/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
jeg er låst :(
Fra : Capewak
Vist : 344 gange
20 point
Dato : 15-01-07 12:21

jeg har en lge fladskærm: L1980Q og den er fin. Kører på fed computer som har fungeret upåklageligt med Xp pro i snart et år. Kører tunge spil udenproblemer selvom jeg overvejer at foretage ren installation, da Xp jo sander til med tiden.
Men inden er jeg rendt ind i et håbløst problem. Jeg downloadede et program, forte manager som bruges til at kalibrere fladskærm. Download gik fint og jeg installerede. Windows siger genstart nødvendig og det gør jeg. Efter indslæsning af windows låser systemet indenfor 10 sek og jeg kan ikke gøre noget overhovedet (timeglas v. cursor - ctrl+alt+delete har ingen virkning).
Vel, jeg tænkte at jeg må reparere med installationsdiskette eller køre fejlfri tilstand (F8) men problemet er at jeg intet ser på skærmen før windows er indlæst og så låser den. Hvis jeg trykker F8 eller har windowsdiskette indsat er skærmen på standby. JEg har resat skærmen til fabriksindstillinger, men det hjælper heller ikke.
Håber der er nogen der kan give mig et råd så jeg kan se noget på den skærm. jeg har ikke nogen anden almindelig skærm kun en labtop pc.

Jeg er helt ny bruger på Kandu og kender ikke til systemet men har på fornemmelsen at de tyve point jeg har er lousy men jeg håber alligevel nogen kan hjælpe mig.

Capewak

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 12:28

Det er ligemeget med point.
Prøv at trykke F8 hele tiden mens den starter.
Kommer du derind så skal du i gendannelse
start > hjælp > gendannelsespunkt

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 15-01-07 12:37

Tak for svar. Har lige prøvet igen, men skærmen forbliver sort så jeg regner med den har fanget F8 men vener på jeg foretager et valg - desværre kan jeg ikke se hvor den er stoppet. så den står bare og summer med sort skærm :(

Nogen ideer ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 12:43

Kan du komme i bios F10 / F2 / DEL under opstart.
I bios benyttes ikke vindowsdrivere så det bør den kunne.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 15-01-07 12:53

Tilsyneladende ikke. På min er det tasten DEL der fører til Bios opsætningen og når jeg nu lige har trykket DEL efter " tænd" er det det samme: sort skærm - kan ikke se hvor den er standset.

Det er da noget af det mest dødsyge jeg har været ude for da der sådan set ellers ikke var noget galt med den.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 12:56

Din skærm har vel ikke en reset knap et sted.
Kan du sætte den til din bærbare.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 15-01-07 13:03

JEg har "resat" skærmen til fabriksinstillinger for det kan jeg godt fra i det låste window/skrivebords billede på skærmens indstillingsknapper, men den viser alligevel ikke opstartsbilleder før windows. Underligt for det gjorde den "før" i tiden. Men ikke nu.
Forbinde den bærbare: mener du med et netværkskabel f.eks ?

I øvrigt har jeg Zonealarm på begge pc'ere.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 13:09

En bærbar kan normalt køre med ekstra skærm - men måske ikke med ekstra når det er en fladskærm.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 15-01-07 13:21

hm jeg er nok lidt på glatis her. Men altså den bærbare har plads til et af de "gamle" slags skærmstik. Fladskærmen har også et ekstra video/gl stik bagpå ved siden af det nyt digitale stik som jeg bruger til Pc'en.
Så jeg kan forbinde fladskærmen til den bærbare - men får jeg noget ud af det ?

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 15-01-07 13:25

Forresten: jeg har faktisk en gammel CRT skærm med den gamle type stik (ingen vil ha den men den er helt ok og fylder enormt meget). Den kan ikke forbindes til Pc'en (har jeg tækt på for den viser jo alt) men den kan jo faktisk forbindes til fladskærmen. Vil den CRT skærmen så få samme signal som fladskærmen ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 13:25

Jeg ville bare se om skærmen virker.
Men har skærmen også det "gamle" stik og du har et kabel der passer til, så prøv det.
Først på den stationære og så på den bærbare.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-07 13:26

Dit problem er at du har en opløsning din skærm kan klare, men IKKE winXP....

Dit "fine" program har sikkert fundet ud af hvad din skærm kan klare, men IKKE taget højde for at XP ikke kan klare det...

