/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
En bils alder
Fra : henrikkrebs
Vist : 667 gange
100 point
Dato : 11-01-07 22:56

Jeg er ved at købe en Citroen C25 reg første gang 12.1994 med 254.000 på km-tælleren.

Forskellige forhold gør, at jeg undrer mig over km-tallet. Forhandleren siger den var ny i dec 1994, men var den osse det, eller var den bare importeret og reg. forste gang I DANMARK i 1994. Jeg ved at første reg.dato fremgår af registreringsattesten, så her lyver forhandleren næppe (jeg har ikke set reg.attesten). Men fremgår det osse af reg.attesten, om den var brugt (i udlandet), da den blev reg første gang?

Tak

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 11-01-07 23:05

Uanset hvar bilen kommer fra verden, så vil der altid stå dato og år for 1. registrering på registreringsattasten

Og bilen kan jo altid spores tilbage den dag den forlod samlebåndet via stelnr.

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 110 point
Dato : 11-01-07 23:05

Første registreringsdato er den dato bilen første gang er registreret i DK som ny......og også hvis den er registreret som ny i udlandet.......og 254000 km på 12 år lyder ikke usandsynligt.....det har jeg prøvewt at køre i en bil på 4½ år

Hvis det er en importbil der er hentet til landet senere, fremgår det af reg. attesten, der er en rubrik hvor der står noget med afgiftsattest "den og den dato" såfremt det er en importbil.

Hvis den har kørt i DK fra ny, står der bare "dokument" i den rubrik.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-01-07 23:07

Citat
Forskellige forhold gør, at jeg undrer mig over km-tallet

Hvad undrer du dig over i den forbindelse?

mvh dova

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 12-01-07 00:36

Hvis du køber den håber jeg at du får den billigt....

Godkendelse af svar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-01-07 08:28

Tak for svaret dova.
Det må være (jeg kigger på reg.attesten for min alm personvogn) det felt der hedder 'Tolddokument' der for personvognen er udfyldt med 'Certifikat' og det efterfølgende felt 'Tolddato (mdr./år)' der ikke er udfyldt.

Til andre: Jo, jo - prisen er vist OK - en sammenligning med andre i tilsvarende stand/alder lyder som en "rabat" på 50-70.000 pga. km-tallet som ER højt.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 12-01-07 08:36

Hej...
Jeg har en Ford Mondeo fra 1994 som har kørt 181000, det er en ældre man som har ejet den tidligere ........ Næsten de fleste Ford Mondeoér som er til salg i dag har kørt omkring 220000km til 280000km, så det er da ikke helt umuligt at kører så mange km på 12 år...
Men jeg vil råde dig til at sikre dig, at bilen har fået overholdt service, eks. Skiftet tandrem, at der er servicebog, ovs. Ellers skal den være rimelig billig

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 12-01-07 23:21

OK - spm gik på hvordan man ser om bilen er 'reg første gang' i ny tilstand, eller om den var brugt da den blev 'reg første gang'. Vi synes nu at bevæge os ud ad tangenten 'har kørt meget'

Jeg har nu nok info (tak dova) til at se - når jeg modtaget reg.attest - om den var ny på tidspunktet for 'reg første gang'.

Til alm. oplysning skal siges at det er en autocamper - sådan nogle plejer at køre 8-10.000 pr år. De fleste tilsvarende af den alder eller ældre har kørt 70 - 150.000 og koster små 200.000, mens jeg taler med forhandleren om 110 - 120.000 kr for en der har kørt 254.000.

Problemet var egentlig kun at jeg synes at 254.000 på tælleren på en bil fra 12.94 lød lidt i overkanten. Det er trods alt ikke en bil du tar til arbejde (eller til en tur til Bilka, selvom den har køleskab med frostboks)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-01-07 03:56

Jo. jeg kender da et par stykker der bruger deres autocampere til al kørsel, hele året rundt....De har ikke råd til at have en bil mere, med de ca 13-15000,- (alt efter model og på diesel, benzin er lidt billigere)) sådan en autocamper koster om året i vægtafgift

En mulighed er jo også, at den evt. har kørt som udlejningsbil, og derfor er kommet op på det høje kilometertal.

Under alle omstændigheder er det en model 93, der så åbenbart første gang er indregistreret i 94, for den blev ikke produceret længere end til 93.

Men nu er der så noget med registreringsattesten du lige skal være opmærksom på:

jeg skrev, at hvis det var en importbil ville det stå i papirerne under "afgiftsattest den og den dato".

Se det vil det også gøre, såfremt den autocamper ikke har været autocamper fra den var ny, men evt. har kørt som gulpladebil her i landet , og så senere er ombygget til camping.

mvh dova