/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Solfilm...!
Fra : em_jay
Vist : 638 gange
20 point
Dato : 08-01-03 20:26

Hej derude i det danske.... Er der en venlig sjæl som har en masse go' erfaring med at sætte alm. solfilm i ruderne på en bil??? Jeg har købt noget film, men ved ikke lige hvad jeg skal bruge for at det sidder permanent fast og så der ikke er bobler??? Hjælp please!

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 08-01-03 20:38

Hej em_jay;

Hvad er almindelig solfim? Du kan få solfilm beregnet til bilruder, og der følger normalt en brugsanvisning med, sammen med både en skraber og en kniv.

For den type film er fremgangsmåden følgende:
* Du sørger for, at den rude du vil montere på er nyvasket, pudset og poleret
Ikke noget med lige at klare den i vaskehallen med en afsluttende voksbehandling!
* Klip et stykke film af, som passer til ruden + 5 cm. Hvis det er en meget stor rude gøres det bedst
i mindre stykker.
* På den klæbende side af filmen bør der være en tynd beskyttelsesfilm. Den skal af. Dette gøres nemt
vha. 2 stykker tape.
* Med en forstøver gør du nu denne klæbende side meget meget råd. Det samme gør du ved ruden.
* Du placerer du filmen overpå ruden, og igen igang med forstøveren; denne gang på ydersiden af filmen.
* Du kan du forsigtig for oven glatte filmen ud med vandret strøg, så den del sidder helt fast - og uden
luftbobler.
* Resten af filmen glatter du i rette vinkler. Vil det ikke helt som du vil, så frigør forsigtig hvor der er problemer
og kom mere vand på. Det samme på ydersiden.
* Masser af vand, tålmodighed og fingersnilde - så "glider" det.
* Opstår den luftboble senere, så lav et lille hul i den, og gentag ovenstående.

HUSK så også lige, at der er et max på, hvor mørke bilruder må være!

/MVH Smitty

Accepteret svar
Fra : kurtfj

Modtaget 30 point
Dato : 08-01-03 20:43

Hej du

Den bedste måde at sætte solfilm, plakater mm. på en rude er, at lave en spand vand
med en lille smule sulfo i, derefter gør du ruden let våd med denne bland (brug et vaskeskind eller lign.). Så sætter du bare filmen på og når den sidder fornuftig bruger du en plastic skraber (et gammelt kreditkort kan bruges) og starter fra oven af og skraber luftbobler og vand ud. Når det er gjort, skal der en god storm til at pille det
af igen.

For god ordens skyld skal jeg lige nævne, at de fleste solfilm ikke kan godkendes, hvis
du skal til syn med bilen.

Mvh.
Kurt

Kommentar
Fra : Spejdermand

Dato : 08-01-03 21:48

Lige en kommentar til det sidste Kurt skrev.
Solfilm er lovligt og kan godkendes til syn, hvis det er monteret på bagruden eller de bagerste sideruder og hvis der kan slippe mindst 40% lys igennem.

Jesper