/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Herpes i munden
Fra : Toupie
Vist : 7383 gange
100 point
Dato : 15-01-07 00:22

Jeg har i dag hørt om en 4-5 årig lille pige der har fået herpes i munden, og for at få mine værste tanker afkræftet, stiller jeg dette spørgsmål:

Kan man få herpes i munden på andre måder end at blive smittet gennem en sexuel akt?

// Toupie

Kommentar
Fra : amdam

Dato : 15-01-07 00:58
Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 15-01-07 01:07

Tak for linket Amdam
Som jeg forstår det, så er herpes Labialis ikke i munden men på læberne.
Jeg har læst om det og det er der min tvivl opstår.... jeg har kun (desværre) læst at herpes i munden er sket ved smitte gennem sexuelakt.

// Toupie

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-01-07 01:24

prøv at se dette links http://www.sundhedsguiden.dk/illness.aspx?name=Fork26oslash3blelsess26aring3br+(Herpes+Labialis)&categoryId=822&article=1617

Her står
Citat
Herpes Labialis (Herpes Simplex på læberne) er en virusinfektion, der ofte opstår på læberne og i mundslimhinden. Symptomet er grupper af små, væskefyldte blærer, som efter en tid brister og erstattes af små skorper, inden infektionen læger. Sygdommen har et noget gådefuldt forløb. Blærerne har tilbøjelighed til at komme igen på samme sted som tidligere.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 15-01-07 01:26

og er du fortsat i tvivl så læs her http://netdoktor.dk/sygdomme/fakta/herpeslabialis.htm

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-07 02:42

Der findes 8-9 forskellige Herpesinfektioner, hvoraf nogen er smitsomme, mens andre kommer af "overgemte, lagrede" virus fra andre sygdomme, og som pludselig kan bryde ud.

F.eks. er en sygdom som Helvedesild også en Herpesvariant, og kommer af at man engang har haft skoldkopper hvor noget af virus så har ligget gemt i kroppen.

Helvedesild smitter ikke som helvedesild, men folk med den sygdom kan faktisk smitte andre så de får skoldkopper

Så automatisk at tro, at herpesudbrud i munden skulle være afstedkommet af noget sexuelt, er altså ikke noget der er noget belæg for at tro.

mvh dova

Kommentar
Fra : jorbir

Dato : 15-01-07 09:21

Det smitter også ved kys, drikke af sammen glas og mange andre ting.

Er meget smittefarlig, taler af erfaring da min datter har det.
hilsen jorbir.

Godkendelse af svar
Fra : Toupie

Dato : 15-01-07 10:02

Tak for svaret Dova og tak til I andre også

// Toupie