekt) op under kanten.

Nå - jeg vil lige først prøve at sætte en plade ler udenpå kantranden og hælde rensemiddel i - mon ikke den skal ha to gange - først en gang afløbsrens, så en gang kalkfjerner og sidst en gang skrabning af det jeg kan nå.

Hvis det ikke virker må jeg prøve det med vandballonen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-01-07 10:08

NEJ FOR HELVEDE! hold dig langt væk fra afløbsrens - det er natronlud og vil binde kalken endnu mere fast og når der så kommer syre til, skal du og familien måske på sygehus (eller lighus).

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 16-01-07 10:09

Ler - nej så er håndklædet bedre. Det er tynd syre, du skal bruge. Hold dig væk fra alkalier