/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Hvor meget kan katte se??
Fra : majer12
Vist : 1415 gange
50 point
Dato : 15-01-07 13:18

Jeg har en kastereret kat på 7 år. Han har altid været en udekat, men for ca. 3 måneder siden, ville han pludselig ikke ud mere. Det må han jo egenlig selv om. Han har altid været meget kælen og er det stadig. Jeg kan gå og snakke med ham, hvor han så svarer mig. Det er altid mig han hopper op til, aldrig min mand eller børnene. Han er så begyndt at sidde og stirre på mig, og det kan han gøre i lang tid ad gangen. Nu er det så mit spørgsmål er: Hvor meget kan katte se? Kan de se forskel på personer?
Håber der er nogen der kan svare på dette...

Majer12

Kommentar
Fra : the.saint

Dato : 15-01-07 13:27

Min kat kigger også tit længe og undersøgende på mig, men katte kigger jo i det hele taget længe på ting der interesserer dem. Han følger skam også med i fjernsynet og hovedet følger især fugles bevægelser på skærmen.

http://www.oejendyrlaegen.dk/hvad_kan_kat_hund_se.shtml

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 15-01-07 13:38

katte kan da se meget mere end vi kan og høre for de sags skyld...
tænk på at de kan se minimale små dyr som vi slet ikke bemærker...det oplever jeg ofte med min misser. hun ser nogengange også på tv....kigger ud af vinduet efter fugle der sidder på taget på huset overfor mit...vi bor allernederst og fuglen sidder meget højt oppe på taget...
hun sidder ogsp tit og bare kigger op mig og tænker....som hun kan læse tanker....
min forrige kat kunne også sidde op tilen halv time bare kigge på én, med tungen ud af munden...ret komisknogen gange...
gå ind på de sider der findes rundt omkring som omhandler kattes syn, såvil du kunne finde ud af en hulens masse..har du ikke en kattebog..ellers kan de lånes på biblioteket...
mvh...miss j og miss j

Kommentar
Fra : the.saint

Dato : 15-01-07 13:54

Katte se bedre i mørke, men deres synsskarphed er væsentligt ringere end menneskers.
Hvis du iagttager en kat der er på jagt vil du kunne se, at katten ikke ser en mus som du kan se før musen bevæger sig (forudsat at vinden kommer fra samme side som katten så hørelse og lugtesans ikke vil virke optimalt).
Kattes syn er beregnet til jagt om natten hvor byttedyrene er fremme for at finde føde.

Hvis du følger missjosephines opfordring til at læse mere om det vil du få bekræftet, at kattes skarpe syn er myte.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 15-01-07 14:20

jeg har engang læst eller set på tv, at katte indstiller deres syn på det bevægelige, de har observeret på omtrent samme måde, som et objektiv på et fotoapperat blir sat til at fokuserer på...og derefter blir indstillet skarp på....
om det er sandt eller ej, det ved jeg ikke , men hvorfor ikke? de ser jo ret godt når det kommer til stykket.
tænk at kunne se i mørke, at kunne se alt det vi andre falder over om natten, der ligger og flyder på gulvet....
miauuuuuuuuuuuuu min missers mor...missj.

Kommentar
Fra : the.saint

Dato : 15-01-07 14:25

Prøv nu at læse artiklen fra øjendyrelægen, missers mor!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-01-07 16:38

Helt enig med the.saint, kattens skarpe syn er absolut en myte - man kan evt. teste det ved at lægge 'guf' til den, hvis man spreder det lidt, så vil den kun tage det der er lige i nærheden, den kan simpelthen ikke se de øvrige.

En anden missemoar (til to snotforkælede men duperdejlige misser )

/Dorthe

Kommentar
Fra : majer12

Dato : 15-01-07 17:34

Tak for jeres svar. Jeg har læst artiklen fra øjendyrlægen. Men jeg har ikke rigtig fået svar på, om de kan se forskel på personer..
Men der lugter han sig måske frem, eller lytter til min stemme..

