/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvem har ret til andelen?
Fra : Møbeldesigner
Vist : 881 gange
100 point
Dato : 12-01-07 12:22

Jeg er ved at finde ud af at flytte fra min tidligere kæreste.
Vi har boet i en andelslejlighed i 2½ år og har begge lyst til at beholde lejligheden.
Spørgsmålet er hvad man lægger til grund for en afgørelse når vi begge står anført som ejere af andelen? Der er selvfølgelig nogle moralske grundlag (jeg blev i sin tid tilbudt lejligheden af min ven, men det er også mig der har afsluttet forholdet), men kan disse bruges i juridisk forstand?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-07 13:02

Hvis I begge er ejere af andelen må den ene jo forsøge at købe den anden ud....

Tjener I så godt begge at begge har råd til at blive boende alene....

Ellers løser problemet jo næsten sig selv....

Hvad siger andelsboligforeningen - de skal jo i sidste ende godkende lejerne...

Kommentar
Fra : Møbeldesigner

Dato : 12-01-07 13:14

Ja, sagen ligger i at den ene må købe den anden ud. Spørgsmålet er hvordan vi afgør det hvis begge insisterer?
For mit vedkomne (SU indkomst) må jeg leje et værelse ud hvis jeg skal købe den, men spørgsmålet er om en bank vil låne til at købe den anden ½del. Regner dog med det er muligt at finde løsning.
Andelsboligforeningen har jo i sin tid godkendt os begge som lejere, så de vil vel også godkende os enkeltvis.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-01-07 13:15

Opfør jer som voksne mennesker og find ud af det indbyrdes... og ønsk hinanden held og lykke fremover.

Go' weekend

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-07 13:24

Højestbydende vinder.....

Det tjenet I jo begge på....

En får lejligheden og en får flere penge.....

Jeg ved godt I "officielt" ikke kan byde, men I kan vel "smøre" hinanden lidt....

F.eks. hjælpe modparten med at finde noget andet, evt. hjælpe med flytning osv....

Alle de praktiske ting der nu kan være...

I sidste ende kan I jo blive tvunget til at sælge og en af jer selv købe den.... (hvis ikke en anden løber med den)

Hvis I begge har samme tilknytning til lejligheden og ingen børn osv.... er I nødt til selv at finde en løsning...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-01-07 13:51

I er begge godkendt ef ejerforeningen, så her har den ene ikke fortrinsret fremfor den anden.

Hvis økonomien hos jer begge er lige god, d.v.s den ene kan købe den anden ud og stadig blive boende, kan økonomien ikke blive det afgørende.

Nu skriver ikke om I har børn. Er der børn til stede som evt. går i børnehave, har kammerater vil man nok se lidt på dette og hvem skal have forældremyndigheden.

Hvis ingen børn, skal I nok selv finde ud af det. Jeg tror ikke I kan få en dommer til at pege på den ene frem for den anden og det vil koste en masse penge. Snak sammen som voksne find fordele og ulemper for jer begge to og find så den bedste løsning. Når en forhold går i stykker er der et stykke tid efter for det meste krig på gaflen og man kan ikke snakke sammen. begge vil det og det.

Held og lykke med sagen.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-01-07 13:51

I er begge godkendt ef ejerforeningen, så her har den ene ikke fortrinsret fremfor den anden.

Hvis økonomien hos jer begge er lige god, d.v.s den ene kan købe den anden ud og stadig blive boende, kan økonomien ikke blive det afgørende.

Nu skriver ikke om I har børn. Er der børn til stede som evt. går i børnehave, har kammerater vil man nok se lidt på dette og hvem skal have forældremyndigheden.

Hvis ingen børn, skal I nok selv finde ud af det. Jeg tror ikke I kan få en dommer til at pege på den ene frem for den anden og det vil koste en masse penge. Snak sammen som voksne find fordele og ulemper for jer begge to og find så den bedste løsning. Når en forhold går i stykker er der et stykke tid efter for det meste krig på gaflen og man kan ikke snakke sammen. begge vil det og det.

Held og lykke med sagen.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-01-07 13:52

I er begge godkendt ef ejerforeningen, så her har den ene ikke fortrinsret fremfor den anden.

Hvis økonomien hos jer begge er lige god, d.v.s den ene kan købe den anden ud og stadig blive boende, kan økonomien ikke blive det afgørende.

Nu skriver ikke om I har børn. Er der børn til stede som evt. går i børnehave, har kammerater vil man nok se lidt på dette og hvem skal have forældremyndigheden.

Hvis ingen børn, skal I nok selv finde ud af det. Jeg tror ikke I kan få en dommer til at pege på den ene frem for den anden og det vil koste en masse penge. Snak sammen som voksne find fordele og ulemper for jer begge to og find så den bedste løsning. Når en forhold går i stykker er der et stykke tid efter for det meste krig på gaflen og man kan ikke snakke sammen. begge vil det og det.

Held og lykke med sagen.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-01-07 13:53

I er begge godkendt ef ejerforeningen, så her har den ene ikke fortrinsret fremfor den anden.

