/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Far er død, hvad sker der nu
Fra : jeb3
Vist : 652 gange
100 point
Dato : 12-01-07 11:46

Hej.

Aner intet om dette, så spørger jer.

Mine børns far er lige død efter lang tids sygdom.
Vores børn er 13, 15 og 21 år.
Hans kone og han har ikke fået børn, så arvingerne er hans kone og mine 3 unger.

Vi har fået af vide af hans kone, at ungerne kan få lidt af hans personlige egenskaber, når skifteretten er færdig, hun bad om en liste fra ungerne, og da jeg gav hende den spurgte hun om jeg da ville gå imod deres fars ønsker, hvortil jeg svarede at selvfølgelig ville jeg da ikke det, men jeg kender jo ikke hans ønsker, hvad jeg pointerede, da jeg gav hende listen ved at sige, det er hvad de ønsker med mindre deres far havde andre ønsker om de ting.

Jeg ved ikke om vi bliver indkaldt til skifteretten eller hvad søren skal der ske.
Er der nogen her der ved det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 11:51

Det er jo lidt uklart da det afhænger af om der er skrevet testamente, men find lidt i emnerne her:
http://www.familieadvokaten.dk/Emner/800.html

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 12-01-07 11:58

Allerførst kan du være helt rolig angående forløbet omkring dine børns arv. Skifteretten har helt styr på hvad der skal ske. Hvis din forhv. mand skrevet testamente omkring særeje m.v. får du papir på det fra retten. Under alle omstændigheder vil dine børn få den lovmæssige tvangsarv - hvis der er noget at hente. Hvad angår de personlige ejendele efter din forhv. mand, vil skifteretten også gå ind og hjælpe dig, hvis du og hans enke ikke kan enes om en løsning. De "ønsker" som du skriver om, kan jo sagtens være noget enken har opfundet medmindre der foreligger noget skriftligt.

Håber alt går "gnidningsløst" - god weekend.

Steen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-07 12:05

Det kommer så an på........

For mandens kone har jo pligt til at oplyse skifteretten om, at der er flere arvinger end hende.

Og det afhænger igen af hvor stort boet er, hvis ikke der er noget særligt af værdi, kan skifteretten vælge at udlevere boet til "den nærmeste pårørende"

Men der står en del at læse her

http://www.byret.dk/?id=17989

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-07 12:24

Kondolerer!!!

Hvis jeg stod som enke, ville min første tanke nok være, hvad med boet, og jeg tror hun tænker på at mandens ønske, har været at enken kunne sidde i uskiftet bo???

Det finder i alt sammen ud af i skifteretten.

Giv ungerne et ekstra kram, og god week-end trods alt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-07 13:29

Citat
Hvis jeg stod som enke, ville min første tanke nok være, hvad med boet, og jeg tror hun tænker på at mandens ønske, har været at enken kunne sidde i uskiftet bo

Ja måske, men det kan hun jo så altså ikke.....medmindre altså, at børnene (altså en værge for dem, da de er umyndige) giver tilladelse til det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-07 13:49

Dova.... Det ved jeg godt men det var et muligt ønske fra far'en

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-07 13:53

Dova.... Det ved jeg godt men det var et muligt ønske fra far'en

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 12-01-07 16:07

Jeg aner netop intet om deres fars ønsker, men synes det er så små ting, de gerne vil have, så det ikke skulle gøre alverden.
Min datter ønsker en bestemt t-shirt der blev købt da hun var på Rhodos med ham samt 3 billeder hun selv har malet, min ældste nogle fotos, den yngste vil gerne have hans ur.

Det er jo ikke alverden, og jeg er jo på ingen måde ude på at "få", bare at ungerne får de par småting, der betyder noget for dem.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-01-07 16:16

Næ, det er ikke store ting.

Men når de var gift, og hvis de havde fælleseje er det halve af boet jo konens, mens den anden halvdel (mandens) er til deling mellem konen og dine børn.

Så hvis boets værdier overskrider de nogen og tredive tusinde efter begravelsen er betalt, som er grænsen for at frigive boet alene til konen, er en deling af boet jo blot hvad dine børn har krav på i følge loven.

Og selv om det måske ikke er rart for hende at tænke på nu, er det alligevel ting man også "siger ja til og accepterer" når man gifter sig med en person der har børn (arvinger) i forvejen.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-01-07 16:21

Det lyder da ikke som om hun vil nægte dine børn lidt personlige effekter så måske bekymrer du dig uden grund.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-07 18:34

Det er nogle meget beskedne ønsker dine børn har, og selvfølgelig vil enken opfylde dem, ellers er hun da skruet forkert sammen.

Jeg tror nu stadig enken "frygter" at miste mere end sin mand, f.eks hus og bil, hvis de havde sådan noget.

Det er ikke noget du skal bekymre dig om, det tager skifteretten sig af, men jeg kan da godt forstå enken kan blive utryk, når hun ikke kender noget til sin økonomiske fremtid, hvis de altså havde noget af størrer værdi.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-02-07 10:22

Min mor døde 9 dage efter. Nu er min kærestes bedste død. Det er da utroligt.

Men skifteretten ved min mor foregår nu noget nemmere.Vi har allerede fået en tid.

Håber ikke der kommer flere dødsfald i år.

Skriver igen, når jeg ved mere. Indtil nu, står Michaels kone stadig på hælene.
Hun er sur fordi børnene fik lige så meget som hende fra ATP.