Majer12

Kommentar
Fra : the.saint

Dato : 15-01-07 18:13

Som du kan se i artiklen så er det svært at måle hvad de kan se, men jeg er sikker på, at de kan genkende os og det skyldes måske netop at de betragter os og lærer hvilke kendetegn der findes.
Jeg har bemærket, at ungkatte er på vagt indtil man er på lugteafstand eller man siger noget og det kunne tyde på, at de skal lære noget først.

Accepteret svar
Fra : missjosephine

Modtaget 25 point
Dato : 15-01-07 18:22

det er jeg nu overbevist om at de kan...min pus kigger meget på personer der kommer her..og den går kun hen til dem som den kender.
den ved godt hvem hun kan li' eller ikke li'. hun kigger meget intenst på os....min kæreste går hun pænt hen til når han kommer, mens hun fiser væk når andre kommer...
hun kigger meget og er pænt nysgerrig...
jeg synes heller ikke den artikel eller hvad det er, er særlig fyldestgørende med hensyn til det du spørger om.
jeg ville henvende mig til siden "dyrenettet" og siden "dyrlægevagten". der kan du spørge om alverdens ting og sager og der er links og forum....har selv fået kompertent hjælp på et decidret stort problem fra denne side...
der er også en dyrlæge man kan spørge direkte...
hej fra missers mor miss j.

Godkendelse af svar
Fra : majer12

Dato : 17-01-07 07:54

Tak for svaret missjosephine.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 11:14

Bare afvis fakta

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-01-07 11:24

Skulle måske lige tllføje at dyrlægevagten som missjosefine henviser til er en smart dyrlæge der har lavet sin egen private side sikkert i frustration over, at en gruppe dyrlæger har fået offentligt tilskud til at lave www.netdyredoktor.dk

muvh
Interesseret katteejer.

Kommentar
Fra : the.saint

Dato : 17-01-07 11:25

Indsæt din tekst her

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 17-01-07 16:20

tak skal du ha....håber du fandt noget du kan bruge....deter en rigtig god side, hvor man kan finde rigtig mange ideér og links til andre sider....har du set deres forumside....? hvor man kan få tips og gode råd fra andre der har eller har haft de samme problemer som en selv....min kæreste skulle i sommer passe min misser efter den havde været på både pension og i privat pleje, men var gået i sultestrejke af forskrækkelse, så han var totaæt i despetion over missers vægttab og udmattelse...heldigvis fik han et rigtig godt råd af en på debatsiden og heldigvis var han så klog også at kontakte min dyrlæge....og købte rejer til hende, så misser begyndte at spise igen....
en god side....men der er også andre fine katte og dyrlæge sider på nettet....
me alt i alt, så er det bedste at smutte til sin dsyrlæge med herlbredsproblemerne....
ciao fra min missers mor..j.

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 26-03-07 22:06

Jeg er 47 år og har haft katte siden jeg var barn. Tro mig hvor gerne du end vil det så sér katte faktisk ikke specielt godt. De er som tidligere skrevet bedst i mørke og hvis du vil tjekke deres synsevner så prøv at leg lidt med at ligge små godbidder foran dem, de finder det ikke ved hjæp af synet med ved hjælp af deres lugtesans. Godbidderne skal selvfølgelig være små for at du kan tjekke det af. Katte kan lugte hvem der kommer og er ikke nødvendigvisinteresseret i en ny duft. Min kat ser også tv men det bevæger sig jo også, den kan også sidde og kigge forelsket på mig i laaang laaang tid men jeg har en duft den kender og vi bevæger os jo også lidt hele tiden. Prøv at tænke på hvordan du leger med en kat - det er ved at holde noget i bevægelse.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 28-03-07 14:19

min kat kan altså se fuglende på taget at en 6 etagers bygning på den anden side af vejen og jeg bor i stueetagen....hun sidder og glor og gnækker af skaderne og duerne der siddr deroppe og godter sig.....så katte kan skam sagtens se langt væk...tror faktisk de ser bedre på afstand end tæt på....men læs dig til det på diverse kattesider....måske er det også individuelt fra kat til kat...mennesker ser jo heller ikke lige godt alle sammen...
miss.j