Prøv at lade XP starte op HELT UDEN skærm....

Vent til der ikke er mere aktivitet på din harddisk (mindst 3-5 min)...
Sluk pc
Sæt din skærm til igen.
Nu burde den køre med en lavere opløsning i "fejlsikret" tilstand....

Kunne være du så kan se din skærm....

SLET derefter det "fine" program

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 15-01-07 13:55

Vel, jeg kom et skridt videre. Nu kan jeg indlæsningsbilleder/Mobo Bios prg. Men hvis jeg trykker F8 kommer jeg til blåt billede hvor jeg skal vælge boot target. Vil det sige jeg har fat i fejlsikker tilstand og skal vælge min HD som boot target og så får fejlsikker opstart ?

Første gang valgte jeg (Bummer ?) mit CD/DVD drev og det fik jeg ikke noget ud af.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-07 14:01

Der er vel noget at vælge imellem.... ????

Har du diskettedrev kan du starte med det, hvis du har lavet en opstartdiskette....

En sådan er efter al sandsynlighed med XPs egen skærmdriver (med billede til følge)....

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 15-01-07 14:15

Jo jeg kan vælge. Har lige valgt CD/dvd drev med isat windows installations CD men den indlæste blot windows som normalt og låste næsten mds. Den gik ikke ind i CD'ens menu for det var jo min tanke at vælge at reparere windowsinstallationen fra installations CDen.

Normalt husker jeg F8 som det tast tryk man skal vælge for at foretage anden end normal opstart men jeg får blot den blå menu hvor jeg kan vælge boot target men den laver ikke opstart i fejsikker tilstand.

Det ser lidt lukket ud :(

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-07 14:42

Har du prøvet en opstart UDEN skærm ?????

Og dernæst med skærm igen...

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 15-01-07 14:44

Okay så komjeg ret langt med sagen og tusind tak for hjælpen til jer begge. Jeg kom igennem omsider med safe mode men der var bare en flere valg som jeg skulle foretage end jeg umiddelbart kunne se. Da jeg endelig kom ind kunne jeg fjerne det forte manager program og restartede med en masse rod men levende mus og jeg er da igennem. Der er 1 eller andet der er f*et op og der er lidt rod i HW opsætningen. Det ligner troldom men er jo nok bare Bill Gate rod og evt i-net parasitter :)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-07 15:00

Når nu du kan se hvad du laver, så lav lige en ordentlig oprydning så du slipper af med alle rester af det gamle program

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 15-01-07 15:09

Det kan jeg nok ikke rigtig finde ud af - det kunne afinstallere sig selv incl en download manager som jeg fjernede fra kontrolpanelets tilføj/fjern programmer. Pc'en har kørt i et år på samme installation af Xp og så er det vel alligevel tid til en ren installation.
Jeg mener: jeg har som amatørfusker dårlige erfaringer med at lappe ret meget på et Bill's uperfekte brugeruvenlige windows. Al den tid der går med ren installeringen fra grunden af er sådan lige ud af landevejen mens lapperier udfordrer mit temperament på kritisk niveau :)

Er ved at gennemchecke nu med antivirus og spyware og så ser jeg måske lige efter regcleaner for den skulle vist være udemærket.
mvh Cape

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-01-07 15:18

Lige inden du begynder at formatere og indstallerer..........................
Har du drivere til din comp.
Er det en recovery CD/DVD du har
Med recovery CD/DVD er der som regel flere muligheder.

Kommentar
Fra : Capewak

Dato : 15-01-07 18:02

Hehe - næh jeg gør det den tunge vej med Windows start CD, office og hele dynen med windows update over nettet når det er oppe og køre. Mht. backup bruger jeg selv en maxtor mobil HD så jeg har alle mine data, mails og essentielle drivere som jeg har downloadet i perioden. Men det tager godt nok lang tid. Ikke den smarteste måde men man kan jo lave andet samtidigt :)

Og nu er jeg i øvrigt på den rigtige Pc; den kører til videre fint, men der er lavet noget rod rundt omkring. Blandt andet skulle mit antivirus have gentaget et utal af programadgange uden jeg ved hvorfor og min hardisk er tilsyneladende genkendt som et flytbart medie. Der er helt sikkert bygget en gang ged op i systemet.