/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
spartling af lister
Fra : Mr3xS
Vist : 6995 gange
100 point
Dato : 15-01-07 08:59

Hej alle

Jeg er så småt ved at være færdig med at sætte skyggelister samt fodpaneler/fodlister op. Nu skal jeg have spartlet/fuget alle revner og huller.. Men hvordan gør mand et lettest?

1. Fodpanelerne er skruet fast i væggen. Det efterlader skruehuller, dem havde jeg tænkt mig at spartle med alm. Polyfilla, men der er måske et mere velegnet produkt? Det samme med "udadvendte samlinger" (kan man måske kalde 270 graders samlinger, mod indadvendte samlinger, der står i en vinkel på 90 grader..), hvor der nogle steder er smalle revner. Det skal jo også spartles og slibes så det bliver helt "skarp".. Der må være andre produkter end. alm. polyfilla der er mere velegnet til den slags? Derudover har jeg tænkt mig at fuge langs væggen, og så male fodpaneler og fuge efterfølgende...

2. Skyggelister. De er sømmet op med sømpistol. Der havde jeg tænkt mig at bruge lidt alm. akryl fugemasse til at putte i de små huller, og så bare tørre over med en klud. Her maler jeg ikke bagefter. Stadig skal jeg dog over samlingerne hvor de ikke når helt sammen.

Nogle gode forslag til hvilke produkter jeg skal bruge. Listerne er i øvrigt af "alm. træ", altså ikke plast eller MDF, men alm træ. (vel fyr??).

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-01-07 10:07

du skal allerførst grunde, så træet ikke suger. Og så kan du udmærket bruge polyfilla. På svære steder med fingrene.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-01-07 10:30

Hvis nogle af listerne skal stå som ubehandlet træ, ville jeg bruge plastisk træ til opgaven. det fåes i forskellige farver, og slibe med fin slibepude fra flygger eller tilsvarende. Jeg ville nok bruge akrylspartelmasse til resten.

Husk at afrensense, evt slibe, spartle, slibe igen, vaske efter og så................

Kommentar
Fra : legind

Dato : 15-01-07 11:04

akryl fugemasse er et udemærket produkt men jeg ville male over ellers bliver det gult
du kan sagtens bruge en spartel med lidt sæbe på så det bliver plan en pensel og sæbevand
kan også give et pænt resultat da du faktisk kan forme det

Kommentar
Fra : Mr3xS

Dato : 15-01-07 13:37

Hej alle, tak for svar.

Beklager, jeg glemte at sige, at det er malede lister (altså fra byggemarkedet). Så skyggelisterne er hvide, og skal derfor ikke males igen. Gulvlisterne er også hvide, men de skal jo så males pga. skruehullerne og fugning mellem liste og væg samt samlonger.

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 15-01-07 16:53

Hel Mr3xS.

Jeg vil anbefale dig at bruge en spartelmasse, af en god type, jeg bruger selv en fra Color, den hedder: Iron spartelmasse, du skal regne med uanset hvilken type du bruger, at du skal lade den tørre så den kan sætte sig, puds den derefter med sandpapir, og fyld den derefter op igen, lad den tørre, puds igen og se om den har sat sig, er det nødvendig må du igen spartle og pudse. Hvis der er dybe huller ved skruer og lignende, skal du regne med at spartle flere gange for at få et godt resultat.

Hilsen Curt.

Accepteret svar
Fra : klemme2006

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-07 18:35

Du skal bruge to forskellige produkter: akrylfuge og spartelfarve/finspartel/polyfilla. Akrylfugen bruger du hvor to lister mødes (ud og indvendige hjørner) og bag fodpanelerne. Spartelfarve vil flække der. Spartelfarven bruger du hvor du har lavet huller i emnerne, for den kan nemlig slibes ned.
Begge dele skal overmales. Er der langt fra fodlisterne til væggen er det nødvendigt at fuge af to gange - fuger over tre milimeter kan ikke overmales før de er gennemtørre, ellers krakkelerer malingen. Mal fodlisterne og fugen over og et stykke op af væggen. På væggen smører du malingen godt ud, ellers bliver strukturen at se, når du maler ned og beskærer med vægmalingen.
Akrylfuge kan man ikke slibe i, så det skal formes vådt. Silikonespatler er gode, en glasopklodsning kan også gøre det.

Godkendelse af svar
Fra : Mr3xS

Dato : 15-01-07 20:18

Tak for svaret klemme2006.

Og tak for hjælpen til alle jer andre!

Mvh