/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
køb af hus - og kontanthjælp
Fra : Mizz_zylle
Vist : 2444 gange
200 point
Dato : 15-01-07 13:29

Hejsa..

Min kæreste og jeg har endelig fundet drømmehuset efter lang tids jagt.. Jeg går hjemme på barsel, og modtager kontanthjælp.

Min kæreste har eget firma og tjener godt.

Kan vi købe hus når jeg får kontanthjælp? Hvis ikke er det så muligt at min kæreste køber huset alene, kan jeg så flytte med uden det påvirker min kontanthjælp?

På forhånd tak....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-07 13:38

Citat
Kan vi købe hus når jeg får kontanthjælp

NEJ - du mister kontanthjælpen

Citat
Hvis ikke er det så muligt at min kæreste køber huset alene

JA

Citat
kan jeg så flytte med uden det påvirker min kontanthjælp

Kun hvis du holder stædigt fast ved at I intet har med hinanden at gøre og du blot lejer et værelse...

Det øjeblik I "flytter sammen" ryger din hjælp da det er den SAMLEDE indtægt der ligger til grund.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 13:38

I bør købe det hus sammen..................altså begge navne på det hus.
Det kommer jo an på hvordan jeres intægt passer sammen med udgifterne til huset.
Det vil banken/kreditforeningen automatisk undersøge inden i får lov til at købe.

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 210 point
Dato : 15-01-07 14:01

Refi, der må nogle paragraffer på bordet...

For ti år siden købte min nuværende mand og jeg hus sammen - vi var begge på kontanthjælp. Siden fik han arbejde og jeg var sygemeldt på kontanthjælp. Det var ikke dengang noget problem, og jeg tror faktisk ikke på, at det er det i dag.

Så længe I er samlevende og ikke gift, så påvirkes din kontanthjælp ikke. Der kan dog være noget med hensyn til at være formuende, men eftersom du ved køb af hus i første omgang ikke stifter en formue, men en gæld, så kan jeg ikke se, det skulle være et problem.

Personligt ville jeg sørge for at få begge navne på skødet - der kan ske så meget...

Og så ville jeg kontakte socialforvaltningen i din kommune og få forelagt deres syn på sagen. Finde de relevante paragraffer og så sammeligne...

Tror lige, jeg kigger efter lovgivningen...

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-07 14:09

Det er en skrøne at man mister kontanthjælpen hvis man køber hus.
Det er formuen der kan få kontanthjælpen til at bortfalde, men kan man låne pengene får man jo ikke mere formue af den grund, måske en negativ formue.
Mange steder er det billigere at købe et ældre hus end det er at leje så hvorfor skulle det have nogen betydning.
Hvis en samlever har indtægt og formue skal man nok ikke blande det sammen med egen økonomi da det nemt kan give problemer i forhold til kontanthjælpen så lad kæresten købe og find ud af det med hinanden, men husk at når du selv tjener penge kan der blive problemer med hvem der betaler og ejer hvad ved et eventuelt brud, men det er jo en helt anden historie.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-01-07 14:09

Her kan du læse lovgivningen på området:

http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2003/0070929.htm#K4

Når jeg lige skimmer det igennem, så skulle der ikke være nogen problemer - men det er som sagt kun skimmet....

Vaxen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-07 14:12

Citat
Så længe I er samlevende og ikke gift

Så langt er vi enige - det var forkert formuleret fra min side....

Du kan IKKE købe hus UDEN en krone på lommen.....

Så der skal lige forklares HVOR egenbetalingen kommer fra.....

Citat
For ti år siden købte min nuværende mand og jeg hus sammen - vi var begge på kontanthjælp

Reglerne er så strammet MEGET siden da....

Men det kunna da være interessant at høre HVOR I fik pengene fra - kontanthjælpen ?????

Husk lige på at du har pligt til at fortælle kommunen om HVER EN FEMØRE du ejer....

Mig bekendt må du som kontanthjælpsmodtager HELLER ikke stifte gæld uden kommunen bliver spurgt

Og har du noget skal dette bruges først - inden du får kontanthjælp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-07 14:22

Man skal ikke have lov til at stifte gæld fordi man er på kontanthjælp, Hvis det var tilfældet vil antallet af kontanthjælpsmodtagere falde brat og antallet af hjemløse stige drastisk.
Man kan jo låne privat til udbetalingen hvis begge er på kontanthjælp og er det et billigt hus skal der meget vægtige grunde til for at kommunen kan blande sig.
Det er først hvis kontanthjælpsmodtageren sætter sig selv i en økønimisk situation hvor der ikke er råd til at spise osv. at kommunen kan administrere.
Lovens stramninger handler om belø'bsstørrelser og aktiveringspligt.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-01-07 14:33

Man behøver ikke at have en krone for at stifte gæld - og at stå på skødet siger intet om, hvor mange penge, man har lagt i købet.
Man kan sagtens stå på skødet selvom den samlevende har betalt hele udbetalingen... Det er der ikke noget problem i. Og det blander kommunen sig i øvrigt heller ikke i.

