/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel: formatering i en formel
Fra : Zigarlos
Vist : 1086 gange
200 point
Dato : 11-01-07 23:36

Jeg har denne formel som eksempel:

=SAMMENKÆDNING("Pris: "&TEKST(D13;"kr. ##.###0,00")&"")

Hvilket jo giver dette:

Pris: kr. 83,00 (forudsat at der står 83 i D13 )

I nogle andre tilfælde har jeg brug for en anden form for formatering. F.eks. har jeg en celle der hedder JANUAR, som jeg gerne vil have flettet ind med små bogstaver. Jeg prøvede derfor dette:

=sammenkædning("Bedste måned: "&TEKST(E14;"små.bogstaver")&"")

Men der sker intet - januar bliver stadig returneret som JANUAR med store bogstaver.

Er der en der kan hjælpe med dette, og som eventuelt også kender (alle) andre måder at lave formatering på i en formel?

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 210 point
Dato : 11-01-07 23:54

Hvad med:

=SAMMENKÆDNING("Bedste måned: ";SMÅ.BOGSTAVER(E14))

Mvh
Ivan

Godkendelse af svar
Fra : Zigarlos

Dato : 12-01-07 01:14

Tak for svaret IBM760.

Jeg var fuldstændig låst fast i tanken om at formateringskoden (eller hvad man kalder det) skulle stå efter cellereferencen.

Ved du om man i samme stil kan formatere noget af teksten i en sammenkædning til f.eks. fed skrift eller en anden skriftfarve eller -type?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 12-01-07 01:39

Det er normalt ikke noget jeg gør ret meget ved. Min brug af Excel er især i forbindelse med bearbejdning af større datamængder, som er udtrukket fra f.eks. CRM systemer eller regnskabssystemer.

Selve de funktioner, som du benyttede i dit spørgsmål havde jeg ingen kendskab til:
Men ved at kigge på dine eksempler, og så spiltte dem op i mindre enheder for afprøvning, kom jeg frem til den forenklede mulighed.

KIS - Keep It Simple, har altid været mit motto i forbindelse med EDB, det gælder helt tilbage fra 1965 da jeg begyndte at arbejde med IBM hulkort og de første mindre mainframe systemer (IBM 360/20).

Standard mæssigt kan jeg ikke se, at der findes en funktion til Fed skrift / skriftfarve eller type.

Tak for point!

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 12-01-07 01:50

Jeg fandt en side på nettet, som evt. indeholder nogen gode tips for Excel:
http://www.spider.se/Spider/tips/excel/formler.aspx

Der findes formodentlig mange flere.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 12-01-07 01:53

Lidt om ændring af farver (ved tal/beløb):
http://www.spider.se/default.aspx?NavigationID=d75cc5a0-47d9-43cb-b6fd-f0621f19bab7&SiteID=e19948af-0a39-4f9b-95b9-770c5a1eb2c9&&TipID=b13d417e-c2ab-4578-9294-a3a9a9ade281

---

Det finns många sätt att ändra färg på cellinnehåll. Ett litet
omständligt men småroligt sätt är att välja Format, Celler, fliken Tal och Kategori Anpassat. För att spara lite tid och huvudbry kan du markera och titta litet närmare på formatet # ##0\ _k_r;[Röd]-# ##0\ _k_r som ger standardfärgade positiva tal och röda negativa tal. Koden före, till vänster om, ; anger egenskaperna för positiva värden och kod efter; gäller förstås för negativa värden. För att eventuellt ändra färgen för negativa värden. Byt ut [Röd] mot t ex. [Blå] Vill du använda en färg eller nyans för positiva värden infogar du koden för färgen först t ex [Grön]# ##0\ _k_r;[Röd]-# ##0\ _k_r Vid val av format med färger syns tyvärr inte färgnyansen i exempelrutan.

Färger som kan användas är:

[Svart] [Blå]
[Grön] [Röd]
[Vit] [Gul]
[Cyanblå][Magenta]

---

Kommentar
Fra : Zigarlos

Dato : 15-01-07 20:23

Tak for hjælpen igen (godt nok lidt forsinket)
Jeg kan desværre ikke finde noget der helt løser mit problem, men der var andre ting jeg kunne bruge.