Hvis økonomien hos jer begge er lige god, d.v.s den ene kan købe den anden ud og stadig blive boende, kan økonomien ikke blive det afgørende.

Nu skriver ikke om I har børn. Er der børn til stede som evt. går i børnehave, har kammerater vil man nok se lidt på dette og hvem skal have forældremyndigheden.

Hvis ingen børn, skal I nok selv finde ud af det. Jeg tror ikke I kan få en dommer til at pege på den ene frem for den anden og det vil koste en masse penge. Snak sammen som voksne find fordele og ulemper for jer begge to og find så den bedste løsning. Når en forhold går i stykker er der et stykke tid efter for det meste krig på gaflen og man kan ikke snakke sammen. begge vil det og det.

Held og lykke med sagen.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-01-07 14:06

- den er feset ind Hawaii - hvis det var mig der sluttede forholdet, så var det også mig der flyttede...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-07 14:07

Ja - så må det da være slået fast

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-01-07 14:12

- desuden har "designeren" åbenbart ikke råd til at bo der alligevel...

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-01-07 16:02

Det må I sku undskylde. Det var ikke fordi jeg troede I var tykhovedet.
Der skete intet da jeg trykkede på "send". Efter flere minutter fik den et par gange mere og så smuttede jeg. Gad ikke vente mere.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-01-07 16:17

Indlæg : 4435821

Det hjælper Kandu

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 12-01-07 17:36

I har begge ret til lejligheden, så I må trække lod eller snakke sammen og på dén måde finde ud af, hvem af jer, der skal blive boende.
Hvis du ender med at få lov til at blive boende, kan du godt låne penge i banken, så du kan betale din ex-kæreste ud. For 2 år siden blev der åbnet op for muligheden for at tage lån i friværdien af andelslejligheder, så det burde du også kunne gøre.
Men et problem er måske nok, at du er på S.U., - det er ikke sikkert at banken vil låne dig penge, når din indtægt er så lav. Selv hvis du får et afdragsfrit lån - på f.eks. 10 år - så skal du stadigvæk betale renterne af dit lån.
Jeg har f.eks selv et lån på 350.000 kr i min andelslejlighed, og det koster mig ca. 1600 kr om måneden i renter. Ganske vist har du fradragsmuligheder i de renter, du har, men du skal alligevel have et vist beløb hver måned at betale af.
Jeg mener at banken plejer at sige, at man bør have mindst 5000 kr tilovers om måneden efter at alle udgifter er betalt, før man er "kreditværdig". Og det kan vel nok knibe for dig, hvis du er på S.U.?
Så en anden mulighed kunne være, hvis dine forældre har mulighed for at oprette et lån, så de i virkeligheden køber andelen for dig. Så kan du selv overtage lånet, når du er færdig med din uddannelse og har fået fast arbejde.

Kommentar
Fra : Møbeldesigner

Dato : 13-01-07 11:53

Nej, der er heldigvis ikke børn involveret, så vi står vel, som du skriver Stouenberg, og må finde ud af det sammen.
Satelit: Jeg skal nok undersøge muligheden for at en forælder kan kautionere eller blive ejer indtil jeg selv kan betale. Er der nogen banker der er bedre end andre til at acceptere en lav kreditværdighed?

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 15-01-07 16:02

Da I i sin tid købte andelen, hvem betalte så for den? Eller betalte i dette beløb ligeligt? Det har betydning for hvem der rent juridisk har ret til andelen. Desuden skal man opgøre hvem der har bidraget mest til boligen, og hvis du hele tiden kun har SU, og der med har sluppet for at betale ret meget i "husleje", så kan det have betydning hvis en dommer skulle afgøre.
Men se om I ikke kan finde en anden løsning. Det er mere behageligt.
Hvad angår banker, så ville jeg spørge i den bank du har nu. Forklar dem situationen og få dem til at sige hvad du evt. kan gøre, eller om sagen er helt umulig.

Mvh
MacMadsen

Accepteret svar
Fra : blank

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-07 19:10

Står begge jeres navne på andelsbeviset er der kun een ting at sige:

Problemstillingen skal løses af jer to i fællesskab.

Uanset hvem der i sin tid har betalt andelen - Uanset om der er børn - Uanset økonomiske forhold osv. Man kan så snakke om, hvad der er mest hensigtsmæssigt og rimeligt.

Der er ingen instanser der lovmæssigt har ret til at blande sig. Heller ikke bestyrelsen i andelsboligforeningen.

Når/Hvis I kommer til en fordeling/løsning, skal I huske at orientere ejendomsadministratoren om, at den ene part overdrager andelen til den anden. Herefter vil der blive udfærdiget en allonge/tillæg til andelsbeviset. Det økonomiske "klarer" I så internt.

Godkendelse af svar
Fra : Møbeldesigner

Dato : 17-01-07 14:59

Tak for svaret blank.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 17-01-07 17:33

velbekommen. Håber at I finder en løsning som er tilfredsstillende for jer begge.