Det er rigtigt, at kommunen skal have oplysning om alle de økonomiske prioriteringer, man foretager, men de skal ikke give lov.

Man kan som kontanthjælpsmodtager have en lille formue stående, som kan være grundlaget for et banklån til udbetalingen... Og man kan også - som det var tilfældet for mig, være i besiddelse af en erstatning for tab af erhvervsevne, som ikke har indflydelse på kontanthjælpen. (Det var i øvrigt mine penge, der gik til udbetalingen, min mand betalte ingenting - og det udgjorde intet problem overhovedet).

Da jeg var på kontanthjælp blev kommunen informeret om ALT - uden undtagelse. Jeg går ikke ind for snyd og har bestemt heller ikke løbet om nogen hjørner (som jeg synes bliver antydet, men det kan jo bare være mig ).

Vaxen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-07 14:42

Vi skal vel også huske at kontanthjælpen er tænkt som et økonomisk grundlag så man kan komme videre med sit liv og klare sig selv.
At kontanthjælpen bruges til længevarende underhold for visse grupper skyldes jo bare politikernes formodning om at alle vil snyde og ikke gider bestille noget - gad vide hvor de har den slags fra?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-07 14:49

Citat
Jeg går ikke ind for snyd og har bestemt heller ikke løbet om nogen hjørner (som jeg synes bliver antydet, men det kan jo bare være mig

Jeg tror da ikke du har snydt

Men i dit tilfælde VAR der jo så også en årsag, da erstatninger IKKE har indflydelse på hjælpen

Jeg er nu ikke overbevist om at man må stifte gæld i den størrelsesorden...
Selvfølgelig kan kommunen IKKE bestemme, men de kan fjerne kontanthjælpen....

Nå....

Det må være spørgerens tur...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-01-07 15:02

De kan ikke fjerne kontanthjælpen fordi man stifter gæld, men de kan sætte den under administration hvis man ikke kan disponere.
Hvis der er lusk med i det er det jo en anden sag, eller hvis man får en gave i stedet for lån.
I øvrigt kan det komme an på en konkret vurdering hvilke ting der skal have indflydelse på kontanthjælpen. Tilbagebetalingspligten kan jo give muligheder, som kan gøre en forskel på fremtiden.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-07 15:54

Der er ikke noget i vejen for at modtage kontanthjælp hvis man er husejer, blot kan man ikke få kontanthjælp til at betale omkostninger i forbindelse med huset, da kommunerne ser sådan på det, at kontanthjælp ikke er beregnet til at opretholde en vis levestandard eller ligefrem øge en formue, men alene som en midlertidig hjælp til selvforsørgelse.

Man må sådan set gerne stifte gæld som kontanthjælpsmodtager. Men at berige sig med at købe et hus mens man er på kontanthjælp er en helt anden ting, der vil kommunen sikkert sætte spørgsmålstegn ved, om man er så ubemidlet at kontanthjælpen er nødvendig.

Og yderligere er det sådan, at for at låne til udbetaling og at blive godkendt af diverse kreditforeninger for at kunne oprette lån i et hus, ja der skal man have en vis indtægt.....og der rækker kontanthjælpen altså slet, slet ikke, og jeg tvivler meget på, at kreditforeningerne i det hele taget vil så meget som overveje, at godkende nogen der modtager kontanthjælp.

Men hvis kreditforeningerne vil godkende huskøbet alene på din kærestes indkomst, kan han jo købe det, selv om du bliver betydeligt ringere stillet såfremt det kun er hans navn der figurerer på skødet og I ikke er gift, for uanset hvor meget du så bidrager til den fælles husholdning, så har du krav på NUL kroner, såfremt I på et tidspunkt skal flytte fra hinanden.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : Mizz_zylle

Dato : 15-01-07 17:48

Tak for svaret vaxen. Det var vist en værre diskution jeg fik startet... jeg kontakter kommunen, så kan det vist ikke gå helt galt